نویسنده: حمیدرضا جمعه، 06 بهمن 1402
ساعت 10:25

بررسی بازی Tekken 8

5 از 5

سری تکن از ابتدا تا کنون پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. با این حال، سازندگان معمولا سعی میکنند عناوین جدید را برپایه فرمول موفق همیشگی این سری بنا کنند. تکن 8 نیز از این قاعده مستثنی نیست. با وجود اینکه بخش‌های جدیدی در این نسخه به بازی اضافه شده‌است، هنوز هم رد پای نوستالژی را در آن می‌توان حس نمود. در این نسخه شاهد حضور 32 کاراکتر هستیم که فقط 3 عدد از آن‌ها برای اولین بار به این سری افسانه‌ای می‌پیوندند. جدا از این، شاهد بازگشت مکانیک‌هایی هستیم که با کمی تغییر باعث بالا رفتن عمق مبارزات شده‌اند. با ما همراه باشید تا در این مقاله با جزئیات بیشتری به بررسی تکن 8 بپردازیم.

20240122212946 1 1

Reina یکی از سه کاراکتر جدید بازی و دختر پنهانی Heihachi است که تلاش دارد میراث پدری خود را تصاحب کند.

وقایع تکن 8 شش ماه پس از پایان تکن 7 به وقوع می‌پیوندند. کازویا که نسبت به گذشته بسیار قدرتمند شده‌است، با حمله به شهرها و مردم و نابودسازی ماهواره‌های فضایی، سعی دارد که کنترل جهان را برعهده بگیرد و آن را خواستکاه آشوب و مبارزه کند. برای این کار، او تورنمتی جدید برگزار می‌کند تا از طریق آن نماینده‌های قوی‌ترین کشورهای جهان را شناسایی کند و بر این اساس قدرت کشورهای جهان را دسته بندی کند. جین که از رفتار پدرش به شدت خشمگین است، در روبرویی‌های متعدد به قصد شکست پدرش وارد مبارزه می‌شود، اما با هر بار مبارزه متوجه می‌شود که قدرت لازم برای شکست کازویا را ندارد. این جاست که زافینا که قدرت پیشگویی دارد از او می‌خواهد که به گذشته و اصل خود برگردد و در آن مکان به دنبال راهی برای شکست کازویا بگردد. بخش داستانی اصلی تکن 8 در قالب یک روایت 4 ساعته آمیخته از کات‌سین و مبارزات ارائه می‌شود. اکثر مبارزات به صورت دوبعدی و برخی از آن‌ها به صورت سه بعدی انجام می‌شوند. برخلاف تکن 7 که از حیث روایت چندان قوی ظاهر نشد، این نسخه داستان خانواده میشیما را به بهترین شکل به سرانجام می‌رساند. از حیث عاطفی، داستان سرشار از پستی و بلندی‌هایی‌ست که گاها شما را میخکوب خواهند کرد. علاوه بر این، برخلاف نسخه‌های قبلی در این نسخه شاهد حضور تک تک کاراکترها در بخش داستانی هستیم؛ اگرچه برخی از آن‌ها حضورشان به شدت کمرنگ‌ است. جدا از بخش داستانی اصلی، برای هر کاراکتر نیز اپیزودی مجزا در نظر گرفته شده‌است که غالبا بسیار خلاقانه طراحی شده‌اند و پتانسیل این را دارند که با بخش داستانی اصلی رقابت کنند.

تکن 8 بخش جدیدی به نام Arcade Quest را به این سری اضافه کرده است که شباهت زیادی با حالت World Tour استریت فایتر 6 دارد. در این حالت شما در غالب یک پلیر جدید وارد دنیایی می‌شوید که در آن دستگاه‌های آرکید محبوبیت زیادی دارند و تکن 8 به عنوان یک عنوان رقابتی در آرکید سنترهای مختلف تجربه می‌شود. پس از پیوستن به گروهی از بازیکن‌های تازه کار باید تلاش کنید سطح بازی خود را بالا ببرید و کم کم وارد تورنمنت‌های مختلف شده و با پلیرهای قوی‌تر مبارزه کنید. یکی از مزایای این بخش آموختن مکانیک‌های بازی در قالب مبارزات مختلف است. با این حال، از حیث طراحی کاراکترها و آواتار و روند کلی داستان و دیالوگ‌ها، این بخش حرف زیادی برای گفتن ندارد و سریع تکراری می‌شود. در کل تکن 8 به اندازه عناوینی همچون استریت فایتر 6 از حیث بخش آموزشی قوی ظاهر نشده‌است و ممکن است بعد از ساعت‌ها بازی هنوز نتوانید از مکانیک‌ها و حرکات مختلف به درستی استفاده کنید.

20240122214058 1

در این نسخه از بازی تمرکز بیشتری روی تهاجم و حمله قرار گرفته‌است تا بازیکنان از سبک‌های دفاعی فاصله بگیرند. سیستم جدید Heat به تثبیت این قضیه کمک شایانی می‌کند. با انجام دادن بعضی از حرکات Heat هر کاراکتر فعال شده و تا چند ثانیه فعال باقی می‌ماند. در این حالت برخی از حرکات کاراکترها تغییر پیدا می‌کنند و می‌توان با حرکات معمولی به حریف Cheap Damage وارد نمود. حریف برای اینکه بتواند میزان دمیج دریافتی در حالت دفاع را برگرداند باید شروع به حمله کند. جدا از این، با فعال کردن Heat می‌توان ضربه ابتدایی حریف را کانتر کرد و از حرکتی قدرتمند به نام Heat Smash برای وارد آوردن دمیج بالا استفاده نمود. به علاوه امکان استفاده از نوار Heat برای دش سریع‌تر وجود دارد. دیگر تغییری که در این نسخه شاهدش هستیم، حرکات Tornado هستند که برخلاف سیستم Screw نسخه قبلی باعث می‌شوند حریفی که در هوا معلق مانده را چند بار دیگر در طول کمبو به هوا پرتاب کرد. این قابلیت باعث شده که حریف پس از بخش ابتدایی کمبو به کاراکتر مهاجم نزدیک‌تر باشد که در نهایت به ساده‌تر شدن کمبوهای بازی می‌انجامد. تغییر دیگری که شاهدش هستیم حذف شدن استیج‌های بی‌انتها و اضافه شدن استیج‌های طبقاتی بیشتر است. شاید در نگاه اول سیستم Heat یک سیستم جدید به نظر بیاید، اما پس از کمی کند و کاو متوجه خواهید شد که شباهت بسیاری به Rage Drive تکن 7 دارد. با این حال، در این نسخه شاهد گسترده شدن آن هستیم که در نهایت به عمیق‌تر شدن مبارزات بازی می‌انجامد. این عمیق‌تر شدن باعث خواهد شد که شاهد مسابقات جذاب‌تری در آینده باشیم و همه خوب می‌دانیم که در این دوره و زمانه تا چه اندازه مسابقات و تورنمنت‌ها در زنده نگه داشتن یک عنوان مبارزه‌ای نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

تکن به طور کلی عنوانی نیست که از حیث اجرای حرکات پلیرها را در تنگنا قرار دهد. تنها مشکل آن وجود تعداد بسیاری حرکت برای هر شخصیت است که یادگیری آن‌ها ده‌ها ساعت زمان خواهد برد. با این حال، در این نسخه شاهد افزوده شدن حالت کنترلی به نام Special هستیم که به شما اجازه می‌دهد با زدن تکراری چند دکمه حرکاتی تماشایی را اجرا کنید. از این حالت می‌توان در مبارزات آنلاین نیز استفاده نمود اما باید بدانید که هر حرکت در این حالت بسیار کندتر از ورژن معمولی خود اجرا می‌شود، از این رو استفاده از این سیستم صرفا به بخش داستانی محدود خواهد بود. با توجه به اینکه در بخش داستانی با کاراکترهای مختلفی بازی خواهید نمود، این سیستم کمک خواهد کرد که کمبوهای زیبای آن‌ها را با آسانی خاطر اجرا کنید و از آن‌ها لذت ببرید. بخش تمرینی بازی نیز همانند گذشته بسیار قوی ظاهر شده و با استفاده از قابلیت‌های آن می‌توانید ایرادات خود را رفع کرده و پیشرفت کنید. یکی از این قالبیت‌ها که جدیدا به بازی اضافه شده، امکان مشاهده ریپلی‌ها و پیدا کردن حرکاتی برای پانیش کردن حرکات حریف است. با توجه به فریم دیتا، بازی به شما پیشنهاد می‌دهد که حرکات آن‌سیف هر کاراکتر را چگونه پانیش کنید. بنابراین اگر در برابر کاراکتر یا حریفی ضعف دارید، می‌توانید با بررسی موشکافانه ریپلی‌های خود به راه حلی مناسب برای رفع آن‌های خود دست یابید.

20240122211941 1
استریت فایتر 6 ماه گذشته پس از چند ماه از عرضه بازی برای هر کاراکتر لباس جدیدی عرضه کرد.  قیمت بالای هر لباس نقدهای گسترده‌ای را از جانب طرفداران روانه کپکام کرد. برخلاف استریت فایتر 6، تکن 8 در زمینه لباس‌های آماده و شخصی سازی حسابی سنگ تمام گذشته‌است. هر کاراکتر 4 لباس مختلف و با جزئیات دارد که در همان ابتدا قابل استفاده هستند. جدا از آن، در بخش شخصی‌سازی لباس‌های آماده دیگری وجود دارد که با انجام بخش‌های مختلف قادر به باز کردن آن‌ها خواهید بود. از همه گذشته، می‌توانید هر کاراکتر را تا هر اندازه که دوست دارید تغییر دهید. آیتم‌های، مدل موها و لباس‌های متنوعی برای این بخش در نظر گرفته شده که پلیرها با استفاده از آن‌ها هویت منحصربفردی می‌توانند برای هر کاراکتر بسازند. امکان شخصی سازی آواتار بخش Arcade Quest نیز وجود دارد که با توجه به سبک گرافیکی بچه‌گانه این بخش، چندان مورد استقبال من قرار نگرفت.

20240122214424 1

تکن 8 یک عنوان کاملا نسل جدید است که از موتور گرافیکی Unreal 5 نهایت بهره را می‌برد. جلوه‌های بصری بازی به شدت سینماتیک هستند و نسبت به نسخه‌های قبلی بسیار پویاتر به نظر می‌رسند. در واقع تکن 8 فاصله میان گیم‌پلی و سینماتیک‌های از پیش رندر شده را بسیار کم کرده‌است و همین باعث شده که بخش داستانی یکپارچه‌تر از گذشته به تصویر کشیده شده باشد. این یکپارچگی در نهایت کمک می‌کند که پلیرها به طور عمیق‌تری با داستان ارتباط برقرار کنند. موسیقی بازی نیز به همانند گذشته شامل تعداد بالایی از قطعات الکترونیک است که به جذاب شدن هر نبرد کمک شایانی می‌کند.

تکن 8 یک دنباله شگفت انگیز برای سری افسانه‌ای تکن به شمار می‌رود که توانسته با تغییراتی جدید روحی تازه در این سری بدمد. داستان بازی به شدت لذت بخش و تاثیرگذار است و مکانیک‌های جدید باعث ایجاد عمق بیشتری در مبارزات بازی شده‌اند. در مجموع، می‌توان به راحتی اقرار کرد که تکن 8 بهترین عنوان این سری در دهه اخیر است.

  • کارگردان: Kohei Ikeda
  • استودیوی سازنده: Bandai Namco Studios
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 14 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
گرافیک
9.5
گیم پلی
9.5
سرگرم کنندگی
9.0
موسیقی و صداگذاری
8.5
ارزش تجربه
9.5
تکن 8 یک دنباله شگفت انگیز برای سری افسانه‌ای تکن به شمار می‌رود که توانسته با تغییراتی جدید روحی تازه در این سری بدمد. داستان بازی به شدت لذت بخش و تاثیرگذار است و مکانیک‌های جدید باعث ایجاد عمق بیشتری در مبارزات بازی شده‌اند. در مجموع، می‌توان به راحتی اقرار کرد که تکن 8 بهترین عنوان این سری در دهه اخیر است.
نقاط قوت
  • جلوه‌های بصری باورپذیر
  • عمق بالای سیستم مبارزات
  • بخش داستانی جذاب و هیجان انگیز
  • بخش شخصی سازی گسترده و متنوع
نقاط ضعف
  • بخش آموزشی بازی تا حدی گنگ است
9.0/10

امتیاز شما

(2 رای )
9.2/10
فوق العاده
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.