نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 02 خرداد 1397 - 09:30
0 از 5

احتمالا پردازنده های Ryzen نقش مهمی در پلی استیشن 5 دارند

گزارش جدیدی وجود دارد که به همکاری سونی و AMD در زمینه تکنولوژی پردازشگرهای رایزن اشاره می‌کند.

در جدیدترین اخبار و شایعات دنیای بازی در بازی‌مگ؛ براساس یک گزارش جدید، به نظر می‌رسد که شرکت سونی برای تولید پلی‌استیشن 5 درحال همکاری با AMD است. بر مبنای این گزارش، یک برنامه‌نویس ارشد پلی‌استیشن از هم‌اکنون درحال کار با AMD برای کار روی موضوع «ارتقا پشتیبانی از Ryzen برای یک ابزار توسعه مهم» است. با توجه به اینکه درحال حاضر هیچ کدام از محصولات شرکت سونی از چنین پردازشگری استفاده نمی‌کنند، فرضیات پیرامون جدیدترین تلاش‌های سونی برای پروژه پلی‌استیشن 5 قوت می‌گیرد.

این گزارش و اطلاعات حاصله از آن، اولین بار توسط وب‌سایت تخصصی لینوکسی Phoronix منتشر شد، که در آن به صفحه رزومه یکی از متخصصین سونی در لینکدین اشاره می‌کرد که درحال کار برای ساخت یک ابزار کامپایلر برای پلتفرم پلی‌استیشن است. در توضیحات این ابزار کامپایلر LLVM ذکر شده که «براساس اطلاعات ارسالی، این کامپایلر با پشتیبانی از ریزتراشه‌های معماری AMD Ryzen کار می‌کند.»

برای خوانندگانی که اطلاعی پیرامون مفاهیم ندارند، کامپایلر به برنامه‌هایی گفته می‌شود که متن برنامه‌نویسی مرجع را به متن قابل خوانش توسط ماشین تبدیل می‌کند. همچنین LLVM یک استاندارد برای بهینه‌سازی مدت زمان کامپایل متن است که در حال حاضر در کیت توسعه PS4 استفاده می‌شود. به هر شکل، با در نظر گرفتن اینکه پلی‌استیشن 4 از پردازشگرهای سفارشی سری Jaguar و کارت گرافیک‌های Radeon شرکت AMD استفاده می‌کند، اینکه سونی یک بار دیگر هم با AMD همکاری‌اش را شروع کند چندان سورپرایز کننده نیست.

طبق این گزارش، این حقیقت که سونی درحال ارتقای مهم‌ترین بخش‌های کیت توسعه با سری پردازگشرهایی است که در هیچ کدام از محصولات کنونی شرکت وجود ندارد، می‌تواند یک شاهد مهم برای این موضوع باشد که پردازشگرهای Ryzen حتما نقش مهمی در کنسول بعدی این شرکت دارند. در ادامه این گزارش، به این نکته اشاره شده که درحال حاضر این سری پردازنده‌ها منطقی‌ترین گزینه، هم برای سونی و هم برای مایکروسافت است تا کار پیش تولید نسل بعدی کنسول‌های خودشان را شروع کنند.

البته موضوعی نیز وجود دارد، اینکه تیم تحقیق و توسعه سونی در کل با پروژه‌های مختلفی همکاری داشتند که ارتباطی هم با طراحی سخت‌افزاری پلی‌استیشن نداشته است. برای مثال آن‌ها می‌توانند با بازی‌سازان و شرکت‌های خارجی نیز همکاری نزدیک داشته باشند که نتیجه کار، حتما هم یک محصول پلی استیشن نباشد.

با توجه به شرایط کنونی، تمرکز فعلی AMD برای پردازشگرهای Ryzen در پلتفرم‌های دسکتاپ و سرور است و به احتمال زیاد، نسخه بعدی این پردازشگرها تا سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰ و همزمان با عرضه PS5 در دسترس قرار می‌گیرند. به طور خلاصه، پلی‌استیشن 5 ممکن است با پردازشگرهای سفارشی‌سازی شده Ryzen ساخته شود یا نشود. گرچه این احتمال بسیار قوی است ولی درحال حاضر این مباحث تنها در حد فرضیات و گمانه‌زنی هستند.

به هر شکل و با توجه به گزارش رسمی که اخیرا توسط سونی اعلام شد، پلی‌استیشن 4 به تازگی وارد آخرین مرحله از چرخه عمر خودش شده است. گرچه پیش از این نیز شایعات پیرامون کنسول بعدی سونی بسیار پررنگ شده بود، ولی با توجه به این خبر، به نظر می‌رسد که همچنان و تا زمان معرفی رسمی کنسول نسل بعدی سونی، گمانه‌زنی‌ها و اطلاعات لیک شده پیرامون آن همچنان ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.