نویسنده: سینا یکشنبه، 09 مرداد 1401
ساعت 20:03

بررسی بازی Fire Commander

نقد بازی Fire Commander

5 از 5

بعد از اینکه موفقیت تجاری غیرقابل تصور ژانر MOBA عملاً اکثر استودیوها را از سرمایه‌گذاری در ژانر استراتژی همزمان منصرف کرد و معدود بازی‌های RTS تولید شده هم از بازار تلفن‌های همراه با ساده‌ترین و مضحک‌ترین طراحی ممکن سر درآوردند، انتظار اینکه ساخته‌های جدید این سبک نوآوری‌های خاصی صورت دهند یا از فرمول معمول لشکرکشی، مدیریت منابع، ساخت پایگاه و ... فاصله بگیرند، تا حد زیادی انتظار بزرگی به نظر می‌رسد اما سازندگان بازی کوچک Fire Commander تلاش کرده‌اند تا با تمرکز بر کارکنان یک ایستگاه آتش‌نشانی، یاد تعدادی از فرنچایزهای نسبتاً فراموش شده مثل Fire Department را زنده کنند.

Fire Commander 3

در بازی Fire Commander همان طور که اشاره مدیریت یک ایستگاه آتش نشانی به شما سپرده می‌شود که وظیفه اصلی شما پاسخگویی به تماس‌های اضطراری در رابطه با آتش‌سوزی‌هایی است که در گوشه و کنار شهر به وقوع می‌پیوندد که این امر با برنامه‌ریزی برای کارکنان مختلفِ مرکز و توسعه توانایی‌ها و امکانات در دسترس صورت می‌گیرد. مأموریت‌های ابتدایی به رسم تمامی بازی‌های ویدئویی اهداف ساده‌ای دارند تا با سیستم‌های موجود آشنا شوید اما بعد از عبور موفقیت آمیز از 4-5 مأموریت اول، پیچیدگی‌های گیم‌پلی خودشان را به شما نشان می‌دهند.

بعد از پذیرش یک مأموریت، باید از میان نیروهای موجود آن‌هایی که مناسب نیازهای مأموریت هستند را انتخاب کرده و عازم محل حادثه شوید. اهداف مأموریت‌ها همان طور که از نام بازی قابل پیش‌بینی است به خاموش کردن آتش و نجات مصدومان خلاصه می‌شود اما ویژگی‌های محیطی هر مأموریت چالش‌هایی برای انجام موفقیت‌آمیز این اهداف به ظاهر ساده ایجاد می‌کنند. مراحل ابتدایی ساده بوده و در ساختمان‌های یک طبقه یا محیط‌های باز صورت می‌پذیرند که به راحتی می‌توانید با استفاده از آتش نشان‌های ساده از این مأموریت‌ها عبور کنید اما در ادامه برای دسترسی به بخش‌هایی از محیط نیازمند نیروهای تخصصی‌تری هستید که با استفاده از قلاب و طناب به ارتفاعات بالاتر رفته و مصدومان را از مهلکه می‌رهانند یا نیروهایی که لباس‌های ویژه‌ای به تن دارند که در خاموش کردن آتش در محیط‌های شیمیایی کمک می‌کند. نکته اصلی اینجاست که نیروهای تحت کنترل شما موجودات ابر انسانی نیستند و در نتیجه در اثر انجام مأموریت‌های خطرناک دچار آسیب‌دیدگی شده یا احساس خستگی می‌کنند که باید برای مدتی از استفاده از آن‌ها صرف نظر کرده و آن‌ها را روانه اتاق استراحت کنید یا با افزایش توانایی‌های آن‌ها، میزان سلامتی و استقامتشان را افزایش دهید تا زمان طولانی‌تری در دسترس شما باشند.

Fire Commander 3

هر چه نیروهای آتش نشانی مأموریت‌های بیشتری انجام دهند، تجربه بیشتری کسب می‌کنند که از این تجربه برای ارتقاء توانایی‌هایی مثل خاموش کردن آتش به صورت کارآمدتر، سرعت عمل بیشتر در جا به جایی، قدرت بیشتر در شکستن درها و ... استفاده می‌کنید و همچنین می‌توانید نیروها را به باشگاه ورزشی مستقر در ایستگاه بفرستید و از این طریق به کسب تجربه بپردازید. بخش‌های سالن ورزشی و اتاق استراحت هم قابل آپگرید کردن هستند به طوری که می‌توانید نیروهای بیشتری را به صورت همزمان به این دو بخش بفرستید و به شکل بهینه‌تری قوای ‌آن‌ها را بازیابی کرده یا ارتقاء دهید. هر چند مرحله یک بار با یک مأموریت بزرگ رو به رو می‌شوید که در آن‌ها به صورت دنباله‌دار باید آتش‌های مختلفی که در یک نقشه بزرگ به وقوع پیوسته را مهار کنید که این قبیل عملیات وقت‌گیرتر بوده اما هیجان بیشتری منتقل کرده و ذهن استراتژی مخاطب را به شکل جذابی به چالش می‌کشند.

با وجود تمام این تعریف و تمجیدها، Fire Commander ایرادات واضحی دارد که مهمترین آن‌ها، عدم استفاده نیروهای تحت کنترل از شلنگ‌های آتش نشانی متصل به ماشین حمل آب یا شیرهای آتش نشانی است که باعث شده تا چندین و چند بار در میانه دود و آتش مجبور شوید آتش نشانان را به سمت ماشین حمل آب هدایت کرده تا مخزن آب همراهشان را پر کنند. مورد دیگر به مکانیزم سرایت آتش مرتبط است، به این شکل که آتش حتی از طریق دیوارهای بتنی هم اتاق‌های مجاور در همان ساختمان یا حتی درختان و وسایل بیرون ساختمان سرایت می‌کند که چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و البته حتی شاهد آتش گرفتن مخزن آب و سینک روشویی هم هستیم.

Fire Commander 3

در سمت دیگر برای افرادی که در محل آتش‌سوزی گرفتار شده‌اند هیچ نوع هوشی در نظر گرفته نشده و تنها در صورتی که یکی از نیروهای شما این افراد را همراهی کنند، خودشان را به مکانی امن می‌رسانند. از نظر بصری به طور کلی با اثر قابل قبولی طرف هستیم که هر چند اجزای محیطی آن ظاهری ساده دارند و تقریبا برای تمامی مصدومان از یک مدل تکراری استفاده شده اما به لطف افکت‌های خوب دود و آتش و گستردگی محیطی و مدل‌های نیروهای تحت کنترل، از نظر ظاهری Fire Commander به هیچ وجه خسته‌کننده نیست اما در بخش صدا، تمامی نیروها بدون توجه به نژادشان با یک صدای مشترک صحبت می‌کنند که بسیار ناامیدکننده است و از سوی دیگر تمامی آتش‌سوزی‌ها فارغ از جنس اجزای شعله‌ور شده، با یک صدای یکسان می‌سوزند و اگر انفجاری به وقوع بپیوندد یک صدای انفجار تکراری، بدون توجه به اینکه در محیط داخلی یا خارجی این انفجار روی داده، به گوش می‌رسد.

به طور کلی با تمام کم و کاستی‌ها، Fire Commander یک تجربه آرکیدی سرگرم‌کننده از عملیات آتش نشانی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که بسته به دقت بازیکن در برنامه‌ریزی و چینش نیروها، ساعت‌های بسیاری امکان لذت بردن از این بازی وجود دارد.  

7 از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Fire Commander توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است 

 

 

  • استودیوی سازنده: Atomic Wolf, Pixel Crow Games
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.