نویسنده: قاسم ممتاز سه شنبه، 27 دی 1401
ساعت 18:11

معرفی بهترین بازی فکری نوجوانان و ویژگیهای آن

3.67 از 5

بازی و تفریح بخش مهمی از زندگی نوجوانان را تشکیل می دهد، اما تنها بازی هایی برای نوجوان مفید است که علاوه بر ایجاد هیجان، باعث رشد فکری و جسمی شود. برای آنکه بهترین تفریح و سرگرمی را به نوجوان پیشنهاد دهید باید به سراغ بازی فکری نوجوانان استراتژیک، جذاب و سرگرم کننده بروید.

بازی های فکری چیست؟

در یک تعریف کلی بازی فکری نوجوانان را می‌توان هرگونه فعالیت ذهنی هدف‌داری تعريف کرد که می‌تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود.

قدرت بازی فکری

بازی فکری چه فوایدی دارد؟ آیا بازی فکری واقعا در افزایش میزان تمرکز و تقویت حافظه تاثیر دارد؟ همه بازی های فکری خوب هستند؟

از مهم‌ترین فایده‌های بازی فکری می‌توان به ایجاد تاثیرات مثبت قابل قبول در ذهن، روحیه، شخصیت و زندگی بدون در نظر گرفتن عواملی مانند سن، جنس، نژاد و وضعیت جسمانی اشاره کرد. اگر نوجوان معلول جسمی در خانه داشته باشید او می تواند به راحتی به وسیله بازی های فکری با افرادی که معلولیتی ندارند رقابت کند و حس خوشایند پیروزی را تجربه کند.

بازی‌های فکری توان مغزی، تمرکز و هوش نوجوانان را به چالش می‌کشند و همین امر باعث می‌شود بازیکنان چند قدم از دیگر هم سن و سالان خود در ریشه یابی مسائل جلوتر باشند.

اما در پاسخ به این سوال که آیا همه بازی‌های فکری به یک اندازه تاثیرگذارند باید بگوییم که:

بازی‌های خلاقانه‌ فکری با توجه به دسته‌بندی و نوع خود می‌توانند بر یک یا چند قدرت و توانایی مغز اثرگذار باشند. برای مثال قدرت تحلیل و محاسبات، قدرت پیش‌بینی و حس ششم با بازی‌های استراتژیک تقویت می‌شوند.

ویژگیهای بازی فکری برای نوجوانان

در دنیای سرگرمی های نوجوانان بازی های فکری حرف اول می زنند. برای انتخاب بازی فکری نوجوانان باید به نکات زیر دقت کنید و تنها بازی های فکری انتخاب کنید که دارای ویژگی هابی منحصر بفرد هستند.

بازی فکری

بازی‌ فکری و تقویت حس کنجکاوی در نوجوانان

نوجوانان سرشار از حس کنجکاوی و تشنه‌ یادگیری هستند. ذات کاوشگر آن‌ها باعث رشد و فعال بودن مداوم ذهن‌شان می‌شود. والدین با تهیه‌ اسباب بازی‌های آموزشی و بازی‌های فکری مناسب، می‌توانند فضایی برای رشد بهتر فرزند و درک او از محیط اطراف فراهم کنند.

بازی های فکری از کودکان و  نوجوانان یک انسان تحلیلگر و با اعتماد به نفس بالا می سازد. بگذارید از سنین کم کارآگاه شدن را تمرین کنند تا در آینده به راحتی بتوانند از پس مشکلاتشان بر بیایند.

بازی‌های هوشی و فکری باعث تحریک توانایی‌های شناختی نوجوان می‌شوند و قدرت تمرکز او بر روی یک کار خاص را افزایش می‌دهند. به طور کلی می‌توان گفت این نوع از بازی‌ها می‌توانند باعث بهبود روند تفکر و یادگیری در نوجوانان شوند.

اسباب بازی ها هم می‌توانند مثل یک معلم هوش فرزندان شما را تقویت کنند.

شاید باور این که اسباب بازی‌ها می‌توانند تاثیر خارق‌العاده‌ای بر ذهن و فکر نوجوانان بگذارند، کمی سخت به نظر برسد. اما باید گفت که بازی‌های فکری با درگیر کردن منطق نوجوانان برای یافتن پاسخ، مانند یک پازل عمل می‌کنند. اغلب در انواع مدل‌های این بازی‌ها، یک تفکر جانبی یا حل مشکلات با رویکردی جدید و غیرمستقیم وجود دارد که نوجوانان را وادار می‌کند تا راه‌حل را از زاویه‌ای متفاوت پیدا کنند. این می‌تواند به عنوان یک تمرین برای زندگی آینده‌ نوجوان بسیار کارگشا باشد.

بازی فکری نوجوانان می‌توانند با ایجاد تاثیرات مثبت بر رشد ذهنی نوجوان و رشد مهارت‌های روانی، فردی و اجتماعی باعث افزایش توانمندی و قدرت یادگیری در نوجوانان خواهد شد. شاید یکی از مهم‌ترین مزایای این بازی‌ها، پنهان بودن جنبه‌ آموزشی آن در زیر لایه‌های سرگرمی و خلاقیت است. به همین دلیل نوجوانان با رغبت مشغول به انجام این گونه بازی‌ها خواهند شد. بازی فکری تخته نرد تمامی این ویژگی ها را یکجا دارد. با خرید تخته نرد علاوه بر ایجاد سرگرمی سالم، یک معلم خصوصی برای افزایش هوش فرزندتان استخدام کرده اید!!!

بازی‌های فکری ذهن نوجوان را تمرین می‌دهند

بازی‌های فکری ذهن نوجوان را تمرین می‌دهند

بازی‌ فکری نوجوانان و پازل‌ها می‌توانند به روشی متفاوت از یادگیری معمولی، ذهن را تمرین دهند.

باید مغز را مانند هر عضله‌ای دیگری در بدن، در بهترین حالت حفظ کنید و قدرت ذهنی خود را روز به روز افزایش دهید. یک مغز سالم و فعال می‌تواند در کارهای مدرسه، فعالیت‌های بدنی و قابلیت تطبیق سریع با چیزهای جدید، به نوجوانان کمک کند. انواع بازی‌های فکری می‌توانند در این امر مورد استفاده قرار بگیرند.

برای این منظور نوجوانان می‌توانند بازی‌هایی نظیر حل کردن معماها، سودوکو، جدول کلمات، بازی یک نفره، حل مکعب روبیک و بهترین بازی‌های دو نفره برد گیم را انجام دهند.

بازی‌های فکری درمان قطعی اختلال عدم تمرکز در نوجوانان

تقریبا همه‌ نوجوانان با عدم تمرکز دست و پنجه نرم می‌کنند، زیرا این امر به صورت یک ویژگی ذاتی در تمامی آن‌ها وجود دارد. برای رفع این مشکل، انجام یک بازی فکری نوجوان و یا یک پازل هیجان‌انگیز می‌تواند مفید باشد، زیرا این نوع از بازی‌ها نوجوان را به متمرکز شدن برای مدت طولانی بر روی یک مشکل، تشویق می‌کند تا زمانی که بتواند آن را حل کند.

 این گونه بازی فکری نوجوانان می‌توانند سبب بهبود تمرکز شوند. سعی کنید هنگام خرید بازی فکری به سن و علاقه‌ نوجوان خود اهمیت داده و متناسب با توانایی و خواسته‌های او بازی را خریداری کنید. زیرا برخی از بازی‌های ساده به سرعت تمام می‌شوند و هیچ گونه چالشی در بر نخواهند داشت. بازی‌های بسیار دشوار و پیچیده نیز ممکن است خستگی و کلافگی نوجوان را به همراه داشته باشند. به همین دلیل همیشه از مناسب بودن نوع بازی فکری برای فرزند نوجوان خود مطمئن شوید.

بازی‌های فکری موتور خلاقیت را در نوجوانان روشن می‌کند

کودک و نوجوان خلاق در دوران تحصیل، کار و زندگی همیشه 3 بر هیچ از دیگر هم سالانش جلوتر است. چنین نوجوانانی همیشه برای هر چیزی راه حلی دارند. داشتن یک فرزند خلاق آرزوی خیلی هاست.

اصولا انجام بازی‌های فکری به تفکر و پیدا کردن راه‌حل‌های خلاقانه نیازمند است، به همین دلیل این گونه بازی‌ها توانایی رشد خلاقیت در سنین نوجوانی را به شدت افزایش می‌دهد. این بازی‌ها نه تنها از لحاظ فکر کردن و حل معما، بلکه در سایر زمینه‌ها مانند هنر، نوشتن و حتی بازی با دوستان نیز کاربردی است.

در صورتی که نوجوانان در سنین پایین‌تر بازی‌های سرگرم کننده‌ فکری را برای سرگرمی خود انتخاب کنند، در سنین مدرسه به راحتی از پس دروس سخت مانند ریاضی بر خواهند آمد. برای آشنایی با سایر ایده های سرگرمی در خانه مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

بازی‌های فکری و خداحافظی با فراموشی های زودهنگام

بازی‌های فکری و خداحافظی با فراموشی های زودهنگام

با انجام بازی‌ فکری نوجوانان مناسب می‌توان مهارت به خاطر سپردن اطلاعات را تقویت کرد. باید در برنامه‌ روزانه نوجوانان بازی‌هایی که در روند انجام آن‌ها به حافظه‌ای قوی نیاز است، گنجانده شود. زیرا با تقویت حافظه فرزند شما به راحتی از پس تست‌ها و آزمون‌ها بر بیاید و نمراتی درخشان کسب کند.

جمع بندی

با توجه به مواردی که در این مطلب گفته شد، می‌توان به اهمیت بازی فکری نوجوانان پی برد. بازی فکری ضامن رشد روانی، فردی و اجتماعی نوجوانان است و مهارت های ذهنی و فکری آنان را تقویت می کند. بهتر است همین امروز اولین قدم را بردارید. اگر در پایتخت زندگی می کنید می توانید از نمایندگی فروش تخته نرد در تهران که به صورت عمده تخت نرد تولید می کنند، تهیه کنید و با فرزند خود وارد این بازی هیجان انگیز فکری شوید.

بازی و تفریح بخش مهمی از زندگی نوجوانان را تشکیل می دهد، اما تنها بازی هایی برای نوجوان مفید است که علاوه بر ایجاد هیجان، باعث رشد فکری و جسمی شود. برای آنکه بهترین تفریح و سرگرمی را به نوجوان پیشنهاد دهید باید به سراغ بازی فکری نوجوانان استراتژیک، جذاب و سرگرم کننده بروید.

قاسم ممتاز | 17/01/2023
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.