نویسنده: سید علی روح‌الامینی چهارشنبه، 25 تیر 1399
ساعت 19:06

هرآنچه از بازی Cyberpunk 2077 می‌دانیم مطلب ویژه

در اینجا افسانه‌ها متولد می‌شوند

5 از 5

Cyberpunk 2077، پروژه جدید استودیو Cd Projekt Red است که یکی از موردانتظار‌ترین باز‌ی‌های نسل هشتم به حساب می‌آید. اثری که ۸ سال از زمان معرفی آن، و تقریبا ۵ سال از زمان شروع به ساخت آن می‌گذرد. حال جدیدترین نمایش این بازی با نام رویداد Night City Wire عرضه شده، که نه‌تنها اطلاعات بسیاری در اختیارمان قرار داد، بلکه سطح توقع و هایپ طرفداران را بیش از قبل افزایش داده است. با بازی‌مگ در تحلیل جامع این نمایش همراه باشید.

استودیو Cd Peojekt Red با سری آثار تحسین شده‌ The Witcher،  مخصوصا نسخه سوم این مجموعه، خود را به بازیکنان و منتقدان ثابت کرده است. بازی‌ای که توانست با کسب بیش از ۸۰۰ جایزه لقب پرافتخارترین اثر تاریخ صنعت ویدئوگیم را از آن خود کند. حال این استودیو پس از پنج سال با بازی جدید خود بازگشته است تا دوباره مرز‌های ویدئوگیم را جابه‌جا کند. با وجود اینکه تا به حال اطلاعات و نمایش‌های بسیاری از بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ منتشر شده، اما انگار هنوز که هنوزه چیز‌های زیادی از بازی نمی‌دانیم و آتش هایپ و بی‌قراری ما برای آن کم نشده است. در این زمینه حتی سازندگان بازی هم تایید کردند که تمام نمایش‌هایی که تا به‌حال از بازی دیده‌ایم، تنها بخش بسیار کوچکی از این دنیای بسیار گشترده بوده است. به همین دلیل وعده نمایش‌های بیشتری را به مخاطبان و عاشقان این بازی داده‌اند. این اتفاق برای افرادی مثل من که تشنه آشنایی هرچه بیشتر با دنیای بازی هستند، خبر بسیار خوبی است. در همین راستا این استودیو خوش‌نام تصمیم بر برگزاری یک رویداد با نام Night City Wire کرده است. همچنین قرار است هر چند هفته یکبار قسمت جدیدی از این رویداد منتشر شود. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم تا به تحلیل و موشکافی هر یک از این نمایش‌ها بپردازیم. در این یادداشت به تحلیل قسمت اول این نمایش پرداخته‌، و موشکافی آن را به چهار قسمت دنیای بازی، گیم‌پلی، گرافیک و سایرموارد تقسیم کرده‌ایم تا به طور جامع و ریزبینانه تمام نکات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

هرآنچه از Cyberpunk 2077 می‌دانیمرکوردی جدید. برنده ۲۰۰ جایزه پیش از انتشار رسمی

دنیای Cyberpunk 2077

بدون شک دنیای بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ یکی از بهترین دنیا‌هایی است که تا به حال در مدیوم گیم نمایش داده شده است. محیط‌های بازی بسیار متنوع و بزرگ هستند که می‌توانید در میان آن‌ها جابه‌جا شده و ماجراجویی‌های جدیدی را آغاز کنید. دنیای بازی از دو قسمت Night City و Bad Lands تشکیل می‌شود. قسمت اول که شهری با نام  Night City است  به ۶ بخش Pacifica، Watson، City Center، WestBrook، Santo Domingo و HeyWood تقسیم می‌شود. قسمت دوم هم منطقه‌ای به نام Bad Lands بوده، که در واقع محیطی کویری و خارج از شهر است. نکته جالب اینجاست که هرکدام از این مناطق جزئیات خیره‌کننده، مردمان متفاوت و سبک زندگی خود را دارند.

هرآنچه از Cyberpunk 2077 می‌دانیمنقشه احتمالی بازی Cyberpunk 2077

دنیای سایبرپانک ۲۰۷۷ از لحاظ ظاهری بسیار چشم‌نواز طراحی شده است. روز بازی زیبایی‌های خود را دارد، و شب نیز خارق‌العاده و پر زرق و برق است. این اتفاق دور از ذهن هم نبود؛ زیرا استودیو خوش‌نام سازنده بازی پیش از این با اثر ویچر ۳ ثابت کرده بود که توانایی ساخت یک دنیای بزرگ، پر از زیبایی‌های

 
سایبرپانک ۲۰۷۷ زنده‌ترین دنیای تاریخ صنعت‌ویدئو‌گیم را خواهد داشت 

خاص خود را دارد. دنیایی که هر کدام از مناطق آن حس متفاوتی را به گیمر منتقل می‌کردند. حال این استودیو در راستای جاه‌طلبی خود، مسیری مشابه اما در عین حال بسیار متفاوت در پیش گرفته است. زیرا این بار در بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ نه‌تنها قرار است با دنیایی زیبا طرف باشیم، بلکه قرار است زنده‌ترین دنیای بازی‌های ویدئویی را هم تجربه کنیم. در دنیای سایبرپانک ۲۰۷۷ قرار است تمام NPCها(کاراکتر‌های غیرقابل کنترل)، ظاهر، پوشش، رفتار و خلق‌خوی منحصر‌به‌فرد خود را داشته باشند. شما می‌توانید با آن‌ها ملاقات کرده، سلایقشان را کشف کنید و با گذشته آن‌ها آشنا شوید. حال این حجم از متفاوت بودن NPC‌ها را درکنار حجم گسترده آن‌ها و شهر شلوغ بازی تصور کنید، تا متوجه شوید که سی‌دی‌پراجکت‌ چه کار دشواری را درپیش دارد.

این تنها موضوعی نیست که قرار است دنیای بازی را پویا و زنده کند. بسیاری موارد دیگر هستند که تلاش استودیو سازنده را برای رسیدن به هدفی والا و برتر نشان می‌دهند. برای مثال استودیو سی‌دی‌پراجکت‌رد بدون هیچ حراسی قشر‌های مختلف دینی را وارد بازی کرده است. البته بر اساس گفته‌های سازندگان هیچ‌گونه توهینی قرار نیست یه ادیان مختلف شود، و برای نمایش دنیای بازی که یک تم سیاسی و تاریک دارد استفاده شده است. از نمونه‌های دیگر زنده بودن شهر بازی می‌توان به بخشی از صحبت‌های منتقدان اتکا کرد. صحبت‌هایی که می‌توان به سر و صدای درگیری میان گروهی از پلیس‌ها و گنگ‌ها، جیغ زدن یک زن در دور دست‌ها که معلوم نیست چه بلایی سر او می‌آید، صدای تیراندازی در در کوچه‌ها و ساختمان‌ها و همچنین بررسی صحنه‌های جرم توسط پلیس اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های برجسته ویچر۳ که خفت شدن گرالت در کوچه‌های تاریک و خالی از سکنه بود، در این سایبرپانک ۲۰۷۷ به شکل گسترده‌تری اتفاق خواهد افتاد. تمامی این موارد نوید یک زندگی سخت و پر تلاش برای بقا در شهر نایت‌سیتی را می‌دهند.

هرآنچه از Cyberpunk 2077 می‌دانیمNight City

صدالتبه که تمام نقشه دنیای بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ از همان ابتدا مشخص نیست، و باید با گشت‌وگذار در محیط آن و انجام ماموریت‌های مختلف، مکان‌های مختلفی نظیر خرابه‌ها، مغازه‌ها، محله‌های گوناگون، سازمان‌ها و بسیاری موارد دیگر را پیدا کنید. همچنین همانند ویچر۳ با گشت‌و‌گذار خود داستان‌های تصادفی با نماد

 
 هنگامی که در شهر قدم می‌زنید، ممکن است صدای درگیری پلیس با گنگ‌ها یا صدای جیغ یک زن از دوردستها را بشنوید 

علامت تعجب، مکان‌های نامعلوم با علامت سوال که معمولا در آن‌ها وسایل باارزشی پیدا می‌شوند، قابلیت Fast Travel و بسیاری دیگر را کشف می‌کنید.
سایبرپانک ۲۰۷۷ از سیستم آب و هوای پویا هم بهره می‌برد که البته این مورد از همان ابتدا مشخص بود. اما نکته جالب این است که جدا از غروب زیبا و باران دلنشین، باران اسیدی هم در بازی نقش پررنگی دارد و زمانی که شروع به بارش می‌کند، تمامی مردم به خانه‌ها و مکان‌های امن پناه می‌برند.

نکته دیگری که دنیای بازی را بسیار پویا‌تر و زنده‌تر می کند، توانایی تعامل با تبلیغات است. موردی که بسیار وسیع در بازی گنجانده شده، و از اهمیت بالایی برخوردار است. برای نمونه شما می‌توانید با بیشتر تابلو‌های تبلیغاتی تعامل برقرار کرده، و فروشگاه آن‌ها را پیدا کنید. در ادامه می‌توانید به فروشگاه، شرکت یا فرد صاحب تلیغ مراجعه کرده، و کالا‌های موردنظر خود را تهیه کنید. حتی ممکن است ماموریت‌های مختلفی را هم به شما اعطا کنند که در نوع خود شگفت‌انگیز است. با نگاهی برروی یکی از سلاح‌ها متوجه شدیم که برروی آن عبارت Darra نوشته شده، که خود ثابت می‌کند هر نوع کالا، موسیقی، اسلحه یا قطعه‌های سایبری نشان تجاری سازنده خود را به همراه دارند، و می‌توانید به شرکت سازنده آن مراجعه کنید.

تم سایبرپانک درواقع بازگو کننده دنیایی است که پیشرفت تکنولوژی باعث گسترش فقر شده، و یک حال و هوای تاریکی بر دنیا حاکم است. جایی که سازمان‌ها و شرکت‌ها نقش‌اول را بازی می‌کنند، و حتی دولت هم به اندازه آن‌ها نقشی در جامعه ندارد. درواقع می‌توان گفت حرف اول و آخر را سازمان‌های بزرگ می‌زنند، نه دولت یا حاکم. حال این شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در مرکز شهر نایت‌سیتی واقع شده‌اند. جایی که آسمان‌خراش‌های شیک این ابرقدرت‌ها خودنمایی کرده، و امنیتی‌ترین منطقه بازی را تشکیل داده‌اند. در این میان یک ابرسازمانی با نام Arasaka وجود دارد که با اختلافی بسیار زیاد از دیگران قدرتمند‌تر بوده، و قرار است نقش بسزایی در داستان بازی ایفا ‌کند.

هرآنچه از Cyberpunk 2077 می‌دانیمبخش‌های مختلف شهر Night City

گیم‌پلی

 
بازی سه شروع متفاوت دارد که هرکدام در بخش‌های مختلف نقشه شروع شده، و به داستان اصلی بازی متصل می‌شوند

اصلی‌ترین بخش هر بازی ویدئویی‌، گیم‌پلی آن است. حال زمانی که این بازی در ژانر نقش‌آفرینی روایت می‌شود، کار دشوارتر هم می‌شود. اما تنها نام سی‌دی‌پراجکت پشت بازی کافیست تا به‌راحتی به آن ایمان بیاوریم. گیم‌پلی بازی هم متنوع است هم درگیر‌کننده، هم منحصربه‌فرد است هم جذاب؛ این موارد تنها گوشه‌ای از بزرگی گیم‌پلی بازی است.
گیم‌پلی بازی به قدری غنی است، که منحصربه‌فرد بودن را در وجود آن حس می‌کنید. سه مسیر زندگی که سه شروع متفاوت را به شما هدیه می‌دهند، در کنار پایان‌های متفاوت، درخت غول‌پیکر ارتقا شخصیت بازی و تاثیر چشم‌گیر نصب قطعات سایبری در بدن کاراکتر خود، نوید تجربه‌ای فراتر از منحصربه‌فرد را می‌دهند.  

صحبت از سه شروع متفاوت شد. بازی دارای سه Life Path یا همان مسیر زندگی است که هرکدام از آن‌ها یک شروع متفاوت را برای بازی رقم می‌زنند. درست همانند رشیه‌های یک درخت، که در نهایت به تنه‌ی اصلی آن که داستان است متصل می‌شوند. این سه مسیر زندگی با نام‌های Nomad، Corporate و Street Kid شناخته می‌شوند. در ادامه به توضیح خلاصه هر سه آن‌ها می‌پردازیم.
Street Kid: برای شناخت بهتر خیابان‌های نایت‌سیتی، باید در آن زندگی کرده باشید. جایی که حالا شما شناخت بیشتری نسبت به گنگ‌ها، فیکسر‌ها و بقیه اعضای این خیابان‌ها داشته، و با کلک‌های آن‌ها آشنا هستید. دلیل آن هم این است که شما توسط خودشان بزرگ شده‌، و می‌دانید که ضعیف‌تر‌ها جیره‌ی قدرتمندان می‌شوند. پس اگر این گذشته را برای کاراکتر خود انتخاب کنید، رابطه شما با گنگ‌ها و فیکسر‌ها بهتر شده، و تقریبا نمی‌توانند شما را فریب دهند. این گذشته داخل یک Bar شروع می‌شود که شما برای پرداخت بدهی‌های دوست‌خود، حاضر به دزدیدن خودرویی می‌شوید که در آن‌جا با جکی، رفیق گرمابه و گلستان خود آشنا می‌شوید.

Corporate: افرادی که در این مسیر زندگی کرده‌اند، طولی نکشیده که جان خود را از دست داده، یا در نهایت خوش‌اقبالی، روح و انسانیت خود را به تاراج برده‌اند. حال شما از تمام این موارد عبور کرده‌، قوانین را دور زده و از اطلاعات آن‌ها همانند سلاح درمقابل خودشان استفاده کرده‌اید. حال از راز‌های آن‌ها باخبر هستید و می‌دانید که درکی از کلمه عادلانه نداشته، و فقط برنده‌ها و بازنده‌ها را می‌شناسند. با انتخاب این گذشته تمام کلک‌های شرکت‌ها و ابرسازمان‌ها را می‌دانید، و دیگر نمی‌توانند همانند اولین نمایش ۵۰دقیقه‌ای بازی شمارا فریب داده، و به‌جای پول تراشه‌ای حاوی ویروس به شما بدهند. این گذشته در  یک ماشین پرنده شروع شده و در نهایت با جکی، یار شفیق خود آشنا می‌شوید.

Nomad: گشت‌وگذار در Badlands، غارت پمپ بنزین‌ها و خرابه‌ها تنها بخشی از این مسیر زندگی است. آن‌ها معتقدند زندگی در کویر، جاده‌ها و بیابان‌ها سخت است، اما مزایای خود را نیز به همراه دارد. برای مثال راستگویی، انسانیت، رابطه‌های عاطفی واقعی و عشق به آزادی نمونه‌هایی از آن هستند که در Night City پیدا نمی‌شوند، و هیچ مقدار پولی هم نمی‌تواند آن‌ها را به شما هدیه دهد. این گذشته از خارج شهر شروع می‌شود. جایی که شما و رفیقتان جکی قصد قاچاق جنسی را به نایت‌سیتی دارید. این گذشته‌ همانند دیگر مسیر‌های زندگی برتری‌های خاص خود را دارد.

هرآنچه از Cyberpunk 2077 می‌دانیمNomad - Street Kid - Corporate

 
بازی همانند سری Dark Souls شما را مجبور به انتخاب یک کلاس نمی‌کند، و شما آزادید تا چند کلاس را با هم ارتقا دهید

حال که با سه پیشینه داستانی کاراکتر خود آشنا‌ شدید،  عمق پیچیدگی در همان ابتدا بازی نمایان می‌شود. سپس زمان ساخت کاراکتر فرا می رسد. جایی که قرار است یکی از بهترین خلق کاراکتر‌های بازی‌های ویدئویی، بدون محدودیت‌های جنسی و تبعیضی را تجربه کنیم. در ادامه و پس از ساخت شخصیت بازی، می‌توانید کلاس بازی خود را انتخاب کنید. سایبرپانک ۲۰۷۷ سه کلاس بازی با نام‌های Netrunner، Solo و Techie داشته، و همانند  آثاری چون Dark Souls شمارا مجبور به انتخاب یکی از کلاس‌ها نمی‌کند؛ بلکه شما آزادید تا به‌صورت ترکیبی از هرکدام که می‌خواهید ارتقا داده، و صدالبته می‌توانید فقط یکی را به انتخاب خود ارتقا دهید. همه‌چیز به شما بستگی دارد. در بازی سه پاداش برای ارتقا مهارت وجود که با نام‌های Attribute Point، Perk Point و Street Cred شناخته می‌شوند. Attribute Point درواقع برای ارتقا مهارت‌های فردی شما مانند هوش، قدرت بدنی، خون‌سردی و آرامش، سرعت واکنش و موارد دیگر کاردبرد دارد. Perk Point  هم برای ارتقای زیرشاخه‌های مهارت‌های شما کاربرد دارند. برای مثال از زیرشاخه‌های مهارت هوش، می‌توان به قدرت هک و نفوذ به شبکه‌های رایانه‌ای اشاره کرد. و در آخر Street Cred بوده که به معنای اعتبار خیابانی است. این پاداش باعث می‌شود سلاح‌های مختلفی که به آن‌ها دسترسی ندارید آزاد شوند و فروشگاه‌ها تخفیفات خوبی به شما ارائه کنند. درواقع همانطور که از نام آن پیداست، اعتبارشما را در خیابان‌های نایت‌سیتی افزایش می‌دهد.

حال بگذارید کمی از تاثیر برخی موارد بالا برایتان گفته و آن را باز کنم. برای مثال هنگامی که در سه کلاس اصلی بازی پیشرفت می‌کنید، تنها به نحوه استفاده از سلاح در نبرد، هک کردن دشمنان و موانع، توانایی ساخت قطعات سایبری و غیره خلاصه نمی‌شود و در دیالوگ‌های بازی نیز تاثیر‌گذار است. برای مثال ممکن است هنگامی که با مکانیک خود صحبت می‌کنید، او از شما بخواهد که قطعه‌ای را برای او بدست بیاورید، در غیر اینصورت او نمی‌تواند خودروی شما را تعمیر کند. اما اگر شما از توانایی بالایی در کلاس Techie برخوردار باشید، می‌توانید خود ماشین را تعمیر کرده و به کل روند مرحله را دگرگون کنید. در این نمایش همین اتفاق افتاده، و کاراکتر خودرو خود را تعمیر می‌کند. یا مثلا هنگامی که به سازمانی حمله کرده‌ و در جایی گیر می‌کنید، می‌توانید از قابلیت هک خود استفاده کرده و درهای اصلی یا مخفی را باز کنید؛ در غیر اینصورت مجبور به پیدا کردن مسیر‌های سخت‌تری برای عبور از مرحله هستید. این تنها موردی نیست که در روند مرحله تاثیرگذار است، بلکه به طور جالبی ردکردن مرحله به شکل مخفی‌کاری یا بزن و بکش هم در داستان تاثیرگذار است. برای مثال ممکن است کسی که شما برای او کار می‌کنید از شما بخواهد آن مرحله را به‌شکل مخفی و بدون سر و صدا انجام دهید. اگر شما مخالف آن عمل کنید، می‌تواند عواقب بدی برای شما و حتی نزدیکانتان در پی داشته باشد. اگر بخواهم برای شما از عمق فاجعه صحبت کنم باید بگویم، در بدترین حالت ممکن است بدلیل این رفتار احمقانه شما رفیق شما بمیرد و صاحب‌کارتان هم به شما خیانت کرده و همه‌چیز در یک لحظه، و براساس انتخاب احمقانه شما نابود شود.

هماطور که بالاتر هم توضیح دادم، تعامل با NPC‌ها در بازی در سطح بسیار بالای قرار دارد. حال می‌خواهم برای شما مثالی بزنم. اگر فکر کرده‌اید مکانیکی که در نمایش دیده شد بخشی از داستان بازی بود، سخت در اشتباه هستید. اون مکانیک توسط کاراکتر بازی که شما هستید آورده شده بود تا مایشنتان را تعمیر کند. و حالا اینجاست که پیچیدگی و چالش برقرای ارتباط با افراد در دنیای بازی نمایان می‌شود. زیرا همین فرد عادی یا به اصطلاح NPC که تماشا کردید، به سادگی برای شما داستان می‌سازد. دیگر قرار نیست که مکانیکی می‌آورید، خودروی شما را تعمیر کند و شمارا به خیر، مارا به سلامت. خیر، اینطور نیست. ممکن است مکانیکی که برای تعمیر استخدام می‌کنید، قطعه‌ای نداشته باشد، لوازمش را جا بگذارد، با شما بد رفتار کند و بسیاری رویداد دیگر. حال در این میان ممکن است اتفاق‌های بد و ناگوار بسیاری برای شما در کمین باشند. این موضوع درخصوص اکثر Npc‌های بازی هست، و حرف سازندگان را که می‌گویند تمام مردم بازی زندگی و وقایع خود را دارند تایید می‌کند.

نکته جالب دیگری که در بازی وجود دارد این است که شما می‌توانید قطعات سایبری را جایگزین اعضای بدن خود کنید. حال تصمیم با شماست، می‌توانید تماما بدن خود را به قطعات سایبری مجهز کرده و به یک ربات کامل یا به اصطلاح به یک شبح‌‌درون‌پوسته تبدیل شوید. یا می‌توانید تنها از ارتقاعات کوچکی در راستای دوام آوردن در نایت‌سیتی استفاده کنید. بازی تماما این انتخاب را به شما داده و این مکانیزم را بسیار شگفت‌انگیز‌ طراحی می‌کند. همچنین سایبرپانک ۲۰۷۷ برای  واقعی جلوه دادن بازی کارهایی را هم در این زمینه انجام داده است. برای مثال درابتدا شما نمی‌توانید میزان گلوله‌هایی که در سلاحتان هست را مشاهده کنید، زیرا شما یک انسان واقعی هستید و هرچه که در صفحه بازی می‌بینید، قرار است نمای یک چشم واقعی باشند. پس نه میزان سلامتی و نه رابط‌کاربری برای میزان گلوله در صفحه دیده نمی‌شود. اما زمانی که شما به‌خدمت Ripperdoc، جراح مخصوص پیوند اعضای سایبری می‌روید، می‌توانید یک چشم سایبری و دست مکانیکی برای خود پیوند بزنید، تا توانایی مشاهده میزان سلامتی و گلوله‌های داخل سلاح را بدست بیاورید. این مثال ساده‌ترین نوع از ارتقاعات بود که احتمالا خود بازی هم شمارا مجبور به انجام دادن آن می‌کند. از تبلیغات این موضوع در بازی هم می‌توان به بنر‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی با شعار Body Without Limit اشاره کرد. این جمله به معنی بدنی بدون محدودیت است.

نکته بعدی که آن‌هم در نوع خود جالب و تقریبا در این سطح از گستردگی نو‌آورانه محسوب می‌شود، تغییر رابط‌کاربری بازی است. اینطور که مشخص است قرار است براساس مسیرزندگی‌ که برای خود انتخاب می‌کنید، و درادامه ارتقاعات و پیوند‌های سایبری‌ که انجام می‌دهید، در Hud بازی تاثیرگذار باشد. با این وجود شما همچنان توانایی شخصی‌سازی رابط‌کاربری بازی را دارید که این مورد بازی را بیش از قبل بی‌نظیر می‌کند.

هرآنچه از Cyberpunk 2077 می‌دانیمدر سایبرپانک ۲۰۷۷ شما می‌توانید تماما خود را به یک ربات تبدیل کنید

و اما یکی از خاص‌ترین، جذاب‌ترین و مهم‌ترین مکانیزم‌هایی که در این رویداد به نمایش در‌آمد، سیستم Brain Dance(رقص مغز) بود. این سیستم تقریبا اواخر رویداد نایت‌سیتی وایر به نمایش در‌آمد و ذهن گیمر‌ها را مشغول به خود کرد. به‌طور کلی  Brain Dance تراشه‌ای است که در گردن مردم قرار گرفته، و تمام خاطرات آن‌ها را ضبط می‌کند. نکته جالب ماجرا اینجاست که فقط تصاویر را ذخیره نکرده و تمام احساسی را که فرد در آن لحظه دارد هم ضبط می‌کند. برای استفاده از آن  یک دستگاهی است که می‌تواند تراشه را خوانده، شما را جای آن فرد قرار داده، و تمام محتوا آن را به شما نمایش دهد. این تکنولوژی در دنیای سایبرپانک ۲۰۷۷ رواج یافته است و تقریبا در تمام زمینه‌ها مانند فیلم، سریال، بازی‌های ویدئویی، علمی، تحقیقاتی و درمانی کاربرد دارد. اما مشکل از زمانی شروع می‌شود که تراشه‌ای به نام Black Brain Dance در بازی به وجود می‌آید. تراشه‌ای که خلافکارن و متجاوزان حقوق بشر از آن استفاده کرده، سپس آن را به بازار سیاه می‌فروشند. بازار هدف هم مردمانی هستند که خواهان بدست‌آوردن آدرنالین با دیدن و حس کردن این ویدئو‌ها هستند. حتی کار به جایی کشیده شده که فردی در ابتدا به رفیق خود در دزدی کمک کرده، و در نهایت دزدی ناگهان او را به شکل غیرقابل باوری به قتل می‌رساند. مشخص است که او اینکار را برای بالاتر بردن قیمت تراشه انجام داده است. حال این مکانیزم در بازی یک سیستم کاراگاهی ایجاد کرده است که به وسیله‌ی آن، همانطور که در نمایش بازی دیدید، صحنه‌های جرم را مورد بررسی قرار می‌دهند. احتمالا علاوه بر داستان اصلی بازی، در مراحل فرعی هم استفاده‌های بسیاری از این مکانیزم شود. 

 
مبارزات و گان‌پلی بازی در سطح بالای قرار دارند

نمایش قبلی سایبرپانک ۲۰۷۷ با نام Deep Dive منتشر شده بود. این نمایش با وجود جذابیتی که داشت، ایراداتی هم بر آن وارد بود. یکی از این مشکلات، گانپلی بازی بود. به‌طوری که می‌گفتند آن سنگینی و لگدی که در یک بازی شوتر نیاز است، در بازی حس نمی‌شود. حال در جدید‌ترین نمایش بازی، استودیو سی‌دی پراجکت این مشکل بزرگ را برطرفه کرده، و  آن را به نمایش عمومی در‌آورد است. حال شما گان‌پلی‌‌ درگیر کننده و بسیار متنوع را مشاهده می‌کنید که اکثر المان‌های یک بازی شوتر را رعایت کرده است. بازخورد یا به اصطلاح ری‌اکشن بدن دشمنان به شلیک گلوله‌ها، تخریب محیط و بدن دشمنان بر اساس نوع و قدرت گلوله هر سلاح، لگد سلاح‌ها، تغییر انیمیشن استفاده از سلاح‌ها در طول زمان، ماهر شدن در استفاده متعدد از یک سلاح، توانایی ارتقا قدرت سلاح‌ها، اضافه کردن گجت‌های جدید به سلاح و تغییر رنگ آن تنها بخشی از گستردگی گان‌پلی بازی هستند. حتی با دقتی کوچک متوجه می‌شوید بسیاری از همین موارد در بعضی بازی‌هایی که تمرکز اصلی آن‌ها برروی ژانر شوتر است هم دیده نمی‌شود. حال سایبرپانک که ژانر و تمرکز اصلی آن برروی نقش‌آفرینی بوده، برای همه‌ی المان‌های بازی خود اهمیت زیادی قائل شده است. همچنین مکان و و حالتی که در آن هستید را هم در کنار نقشه بازی نمایش می‌دهد. بدین شکل که اگر در مکات امنی باشید زیر نقشه کلمه امن(Safe)، اگر در حالت جنگ باشید مبارزه(Combat) و اگر در منطقه‌های شهری باشید کلمه عمومی(Public) نوشته می‌شود. همچنین در قسمت مبارزه تن به تن بازی عالی کار کرده، و شما در هنگام مبارزه باید در لحظه جاخالی داده و گارد‌بگیرید، سپس به موقع حمله کنید. درکنار این موارد باید حواستان به میزان خستگی کاراکترتان هم باشد که خود چالش و جذابیت بالای بخش مبارزات تن‌به‌تن را نمایش می‌دهد. درادامه و پس از پیروزی در نبرد می‌توانید جسد دشمنان خود را Loot و یا آن‌ها را برداشته و در مکانی مخفی کنید. در نهایت باید گفت گان‌پلی و مبارزات تن‌به‌تن بازی، حداقل در این نمایش در سطح بالایی قرار داشتند.

سیستم جالب دیگری که در بازی وجود دارد، Quick Hack است. این سیستم به این شکل کار می‌کند که اگر توانایی‌های هک خود را ارتقا داده باشید، می‌توانید دشمنان، موانع و اجزای مختلف محیط را هک کنید.  اما کار به این سادگی‌ها هم نبوده و هر هکی که بخواهید انجام دهید، براساس نوع و قدرتش به میزان مشخصی Memory point نیاز دارد. هنگامی که کسی را هک می‌کنید از این پوینت‌های استفاده می‌شود و باید برای پر شدن دوباره آن صبر کنید. دیگر نمی‌توانید در شهر راه افتاده و همه را در لحظه هک کنید.

هرآنچه از Cyberpunk 2077 می‌دانیمدر زیر نوار سلامتی شما، مقدار Memory Point‌ها به شکل چوب‌خط نمایش داده می‌شوند

 
شما می‌توانید خودروی خود را در راستای زیبایی یا زرهی کردن، ارتقا دهید

یکی از اصلی‌ترین ایرادات ویچر۳ روچ، اسب بازی بود. زیرا برخی از منتقدان کمی با کنترل اسب بازی مشکل داشته، و باگ‌هم که فراوان سراغ آن می‌آمد. همین امر باعث شد نگرانی‌ها در رابطه با رانندگی در بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ جدی‌تر دنبال شود. اما از آنجایی که منتقدان از رانندگی در نایت‌سیتی و لذت آن تعریف و تمجید کرده‌اند، می‌توان با خیال راحت از این موضوع عبور کرد. اما در ادامه چیز‌هایی که تا به اینجا دیده‌ایم، نه‌تنها مارا از بخش رانندگی و خودرو‌ها نگران نکرد، بلکه مارا امیدوارتر از قبل هم نگه داشته است. بر اساس اطلاعاتی که دراختیار داریم، می‌توان گفت بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ از تنوع ماشین‌های بسیار بالایی برخوردار است. همچنین امکان تعامل بیشتر با ماشین هم وجود دارد که نمونه آن تعمیر خودرو توسط خود شما است. البته همانطور که قبلا گفته شده اگر علم تعمیر آن را نداشته باشید، باید از مکانیک استفاده کنید. براساس نمایش‌هایی که تا به حال دیده‌ایم، بخصوص آخرین نمایش بازی می‌توان گفت جزئیات ماشین‌ها در سطح خارق‌العاده‌ای قرار دارد. جزئیات ماشین‌ها از نمای داخل و اول‌شخص، سوم‌شخص و حتی داخل کاپوت هم در سطح بالایی طراحی شده است. اگر تمام خودرو‌های بازی این ویژگی را داشته باشند، که احتمال آن هم بسیار بالا است، می تواند تجربه‌ شگفت‌انگیزی را برای شما رقم بزند. این حجم از جزئیات در کنار خراب شدن قطعات خودروی شما، چه شکستن آن و چه ازکارافتادن، می تواند لحظات شما را در نایت‌سیتی لذت‌بخش تر کند. هنوز نمی‌دانیم که میزان خراب  شدن بازی در تصادف‌ها در چه سطحی است، اما براساس نمایش هنگامی که از روی یک دست‌انداز به سرعت می‌پرید، چرغ عقب ماشین‌ شما می‌سوزد. بر این اساس می‌توان به خرابی‌های بیشتر و عمیق‌تر امیدوار بود.

در راستای تحقیقات انجام شده، و با تکیه بر اسنادی نظیر برخی از آرت‌های بازی، نمایش‌ها و تصاویر منتشر شده می‌توان این نتیجه را گرفت که سایبرپانک ۲۰۷۷ از بخش Tuning (ارتقا خودروی) خوبی برخوردار باشد. براساس مدارک احتمالی، می‌توان ارتقا قدرت ماشین ازجمله تقویت موتور آن و افزایش توان خروجی، تعویض چراخ‌ها، چرخ‌ها و شیشه‌ها،  ایجاد تغییر در سپر، سقف و کاپوت خودرو اشاره کرد.  تمام موادر بالا می‌تواند براساس خواسته شما در راستای زیبا کردن خودرو، یا زرهی کردن آن اتفاق بیافتد.

هرآنچه از Cyberpunk 2077 می‌دانیم

گرافیک

آثار استودیو سی‌دی‌ پراجکت‌رد همواره از لحاظ گرافیک هنری و گرافیک فنی، در سطحی فراتر از دیگر آثار منتشر شده در زمان خود بوده است. این امر باعث می‌شود تا منتظر بمانیم، و مشاهده کنیم که این‌‌دفعه این استودیو خوش‌نام برایمان چه آشی پخته است. زمانی که تریلر‌های پیشین بازی به نمایش در‌آمد، افراد بسیاری به گرافیک آن اعتراض کرده، و زمانی که چهره‌ي کاراکتر جانی‌سیلورهند با نقش‌آفرینی کیانوریوز منتشر شد، انتقاد‌ها بالا گرفت. زیرا چهره کیانوریوز به‌قدری بد بود، که اصلا نمی‌شد آن را تشخیص داد. سپس استودیو سی‌دی پراجکت اعلام کرد که بازی همچنان در دست ساخت است، و شما برای دیدن صحنه‌های نهایی بازی، باید همچنان منتظر بمانید. حال در جدیدترین نمایش از این بازی با نام Night City Wire Episode 1، سایبرپانک ۲۰۷۷ خود را به همگان ثابت کرد، و گرافیک واقعی این اثر را به نمایش درآورد. جایی که همه‌چیز شگفت‌انگیز و غیرقابل باور است. چرا غیرقابل باور؟ با ادامه همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسید.

بگذارید در ابتدا از کیفیت بالای بافت‌ها صحبت کنیم. کیفیت‌ بافت‌های محیط، صورت و بدن کاراکتر‌ها، خودرو‌ها، سازه‌ها و بسیاری از موارد دیگر، به قدری شگفت‌انگیز و قوی بودند که غیر‌قابل باور است چنین حجم از جزئیات و گرافیکی در یک اثر جهان‌باز پیاده‌سازی شود. همچنین این حجم از جزئیات برای کنسول‌های این نسل، غیرممکن است و احتمالا با کیفیت بسیار پایین‌تری برروی آن‌ها اجرا خواهد شد. این مقدار از جزئیاتی که از بازی دیده‌ایم را تنها می‌توان  در یک اثر خطی پیاده‌‌سازی کرد، نه جهان‌باز. آن‌هم اگر سازنده‌ای مانند ناتی‌داگ پشت ساخت آن باشد. از بهترین نمونه‌های آن می‌توان به کیفیت بالای بافت بدن جودی، و کیفیت پیکسلی بالای دست کاراکتر شما هنگامی که در نمایش توسط پلس‌ها دستگیر شده‌اید اشاره کرد. همچنین کیفیت انیمیشن‌های بازی در سطح‌ بالایی قرار دارد، و کاملا از انیمیشن‌های جودی و جکی می‌توان فهید که سایبرپانک ۲۰۷۷ پیشرفت محسوسی در این زمینه نسبت به ویچر ۳ داشته است.

cyber article jhoney silverhand

اگر دقت کرده باشید، در نسل هشتم بازی‌های ویدئویی زیاد از آینه استفاده نشد. زیرا هنگامی که شما از آینه استفاده می‌کنید، باید دوبار محیط را رندر کرده که کار را برای سازنده‌های خود دشوار می‌کند. اما شما مشاهده می‌کنید که استودیو سی‌پراجکت رد از هر نوع تلاشی دریغ نکرده، و آینه‌های بسیاری در بازی گنجانده است. همچنین  استودیو سازنده از یک روش جالبی برای خروجی بهتر بازی استفاده کرده است. زمانی که شما پشت خود را به آینه می‌کنید، آینه محو می‌شود. این روشی جالب از سوی استودیو خوش‌نام لهستانی بوده تا بتواند آینه‌های بسیاری را در نقشه بازی جای کند. همچنین زمانی که کاراکتر شما یعنی V درحال تمیز کردن خاک‌های آینه است، شاهد هماهنگی بسیار عالی مدل اول‌شخص شما و سوم‌شخص آن در آینه هستیم.
از دیگر موارد می‌توان به پیشرفت Effect پساپردازشی، یا همان Motion Blur در بازی اشاره کرد. سایبرپانک ۲۰۷۷ دارای Chromatic Aberration است که شاید بعضی‌ها این مورد را دوست‌ نداشته باشند اما با حال‌و‌هوای بازی خوانا است، و احتمالا گزینه‌ای برای خاموش کردن آن وجود داشته باشد. برای کسانی که نمی‌دانند Chromatic Aberration (اعوجاج رنگی) چیست، درواقع به شکست نور تصویر که باعث می‌شود یک سری خطوط رنگی یا یک هاله‌ی رنگی اطراف یکی از سوژه‌های یا اشیاء داخل محیط به وجود آید، اعوجاج رنگی می‌گویند.
تنها ایرادی که در گرافیک بازی مشاهده می‌شد، دیرلود شدن و گاهی ظاهر شدن برخی بافت‌ها است، که البته امیدواریم در نسخه نهایی برطرف شود. هرچند که در راستای اصلاح کردن این ایراد، احتمالا مجبور به پایین آوردن کیفیت نورپردازی در برخی از محیط‌های بازی می‌شوند.

هرآنچه از Cyberpunk 2077 می‌دانیم

موارد دیگر

آخرین نکاتی که از بازی باید به آن‌ها اشاره کنم، یک وجود سیستم پاداش‌بگیر در بازی است. به‌صورتی که ممکن است اطلاعات شخصی را هک کرده و متوجه شوید تحت‌تعقیب است. همچنین جرایمی که انجام داده را هم به شما نمایش می‌دهد که بسیار جالب است. دومین نکته هم می‌توان به حیرت‌زده شدن منتقدان پس از دیدن ساختمان‌های بازی اشاره کرد. زیرا از پنجره‌های هر آپارتمان یا آسمان‌خراش می‌توان داخل هر خانه را دید که این موضوع با وجود مقیاس بزرگ بازی، منتقدان را به وجد آورد. همچنین لازم است اشاره کنم قرار است یک انیمه‌ براساس بازی سایبرپانک به کمک شبکه معروف NetFlix، و یک کامیک‌ بر اساس دنیای آن ساخته شود.

هرآنچه از Cyberpunk 2077 می‌دانیمرده بندی سنی ESRB نشان می‌دهد که سایبرپانک ۲۰۷۷، تمی به مراتب تاریک‌تر و خشن‌تر نسبت به ویچر۳ دارد

درآخر باید گفت استودیو‌ی سی‌دی پراجکت رد همواره با شعار‌های خود که صدالبته به آن‌ها عمل هم می‌کند، آثاری را خلق کرده که تا سال‌ها بعد نه‌تنها تجربه می‌کنیم، بلکه در یادمان هم می‌ماند. این استودیو با روند پیشرفتی که در سه‌گانه ویچر در پیش گرفت، و سپس شاهکاری چون ویچر ۳ را به صنعت‌گیم تقدیم کرد، لیاقت ستایش‌هایی بیش از این را دارد. بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ در تاریخ ۲۹ آبان سال ۱۳۹۹ منتشر می‌شود.  باید دید که استودیو خوش‌نام لهستانی می‌تواند باری‌دیگر مرز‌های ویدئوگیم را چند پله ارتقا داده، و ابرشاهکار جدیدی به ما تقدیم کند.

نظرات و سوال‌های خود را با ما در بخش کامنت این صفحه، درمیان بگذارید.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.