نویسنده: نریمان عبدی سه شنبه، 29 اسفند 1396
ساعت 12:47

شش مستند در مورد بازی‌های ویدیویی که باید تماشا کنید مطلب ویژه

4 از 5

بهترین فیلم‌های مستند در مورد بازی‌های ویدیویی

با سلام خدمت همراهان همیشگی بازی مگ. امیدواریم که سال خوبی را پشت سر گذاشته و سال جدید را با خوبی و سلامتی آغاز کنید. در آخرین مقاله سال 1396 تلاش شده است تا شش مستند سینمایی در مورد بازی‌های ویدیویی و دنیای پیرامون آن معرفی شود. دیدن این فیلم‌های مستند به تمام کسانی که به نحوی درگیر این صنعت نوپا و رو به رشد هستند توصیه می‌شود. اگر در ایام نوروز وقت آزاد پیدا کردید حتماً به تماشای این مستندها نشسته و از دیدن آن‌ها لذت ببرید.

شش مستند در مورد بازی‌های ویدیویی که باید تماشا کنیدمستند Free to Play محصول Valve - سال 2014
این مستند درباره شرکت‌کنندگان در مسابقه بین‌المللی Dota 2 و جایزه بزرگ یک میلیون دلاری آن است. مسابقات بی‌نظیری که در آن گاهی به آسانی داستان‌هایی که پشت هر شکست و پیروزی اعضای تیم‌ها بوده و تلاش آن‌ها برای پیروزی در این رقابت به دست فراموشی سپرده می‌شود. این مستند روایتگر افتخارات و شکست‌ها و هیجان هر روزه به اوج رسیدن است. این مستند احساسات را به قلب رقابت‌های مالی و تاکتیکی وارد می‌کند.

شش مستند در مورد بازی‌های ویدیویی که باید تماشا کنید


مستند The Art of The Game - سال 2014
این مستند برای کسانی که در حال کار در حوزه صنعت بازی‌های ویدیویی بوده یا هستند می‌تواند بسیار تأثیرگذار و احساساتی باشد. هرچند این مستند از دید کلی به مباحثی در مورد چگونگی تبدیل شدن بازی‌های ویدیویی به رسانه می‌پردازد، اما علاوه بر این موضوع تمرکز آن برروی زندگی و پیشرفت هنری دانشجویانی است که برای پیدا کردن جایگاهی در این صنعت با هم رقابت می‌کنند. مستند The Art of The Game با پوشش دادن رقابت بین 2K و GearBox نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان در این مسابقات با چه مسائلی روبه‌رو شده و چگونه از پشتیبانی متخصصین و محققین این صنعت استفاده خواهند کرد.

شش مستند در مورد بازی‌های ویدیویی که باید تماشا کنید


مستند Indie Game: The Movie - سال 2012
اگر علاقه دارید بدانید که در پشت پرده بازی‌سازی مستقل جهان چه می‌گذرد، پس بهتر است که این مستند را انتخاب کنید. مستند Indie Game: The Movie فرایند توسعه بازی‌های مستقل را در قالبی عاطفی نمایش داده و نشان می‌دهد برای دنبال کردن علایق خود چه هزینه‌هایی باید بپردازید.
با این حال این فیلم به هیچ وجه مخاطب خود از اینکه تلاش کرده و شانس خود را در این تجارت امتحان کند، ناامید نکرده و بین نمایش فشارهای وارد بر سازنده در حین توسعه بازی و لذت پس از انتشار و دریافت بازخوردهای آن تعادل شایسته‌ای برقرار کرده است.

شش مستند در مورد بازی‌های ویدیویی که باید تماشا کنید


مستند How Designers Protect Players From Themselves – سال 2017
این مستند کوتاه برای کسانی که به خوبی با مکانیک‌های پاداش و جریمه در یک بازی ویدیویی آشنا نیستند بسیار مفید خواهد بود. در این مستند به بررسی نمونه‌هایی مانند تایمر در بازی XCOM 2، شبح در Spelunky، تجربیات مبتنی بر زمان بازی در World of Warcraft و مبارزات نفر به نفر در DOOM (نسخه 2016) پرداخته شده است. این مستند مجموعه با ارزشی از چگونگی پیاده‌سازی مکانیک‌های گیم پلی مختلف است و می‌تواند برای توسعه‌دهندگان تازه‌کار بسیار مفید و الهام بخش باشد.

شش مستند در مورد بازی‌های ویدیویی که باید تماشا کنید


مستند From Bedrooms to Billions - سال 2014
دهه‌ها پیش و در زمانی که صنعت بازی‌سازی اولین قدم‌های خود را بر می‌داشت، توسعه‌دهندگان بریتانیایی پیشتاز این حرکت رو به رشد بودند. در این فیلم، توسعه‌دهندگان کهنه‌کار از مشکلات و داستان‌های خود در ابتدای راه ساخت بازی‌ها گفته و شما را با دورانی که فروشگاه‌های کامپیوتر و خبرگزاری‌های بازی در کنار هم به پیشرفت این صنعت کمک کرده‌اند آشنا می‌کنند.

شش مستند در مورد بازی‌های ویدیویی که باید تماشا کنید


مستند Get Lamp - سال 2010
«قبل از شوتر اول شخص، تفکر دوم شخص وجود داشت.»
این جمله تبلیغاتی برای نشان دادن اختلاف بین بازی‌های ماجرایی متنی و اکشن‌های امروزی است. این مستند بیان می‌کند که این ذهن انسان است که محیط و کاراکترهای باورپذیر را خلق می‌کند. در دنیایی که مملو از تصاویر رنگ و وارنگ و اکشن‌های سریع است هنوز هم جایی برای داستان‌های پیچیده و تصورات ناشی از متن وجود دارد.

شش مستند در مورد بازی‌های ویدیویی که باید تماشا کنید

یک مستند اضافی: Naughty Dog The 30th Anniversary – سال 2014
هرچند در مقاله اصلی مستند دیگری با عنوان Deus Ex: The Eyeborg Documentary به عنوان فیلم اضافی معرفی شده است و البته این مستند تنها اسمش برگرفته از یک بازی است، در انتهای این نوشتار مستند دیگری را به عنوان مستند اضافی معرفی می‌کنیم که نسبت به فیلم پیشنهادی منبع، ربط بیشتری به دنیای بازی‌های ویدیویی دارد. مستند Naughty Dog The 30th Anniversary که به مناسبت 30 سالگی استودیو Naughty Dog منتشر شد، روایت آغاز کار این استودیو محبوب و رشد و پیشرفت آن‌ها است. این مستند نشان می‌دهد که چگونه این استودیو با دو نفر شکل گرفت و به جایگاهی که امروز در آن قرار دارد رسیده است. جدای از این موضوع که دیدن این فیلم برای طرفداران این استودیو و بازی‌هایش جذاب است، روند پیشرفت و صحبت‌هایی که سازندگان و اعضای بخش‌های مختلف این استودیو ارائه می‌دهند می‌تواند برای توسعه‌دهندگان و افرادی که سعی در راه‌اندازی کسب و کاری دارند، الهام‌بخش باشد.

 

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.