نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع پنج شنبه، 03 خرداد 1397 - 09:30
5 از 5

Playstation 5 احتمالا سه سال دیگر عرضه می شود

صحبت‌های جدید یکی از مدیران ارشد سونی، دارندگان پلی‌استیش 4 را برای سه سال آینده امیدوار می‌کند.

در جدیدترین اخبار و شایعات دنیای بازی در بازی‌مگ؛ در طول چند ماه گذشته، شایعات پیرامون کنسول نسل بعدی سونی بسیار انبوه بوده و گزارش‌ها از احتمال معرفی و صحبت‌های اولیه در E3 امسال تا احتمال عرضه کنسول با پردازشگرهای سری Ryzen متنوع بوده است. با این حال زمانی این صحبت‌ها جدی‌تر شد، که رئیس شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی یعنی جان کودرا، در جریان یک نشست با سرمایه‌گذاران شرکت از این موضوع صحبت کرد که «پلی‌استیشن 4 وارد آخرین مرحله از چرخه عمر خودش شده است.» این صحبت به طور مشخص، تقویت کننده گمانه‌زنی‌ها درباره پلی‌استیشن بعدی تفسیر شده است.

با این حال باید گفت که کودرا حالا مصاحبه جدیدی انجام داده، که پیرامون موضوع زمان عرضه کنسول احتمالی بعدی روشنگری بیشتری انجام می‌دهد. او در مصاحبه با وال استریت ژورنال، اشاره کرده که عرضه سریع کنسول بعدی به هیچ وجه مطرح نیست و درواقع، زمان عرضه کنسول احتمالی بعدی در آینده‌ای نزدیک نخواهد بود. طبق گزارش Wall Street Journal، کودرا چنین گفته است:

ما قصد داریم از سه سال آینده استفاده کنیم تا آماده قدم بعدی شویم؛ کمی خم شویم تا بتوانیم پرش بلندتری در آینده داشته باشیم.

این صحبت کودرا، به شکل مشخص به یک بازه زمانی خاص اشاره دارد که توسط بسیاری از تحلیلگران، به این شکل تفسیر شده که کنسول پلی‌استیشن 5 به احتمال زیاد بعد از این سه سال عرضه خواهد شد. در این شرایط، تاریخ عرضه جدید یعنی سال ۲۰۲۱ یا حتی بعدتر مطرح می‌شود که پیش از این، کم‌تر توسط تحلیلگران گمانه‌زنی شده بود. نکته دیگری که در صحبت‌های کودرا در رویداد روز ارتباط با سرمایه‌گذاران دیده می‌شد، این بود که «آن‌ها باید پس از مارس ۲۰۲۱ منتظر رشد سودآوری باشند». اگر این جمله را نیز مرتبط با پلی‌استیشن 5 در نظر بگیریم، احتمالا باید منتظر عرضه کنسول نسل بعدی سونی در روزهای سال نو 2020 باشیم.

کودرا در این گزارش، صحبت‌های مهم دیگری نیز مطرح کرده که در ادامه مشاهده می‌کنید.

برنامه شرکت این است که از نگاه کنونی که به روش سنتی چرخه عمر کنسولی وجود دارد فاصله بگیریم. ما دیگر در عصری زندگی نمی‌کنیم که شما فقط بخواهید به کنسول یا فقط به شبکه، به عنوان دو چیز متفاوت فکر کنید. ما نیاز به یک زاویه دید وسیع‌تر داریم چون حالا چیزهای خیلی زیادی وجود دارند که از طریق اینترنت به یکدیگر متصل هستند.

این صحبت‌ها، کاملا هم راستا با اطلاعیه قبلی سونی بود که به دیگر جنبه‌‌های صنعت گیم اشاره می‌کرد. برای مثال، سونی برنامه دارد تا بازی‌های انحصاری و محتواهای اضافی بیشتری برای پلی‌استیشن عرضه کند تا بازیکنان، برای دوره طولانی‌تری سرگرم شوند. در سوی دیگر و رقیب این شرکت یعنی مایکروسافت، آن‌ها مدتی هست که سرویس اشتراکی Xbox Game Pass را راه‌اندازی کرده‌اند تا از طریق محتواهایی مثل بازی‌های جدید، بازی‌های انحصاری و بسته‌های الحاقی به مشترکین این سرویس، سودآوری بیشتری از بازیکنان داشته باشند. این روش نیز کاملا متفاوت از دیدگاه سنتی فروش کنسول و بازی است که از دیرباز وجود داشته است.

به هر ترتیب، صحبت‌های کودرا احتمالا با استقبال طرفداران کنسول پلی‌استیشن 4 مواجه می‌شود که مایل نبودند شاهد عرضه PS5 در سال جاری یا حتی سال ۲۰۱۹ باشند. سونی با عرضه کنسول قدرتمندتر PS4 Pro، فرصت بیشتری برای این نسل فراهم کرده تا از طریق پشتیبانی از قابلیت‌های به‌روز و نوین مثل کیفیت تصویر 4K و قدرت سخت‌افزاری بیشتر برای پردازش بهتر بازی‌ها از دید گرافیکی و سرعت، هم با نیازهای روز همگام باشد و هم به عمر نسل هشتم اضافه کند. به این ترتیب دارندگان کنسول‌های نسل هشتمی سونی، تا چند سال آینده نیز می‌توانند به پلتفرم‌هایشان برای عرضه بازی‌ها و محتواهای جدیدتر اطمینان داشته باشند.

سونی به نظر می‌رسد که در عین تلاش‌های پشت پرده برای آماده‌سازی برای نسل بعدی کنسول‌هایش، تدارک وسیعی هم از نظر محتوا برای کنسول نسل حاضر دیده است. این شرکت به زودی نیز کنفرانس اختصاصی خودش را در روز ۲۲ خرداد، ساعت ۵:۳۰ برگزار می‌کند، که در آن پیرامون چهار بازی مطرح و اصلی که در صف عرضه دارد صحبت خواهد کرد.

برچسب‌ها
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1397
    نظرها: 97
    تشکر: 62
    تشکرشده: 84
    کنسول‌های بازی:

    ای بابا
    ما که دیگه پولی واسه خرید بازی نداریم:q|
    من می تونستم یه پروی واقعی باشم:amaz:مثل نسل های قبل که واقعا پرو بودم:im
    اما لعنت به این کشور:zz:
    من 2 ماه زحمت کشیدم تا بتونم GOD OF WAR 4 رو بگیرم:si:
    اما دیگه بریدم و واقعا پولشو ندارم:99:99
    اما بازم خداروشکر تنها رویا و ارزوم براورده شد.
    اینکه گیمینگ بتونه هالیوود رو شکست بده که شکست داد که هیچ,هالوود رو له کردgrin
    .
    .
    .
    به امید برد های پیاپی گیمینگ:si::si:

    ‏EliyaKinggames1925_9 از این نوشته تشکر کرده است.
  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1397
    نظرها: 38
    تشکر: 31
    تشکرشده: 29
    کنسول‌های بازی:

    سلام حامد. سلام سیروان :)
    مرسی که مطلب رو مطالعه کردید.

    در مورد این خبر، چند روز پیش Dualshockers یه تحلیل کار کرد که اصلا ممکنه منظور کودرا PS5 نبوده باشه.
    به هر حال قبول دارم این بحث رو. بعید هست که قبل از 2020 نسل بعد بیاد.

    درمورد بحث سیروان هم صحبت درستی می‌کنه. دیگه مثل قدیم نیست که تا کیت توسعه به دست سازنده نمی‌رسید متوجه محدودیت پلتفرم نمی‌شد. الآن سازنده بازی ها رو طوری بسازه که از حداکثر قدرت کارت 1080ti استفاده کنه، بازیش آماده عرضه برای نسل بعد هم اتوماتیک هست. هر وقت کیت توسعه آماده بشه، امکان پورت اون به پلتفرم جدید هم فراهمه.

    ‏SirGhas از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: اسفند 1396
    نظرها: 38
    تشکر: 19
    تشکرشده: 40
    کنسول‌های بازی:

    البته این موضوع مهم نباید فراموش بشه که سرعت پیشرفت سخت افزار، پردازنده و گرافیک های کامپیوتری و یا بطور مشخص رایانه های شخصی سرسام اوره که باعث میشه عرضه کنندگان کنسول های بازی برای رقابت در دنیای بازی های کامپیوتری و محیا کردن تجربه ای مشابه، به عرضه ی نسل های بعدی کنسول و عمر مفید یک محصول توجه ویژه داشته باشن. بنظر من اینکه نسل بعدی سال ۲۰۲۱ عرضه بشه خیلی بد بینانه اس. فکر می کنم بطور مشخص سال اینده ( ۲۰۱۹ ) اخرین سال درخشش کنسول‌های نسل هشتم باشه

    آخرین بار در تاریخ حدود 5 سال قبل توسط Sirvana ویرایش شد
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: اسفند 1396
    نظرها: 24
    تشکر: 0
    تشکرشده: 18
    کنسول‌های بازی:

    سلام بر آقای زارع رفیع. همون طوری که تو گزارشات قبلی گفتم این که بخواد سونی در مورد پلی 5 صحبت کنه خودکشی خواهد بود و فکر می کنم حدسم درست بوده وخدا رو شکر دیگه مواجه با چندین کنسول پی در پی نیستیم.

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.