نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع سه شنبه، 25 مرداد 1401
ساعت 16:30

بررسی بازی Thymesia

نقد بازی Thymesia

5 از 5

Thymesia به عنوان اولین محصول استودیو تایوانی OverBorder یک اکشن نقش‌آفرینی با فرمول‌های عناوین سولزبورن است که علیرغم اینکه ادعای چندانی هم ندارد، ولی تا حد زیادی در ارائه یک تجربه هک اند اسلش هیجانی و دشوار قابل تحسین نشان می‌دهد.

Thymesia 1

از زمانی که میازاکی و تیمش، با ساخت و عرضه عناوین سولزبورن ثابت کرد که گیمرها استقبال فوق‌العاده‌ای از بازی‌های اکشن دشوار نشان می‌دهند مدت زمان نسبتا زیادی گذشته، و این روزها عناوین مختلفی با استفاده از فرمول‌های محبوب بازی‌های فرام‌سافتور در بازار وجود دارند. کلیدی‌ترین عنصر محبوبیت در این بازی‌ها، دشوار بودن بخش مبارزات است، به طوری که بازیکن باید بارها و بارها روش‌های مختلف را برای از بین بردن باس‌ها در این عناوین امتحان کند. به این ترتیب بازیکن در یک تجربه پیوسته، بایستی آزمون و خطای زیادی را انجام دهد و مرگ‌های متعددی را تجربه کند تا به فرمول شکست دادن هر کدام از دشمنان دست پیدا کند. این سبک در طی این سال‌ها نشان داده که مورد استقبال بازیکنان است و طرفداران این سبک، از دست و پنجه نرم کردن با این چالش‌ها لذت می‌برند. با وجود اینکه این سبک امتحان خود را پس داده، با این حال صرف ساخت و عرضه یک بازی مشابه و کپی نیز ایده چندان جالبی به نظر نمی‌رسد، و باید دید که Thymesia چه ویژگی‌های منحصر به فرد و متکی به خودش را ارائه می‌کند.

در بازی Thymesia، بازیکن وارد دنیایی طاعون زده می‌شود که حاصل استفاده بیش از حد از کیمیاگری است. در واقع سکنه این سرزمین، کیمیاگری را به عنوان پاسخ به وضعیت فاجعه‌باری که در آن قرار گرفته بودند به شکلی گسترده مورد استفاده قرار دادند و همین موضوع باعث بروز فجایعی حتی بزرگ‌تر هم شد. حالا هیولاها و افراد مبتلا در همه نقاط پراکنده شدند و در چنین شرایطی، کاراکتر اصلی بازی یعنی Corvus که خودش هم از تاثیرات کیمیا دور نمانده به امید اصلی نجات این سرزمین تبدیل می‌شود. Corvus در واقع یک مامور مقابله است که یک دست او به صورت بال و پنجه است و به این ترتیب این عنصر بخشی از مکانیک و سیستم مبارزه نیز محسوب می‌شود. به غیر از این سلاح، Corvus یک شمشیر بلند نیز در اختیار دارد که روی هم رفته او را آماده مواجهه با هیولاها و دشمنان این دنیا می‌کند.

Thymesia 2

دشمنان بازی، مبتلایان به نوع مصنوعی از طاعون هستند که حاصل استفاده بیش از حد کیمیاگری در سرزمین Hermes است. به این ترتیب دشمنان از افراد شبه انسان تا هیولاهایی کاملا متفاوت می‌تواند متغیر باشد. در مجموع هوش مصنوعی دشمنان عادی بسیار پایین و قابل پیش‌بینی نشان می‌دهد و حتی در اوایل بازی که Corvus مهارت‌ها و تجربه چندانی ندارد هم چالشی نیستند. با این حال دشمنان بزرگ‌تر، مینی‌باس‌ها و خصوصا باس‌های اصلی مراحل باعث می‌شوند هوش مصنوعی پایین دشمنان عادی خیلی زود به دست فراموشی سپرده شود. مبارزه با باس‌ها، از همان ابتدا بی‌رحم دنبال می‌شوند که همین موضوع بازیکن را مجبور به آزمون و خطاهای متعدد می‌کند. خصوصا در چند باس اول، ممکن است حتی بارها پیاده کردن استراتژی‌های متفاوت برای شکست باس‌ها، بازیکن همچنان به مشکل بخورد که در این شرایط، چاره‌ای جز گرایند کردن و گشت و گذار در لوکیشن‌ها، مبارزات و کسب امتیاز و مهارت‌های بیشتر چاره کار باشد. در مجموع توصیه می‌شود پیش از مواجهه با باس‌های اصلی، حتما به دنبال کسب مهارت و سلاح‌های طاعونی بیشتر و کاربردی‌تر بود.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها در سیستم مبارزات، وجود چند شاخه متفاوت از مهارت‌ها و آنلاک کردن سلاح‌های طاعونی بیشتر است. این بخش‌ها، همراه با خود تحولات معنی‌دار و موثری را به گیم‌پلی اضافه می‌کند. در این بخش، حتی یک شاخه مربوط به باز کردن استراتژی‌های جدید است که با کسب هر کدام از این مهارت‌ها، می‌توان سریع‌تر دشمنان را از پای درآورد. با وجود استفاده از دو سلاح سرد متفاوت، انتظار می‌رفت که سیستم کمبو و ترکیب ضربات دو سلاح جذاب‌تر عمل کند، که عملا نتیجه چیزی محدودتر است. به علاوه مکانیزم‌های خنثی کردن حملات دشمن یا Parry نیز محدودیت‌های جدی دارد و بازیکن درنهایت بیشتر ترجیح خواهد داد تا بیشتر از داج کردن و جاخالی دادن استفاده کند. با این وجود هنوز هم آیتم‌های جایگزین زیاد، و قابل آنلاک کردن تنوع قابل قبول را به گیم‌پلی مبارزات اضافه می‌کند. این همچنین شامل باز کردن سلاح‌های طاعونی نیز می‌شود که با پر شدن سطحی مخصوص، قابلیت استفاده دارند. همچنین با وجود اینکه کشته شدن و مرگ در طی بازی به موضوعی کاملا روتین تبدیل می‌شود، ولی این مرگ‌ها بدون مجازات هم نیستند و بازیکن امتیازات کسب شده خود را هم به صورت موقت از دست می‌دهد. برای بازیابی امتیازات، در گیم‌پلی بعدی بازیکن باید به محل کشته شدن Corvus مراجعه کند و پیشرفت‌های گذشته خود را بازیابی کند.

Thymesia 3

استودیو OverBorder تلاش قابل تحسینی انجام داده تا این بازی را به داستان و پیش‌زمینه‌های داستانی هم تجهیز کند؛ موضوعی که از ضروریات یک تجربه نقش‌آفرینی به حساب می‌آید. در این بین اما نارسایی‌ها، مشکلات و گاهی بی‌سلیقگی‌هایی هم دیده می‌شود که اجازه نمی‌دهد بازیکن عمیقا خود را در این داستان و به همراهی کاراکتر Corvus حس کند. عمده بک‌استوری بازی اشاره گنگ به وضعیت سرزمین Hermes و فجایعی است که استفاده گسترده از کیمیاگری به بار آورده است. بازیکن از طریق Corvus باید اطلاعات مهم و پراکنده شده در دنیای بازی را از طریق قابلیت «یادآوری» بازیابی کند، که در واقع مشابه مکانیزم دریافت و تکمیل کوئست است. در گوشه و کنار دنیای بازی، فایل‌ها، اسناد و دیگر موراد مشابه نیز وجود دارد که همچنان باید به عنوان تلاشی گنگ برای بسط دادن استان در نظر گرفته شود. اضافه بر این‌ها، عدم استفاده از صداگذاری برای شخصیت‌ها نیز به این نارسایی‌ها دامن زده و برای دیالوگ‌ها صرفا باید متون زیرنویس‌شده را خواند. این موارد البته در برخی دیگر از بازی‌ها نیز سابقه داشته‌اند و خصوصا با در نظر گرفتن تجربه اول سازندگان، این تصمیمات OverBorder تا حد زیادی قابل ارفاق و چشم‌پوشی هستند.

باید در نظر گرفت که هسته گیم‌پلی بازی یعنی مبارزات، به شکلی سرعتی و مبتنی بر اکشن بالا عمل می‌کند و اساسا تاکید و تمرکز بازی نیز روی گیم‌پلی سرعتی مبارزات است. همه این‌ها، درنهایت باعث می‌شود که به سرعت کمرنگ شدن داستان و دنیاسازی داستانی در طی بازی قابل توجیه به نظر برسد. پیرامون دنیای بازی، به تدریج حس تکرار به بازیکن انتقال پیدا می‌کند و سازندگان تنوع چندانی برای لوکیشن‌های جهان بازی درنظر نگرفتند. بسیاری از لوکیشن‌ها در دنیای بازی، مشابهت زیادی با یکدیگر دارند و با گذشت مدت زمانی کوتاه خسته‌کننده خواهد بود. این موضوع، با در نظر گرفتن نیاز به تکرار چندباره مبارزات و گرایند کردن حتی بیشتر نیز خودش را نشان می‌دهد. علیرغم همه این موارد، سازندگان اما مشخصا در ارائه گیم‌پلی سرعتی و اعتیادآور مبارزات موفق عمل کردند که در نوع خود لذت‌بخش، و از ملزومات یک تجربه هک اند اسلش نیز به حساب می‌آید.

Thymesia 4

Thymesia از نظر گرافیکی به هیچ عنوان نباید یک بازی رقابتی در نظر گرفته شود و به نظر نمی‌رسد که سازندگان آن نیز ادعایی در این رابطه داشته باشند؛ با این وجود، بازی از نظر سطح گرافیک همچنان می‌تواند نمره قابل قبولی بگیرد. همین سطح از استاندارد را می‌توان به دیگر بخش‌ها نظیر موسیقی متن نیز تسری داد، چون گرچه به ندرت می‌توان به محدود موسیقی متن‌های به یادماندنی اشاره داشت، ولی همچنان در ریتم کلی گیم‌پلی نقش مکمل لازم را ایفا می‌کند. در رابطه با کنترل‌ها، این بازی به خوبی عملکردها را ساده‌سازی کرده و آشنا شدن سریع بازیکن برای اجرای ضربات، کمبوها، ضربات ترکیبی و ... به عنوان نقطه قوت دیده می‌شود. هرچند باید مجددا اشاره داشت که برخی مکانیک‌ها، خصوصا مواردی که بازه زمانی اجرای محدود و مشخصی دارند -مانند دفع ضربه یا Parry- به صورت پایه‌ای ضعف نشان می‌دهند و بازیکن عملا ترغیب به استفاده محدودتر از آن‌ها خواهد شد.

با وجود اینکه بررسی صورت گرفته با استفاده از نسخه نسل نهمی و PS5 بازی انجام شده، ولی ویژگی‌های منحصر به فرد این پلتفرم عملا مورد استفاده قرار نگرفته است. در بازی برای مثال امکان گنجاندن صداگذاری از نوع سه بعدی، لرزش‌های هاپتیک فیدبک و ... می‌توانست فراهم باشد، حال اینکه چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. بازی البته سرعت لود نسبتا خوبی هم دارد، که این موضوع هم با در نظر گرفتن حجم بسیار پایین بازی می‌توانست بهتر و به صورت آنی و لحظه‌ای کار شود. به علاوه، حتی گاهی در حین گیم‌پلی و برای مثال در حین دویدن در لوکیشن‌ها، بازی دچار توقف‌های لحظه‌ای نیز می‌شود که برای یک بازی هک اند اسلش سرعتی بسیار ناامیدکننده است.

Thymesia 5

Thymesia از آن دست بازی‌های هک اند اسلش و اکشن شبه سولزبورنی است، که مشخصا ریزه‌کاری‌ها و جزئیات عناوین امثال فرام‌سافتور را ندارد؛ با این حال به عنوان یک تجربه جمع‌وجورتر و ارزان‌تر، با وقت گذاشتن و کسب مهارت‌ها و آیتم‌های پیشرفته، بازیکن را مهیای مبارزه با مینی‌باس‌ها و باس‌های واقعا سخت‌جان و چالشی خواهد کرد. برای این کار، گرایند کردن، کسب امتیاز و آپگرید یا تهیه سلاح‌های جدید عملا به ملزومات اصلی تجربه این عنوان تبدیل خواهند شد، که با توجه به جذابیت چالش مبارزه با باس‌های بازی ارزش خود را نشان می‌دهند.

 

نسخه نقد و بررسی بازی Thymesia توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

  • استودیوی سازنده: OverBorder
  • پلتفرم تحت بررسی: PS۵
گرافیک
7.0
گیم پلی
7.0
سرگرم کنندگی
7.0
موسیقی و صداگذاری
7.0
ارزش تجربه
7.0
Thymesia از آن دست بازی‌های هک اند اسلش و اکشن شبه سولزبورنی است، که مشخصا ریزه‌کاری‌ها و جزئیات عناوین امثال فرام‌سافتور را ندارد؛ با این حال به عنوان یک تجربه جمع‌وجورتر و ارزان‌تر، با وقت گذاشتن و کسب مهارت‌ها و آیتم‌های پیشرفته، بازیکن را مهیای مبارزه با مینی‌باس‌ها و باس‌های واقعا سخت‌جان و چالشی خواهد کرد. برای این کار، گرایند کردن، کسب امتیاز و آپگرید یا تهیه سلاح‌های جدید عملا به ملزومات اصلی تجربه این عنوان تبدیل خواهند شد، که با توجه به جذابیت چالش مبارزه با باس‌های بازی ارزش خود را نشان می‌دهند
نقاط قوت
  • باس‌فایت‌ها دشوار و چالش برانگیز هستند
  • سیستم ارتقا، آپگرید و کسب سلاح‌های جدید در گیم‌پلی تاثیرگذار هستند
  • گیم‌پلی مبارزات سرعتی و جذاب است
نقاط ضعف
  • هوش مصنوعی پایین دشمنان عادی
  • ترکیب کمبو و چسباندن ضربات دو اسلحه چندان جالب نیست
  • نداشتن صداگذاری برای شخصیت‌ها
7.5/10

امتیاز شما

(2 رای )
7.0/10
خوب
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.