نویسنده: فرزین احمدی جمعه، 08 تیر 1397
ساعت 10:15

چگونه کنسول‌های بازی را سالم و تمیز نگه‌ داریم!

5 از 5

بهترین و استانداردترین راه برای تمیز نگه‌ داشتن و تمیز کردن کنسول‌های بازی

کنسول بازی شما کثیف شده است. گردوخاک همه جای آن را گرفته، بدنه‌اش پر از جای انگشت است و حشرات وارد آن شده‌اند. دسته‌های کنسول‌تان تبدیل به شیء حال‌به‌هم‌زنی شده‌اند که معلوم نیست چه ماده چربی کل سطح پلاستیکی آن‌ها را پوشانده است. با بازی مگ همراه باشید تا یاد بگیریم که چطور آن‌ها را تمیز کنیم. 

بزرگترین خطری که کنسول شما و لوازم جانبی‌اش (دسته و ...) را تهدید می‌کند، پرتاب کردن دسته‌هایتان به این سو و آن سو نیست. سخت‌افزارهای الکترونیکی امروز به حدی محکم ساخته می‌شوند که بتوانند کمی خشونت گیمرها را تحمل کنند. نه، بزرگ‌ترین خطری که وسایل الکترونیکی گران‌قیمت شما با آن روبه‌رو هستند چرک و کثیفی است. خرده‌های غذای شما، غبار موجود در هوا، کثیفی‌های دست بچه‌ها، موهای حیوان خانگی‌تان همه می‌توانند عامل این چرک و کثافت باشند. حتی در مواردی آنچه که حشرات موذی از خود به جای می‌گذارند نیز می‌‌تواند بخشی از این کثیفی‌ها باشد.

مقدار کمی از این موارد چندان مشکل‌زا نیست (البته شاید این درباره حشرات صدق نکند) اما در گذر زمان انباشته‌شدن کثیفی و گردوغبار می‌تواند روی عملکرد کنسول شما و لوازم جانبی آن تاثیر بگذارد. ممکن است دکمه‌ها آشغال بگیرند؛ یا اینکه فن‎های کنسول دچار گردگرفتگی شده و سیستم داغ کند. همچنین ممکن است اتصالات کابلی مثل سابق درست کار نکنند. اشکالی ندارد. همه این‌ها را می‌توان پاک کرد.

گام اول: یک تمیزکاری معمولی یا به بیان دیگر کمی پیشگیری

دنبال ساده‌ترین راه برای تمیزکردن کنسول‌تان و دسته‌هایش هستید؟ از همان ابتدا نگذارید خیلی کثیف شود! در ادامه چند ترفند سریع و آسان برای نگهداری از Xbox One ( که مطمئنا برای سایر کنسول‌های بازی مثل PS4 و Nintendo Switch هم مشابه است) آموزش می‌دهیم که اگر منظم انجام شوند شما را از اینکه بخش دوم این راهنما را بخوانید بی‌نیاز می‌کنند.

consoles cleaning guide 3

کنسول‌تان را خوب گردگیری کنید

اگر در  اتاقی که به خوبی درزگیری شده و گردوغبار وارد آن نمی‌شود بازی نمی‌کنید، پس باید منتظر اینکه روی کنسول‌تان خاک بنشیند باشید. تکه‌های نرم و پرزدار پوست مرده و مو، گرده‌های گیاهان، الیاف پارچه‌ها و همینطور الیاف ریز کاغذ همه جا در اطراف ما هستند. به این‌ها باید نرم‌تنان بسیار ریزی که Dust Mites نامیده می‌شوند را نیز اضافه کرد. جداً به شما توصیه می‌کنیم که نام این موجود را در گوگل جست‌وجو نکنید! همه ما تاکنون تصاویری از کنسول‌ها و کامپیوترهایی که لایه‌های ضخیمی از غبار روی آن‌ها نشسته است دیده‌ایم. این تصاویر تهوع‌آورند و بهتر است از ابتدا اجازه دهیم که چنین بلایی سر کنسول‌مان نیاید. برای این کار کافی است که یک گردگیر بخرید و به صورت هفتگی از آن برای پاک کردن کنسول‌تان استفاده کنید. نیازی نیست گردگیری که می‌خرید حتماً خیلی خاص باشد؛ فقط کافی است مطمئن شوید که این گردگیر یا پارچه یا هر چیز دیگر گردوغبارهای روی کنسول‌تان را جذب خود می‌کند و آن‌ها را روی هوا پراکنده نمی‌سازد. اگر هفته‌ای یک بار کنسول‌تان را کمی تمیز کنید احتمالاً مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد.

consoles cleaning guide

روی کنسول‌تان را بپوشانید

وقت‌هایی که از کنسول‌تان استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کرده و رویش کاور بکشید. در مغازه‌ها کاورهای دوخته‌شده برای همه کنسول‌های مهمی که در بازار وجود دارد به ارزانی پیدا می‌شود. اگر نمی‌خواهید پول اضافی خرج کنید و برایتان اهمیتی ندارد که پادشاه یا ملکه آدم‌های شیک‌پوش باشید، می‌توانید روی سطح وسایل الکترونیکی‌تان را با یک حوله تمیز بپوشانید. (شاید کمی حس نوستالژیک 15 سال گذشته به شما دست بدهد. زمانی که هنوز اینترنت تا به این اندازه در دسترس نبود و کامپیوتر یک وسیله‌ی لوکس به حساب می‌آمد که فقط گروهی خاص قادر به خرید آن بودند. در آن دوره منظره‌ی کامپیوترهای کاور کشیده شده در گوشه‌ی اتاق‌ها و یا حتی پذیرایی‌ها منظره‌ای عادی بود)

در بسیاری از کنسول‌های امروزی حالتی به نام Sleep وجود دارد که همه انرژی را از مدار دستگاه خارج نمی‌کند تا بازی‌کنان بتوانند هر گاه خواستند سریعاً دوباره از کنسول استفاده کنند. به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید روی کنسول‌تان کاور بکشید، باید ابتدا این حالت را غیرفعال کرده باشید. اگر وقتی روی کنسول‌تان کاور کشیده‌اید به طور تصادفی از حالت Sleep خارج شود و شما متوجه نشوید، دستگاه شما ممکن است بیش از حد داغ کند.

consoles cleaning guide

 کنسول‌تان را براق نگه دارید

اگر شما جزء آن افرادی هستید که دائماً مواظب هستند دست‌شان با سطح کنسول تماس پیدا نکند، پس فقط نیاز به یک گردگیری ساده دارید. اما اگر به طور مداوم به سطح براق دستگاه دست می‌زنید، بد نیست از کمی اسپری پاک‌کننده استفاده کنید؛ البته تنها به شرطی که از آن درست استفاده کنید. اسپری‌ای که تهیه می‌کنید باید مواد سفیدکننده (رنگ‌زدا) در خود نداشته باشد و با سطوح پلاستیکی سازگار باشد. کمی از آن را روی یک پارچه خشک و بدون خط بپاشید. توجه داشته باشید که شما نمی‌خواهید پارچه چکه کند؛ فقط می‌خواهید کمی تر شود. بنابراین از اسپری به مقدار خیلی کم استفاده کنید. سپس کنسول‌تان را از برق بکشید (فقط محض احتیاط) و بعد آن را تمیز کنید.

کلید موفقیت در این بخش کم‌ترین استفاده از اسپری است. قطعات الکترونیکی با بیشتر مایعات سازگاری ندارد. هیچوقت اسپری پاک‌کننده را مستقیم به سمت کنسول‌تان نگیرید یا –علی‌رغم اینکه فکر می‌کنم نیاز به گفتن این مسئله نباشد- به سمت چشمان‌تان.

consoles cleaning guide 7

دسته‌های کنسول‌تان را تمیز کنید

حتی تمیزترین‌ دست‌ها هم می‌توانند ردی از چربی روی دسته‌‌های کنسول باقی بگذارند. ما موجودات چربی هستیم ???? باید با این مسئله کنار بیایم، و منظورم از کنار آمدن تمیزکاری اثرات چنین چیزی است. هفته‌ای یکبار –شاید بعد از گردگیری- یک بسته پاک‌کننده آنتی باکتریال بردارید و با آن دسته‌های کنسول‌تان را تمیز کنید. حواستان به دکمه‌ها و کابل یا پورت‌های شارژ باشد. اگر می‌ترسید که آن‌ها هم کثیف شده باشند، برای تمیزکردن‌شان می‌توانید از گوش‌پاک‌کن که سرش به مقدار کمی ایزوپروپیل الکل (الکل صنعتی با خالص بودن50 درصد یا بیشتر) آغشته باشد استفاده کنید. اگر از دسته‌هایی استفاده می‌کنید که سیم دارند، فراموش نکنید کابل‌های آن‌ها را هم تمیز کنید.

کثیفی دوست دارد روی کابل‌ها پنهان شود. می‌دانید یکی از جاهای دیگری که کثیفی دوست دارد خودش را پنهان کند کجاست؟ درزهای دسته‌ها. معمولاً اگر یک گوش‌پاک‌کن پنبه‌ای را به کمی الکل آغشته کنید و به طور منظم از آن استفاده کنید چرک و کثافت رو هم جمع نمی‌شود. اگر چنین اتفاقی افتاد، می‌توانید از نوک یک خلال‌دندان یا تکه‌ای سیم (خلال دندادن بخاطر جنس چوب و سازگاری بیشتر با پلاستیک توصیه می‌شود) استفاده کنید. با انجام این کار یکی از حال‌به‌هم‌زن‌ترین موادی که تاکنون بشر شناخته است را می‌بینید. واقعاً این جرم چه ماده‌ای است؟

consoles cleaning guide 10

دیسک‌های بازی‌تان را تمیز نگه دارید (حتما و حتما به این مورد دقت کنید)

اگر آنچه که داخل کنسول‌تان می‌گذارید کثیف باشد، به زودی داخل آن نیز کثیف خواهد شد. حتی اگر دیسک‌های بازی‌تان هیچگاه بیش از چند ثانیه بیرون کنسول یا کاورشان نبوده باشند، آنچه که روی دست‌های شما است می‌تواند خودش را به سطح براق DVDها رسانده و باعث ایجاد مشکلاتی گردد.

خوشبختانه تمیزکردن CDها، DVDها و دیسک‌های بلوری کار چندان سختی نیست. یک دستمال نرم و بدون‌ کُرک بردارید و از مرکز دیسک به سمت بیرون بکشید. اگر دیسک‌تان خیلی کثیف شده ، از یک پارچه نرم که کمی‌ تر شده استفاده کنید. البته باید یک پارچه خشک هم دم دست داشته باشید تا با آن سطح دیسک‌ها را خشک کنید. پس از انجام این مراحل بگذارید کمی زمان بگذرد و دیسک کاملاً خشک شود و بعد آن را درون دستگاه قرار دهید.

ممکن است کنسولی در اختیار داشته باشید که از کارتریج یا کارت حافظه استفاده می‌کنند. برای تمیزکردن اتصالات این کارتریج‌ها (دندانه‌های ریز فلزی که داخل کنسول هستند) می‌توانید از ترکیب گوش‌پاک‌کن پنبه‌ای و ایزوپروپیل الکل استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای تمیز کردن اتصالات داخل خود کنسول نیز از این روش استفاده کنید؛ البته برای انجام این کار باید مطمئن شوید که کنسول کاملاً خاموش شده و از برق کشیده شده باشد.

بچه‌دار نشوید! ????

بله! خودم هم می‌دانم که قرار دادن عبارتی همچون «بچه دار نشوید!» در مقاله‌ای که درباره نگهداری از کنسول‌های بازی است کمی عجیب به نظر می‌رسد. شاید این طور باشد؛ اما اگر شما هم مثل من بعد از مدت‌ها هنوز نفهمیده بودید چه ماده‌ای بین سه DVDای که بچه‌هایتان به زور داخل درایو نوری Xbox شما کرده‌اند له شده، احتمالاً این توصیه را عاقلانه می‌دانستید.

هیچکدام از این کارها را انجام نداده‌ایم. حالا چه کار کنیم؟

بدون تمیزکاری منظم، به احتمال زیاد کنسول شما و دسته‌هایش پر از انواع و اقسام کثیفی و آلودگی می‌شوند. درزهای Xbox سفیدی که مدت زیادی نیست خریده‌اید، به خاطر آشغال و کثیفی سیاه می‌شوند. دریچه‌های PlayStation شما با گردوغبار گرفته می‌شود. وقتی چرک و کثافت خیلی بیش از حد روی هم تلنبار می‌شود، مجبورید وسیله الکترونیکی‌تان را باز کنید. اما گارانتی چه می‌شود؟ بله؛ سوال خوبیست. در جواب باید بگویم که قبل از اینکه کنسول‌تان به لانه سوسک‌ها و حشرات دیگر تبدیل شود باید فکر گارانتی را می‌کردید.

اگر ابزار موردنیاز را در اختیار داشته باشید، باز کردن بیشتر کنسول‌ها و لوازم جانبی‌شان چندان کار دشواری نیست. به شخصه هر وقت می‌خواهم یکی از کنسول‌هایم را باز کنم، در قدم اول به دنبال پیچ‌هایی که می‌توان دید می‌گردم. اگر چیزی به چشم‌ام نخورد از خودم می‌پرسم که پس این پیچ‌ها کجا مخفی شده‌اند؟ در قدم بعدی به سراغ سایت iFixit.com یا محبوب‌ترین سرور میزبانی ویدیو در دنیا می‌روم. در این سایت راهنمایی تعمیر تقریباً هر وسیله‌ای به چشم وجود دارد. برای مثال من از راهنمای بازکردن نینتندو سوییچ استفاده کردم تا بتوانم پوسته استاندارد کنسول‌ام را با یک پوسته قرمز و شفاف عوض کنم.

وقتی کنسولی را باز می‌کنید، دنیایی از چیزهایی که می‌توانید پاکشان کنید به چشم‌تان خواهد امد.

consoles cleaning guide 9

گردگیری تمام و کمال کنسول‌های بازی (بیرون زد گرد و غبار از درزهای کنسول حس بسیار خوبی دارد. امتحان کنید)

وقتی یک کنسول بسته است، پمپاژ هوا با فشار به درون آن راه بسیار خوبی برای پخش گرد و غبار در فضای داخلی آن است. ممکن است مقداری از گردوغبار از طرف دیگر کنسول خارج شود، اما مقدار زیادی از آن وارد بخش‌های ریزی می‌شود که پیشتر رنگ گرد و غبار را هم ندیده بودند. برای گردوغبارها این گزینه مطلوبی است، چرا که می‌توانند جای جدیدی برای زندگی پیدا کنند. اما برای کنسولی که ما می‌خواهیم تمیز کنیم چه؟ طبعاً نه. راه حل این مسئله این هم نیست که مکش را جایگزین دمیدن کنیم. اگر می‌خواهید قطعات حساس کنسول‌تان از جا کنده شوند بهترین کار این است که خیلی کورکورانه شلنگ مکش هوا را روی یکی از منفذهای کنسول‌تان بگیرید؛ بماند که این کار ممکن است باعث شکستن کامل آن‌ها هم بشود.

بهترین راه برای اینکه داخل کنسول‌تان را غبار روبی کنید، باز کردن آن است. حداقل کاری که باید بکنید این است که محفظه بیرونی آن را درآورید. وقتی این کار را کردید می‌توان با هر متدی که دوست داشتید این مواد کرک‌مانند را از آن بزدایید. سال گذشته همسرم برای تولدم به من یک دمنده هدیه داد که الان به یکی از اشیای مورد علاقه من تبدیل شده است.

برای دمیدن هوا به قطعات کنسول‌تان به چند نکته باید توجه کنید. اگر کنسول شما فن دارد، بهتر است که موقع هوادهی آن را با انگشت‌تان نگه دارید. صدایی که برخورد هوای فشرده با فن کنسول‌تان ایجاد می‌کند خیلی بامزه است؛ اما به همین میزان هم این کار برای آن خطرناک است! چرا؟ چون گردش فن می‌تواند مقداری جریان الکتریکی تولید و از طریق سیم‌هایی که وظیفه‌ی روشن کردن فن را دارند به بُرد دستگاه منتقل کنید. یعنی ایجاد جریانی بر عکس و شوک الکتریکی به مادربرد و خدا می‌داند که ممکن است پس از این حالت چه اتفاقی بیفتد.

نکته دوم اینکه این کار را در بیرون از خانه انجام دهید. گردوغباری که از دستگاه‌تان بلند می‌شود باید جایی برود و طبعاً ما دوست نداریم این جا فضای اتاقی باشد که در آن بازی می‌کنیم. بگذارید باد گردوغبار دستگاه‌تان را با خود ببرد. آیا این کار محیط زیست را آلوده نمی‌کند؟ نه اصلاً! ساس‌ها گرد و غبار را می‌خورند! حقیقت‌اش را بخواهید هیچکس نمی‌تواند به این سوال پاسخ درستی بدهد.

consoles cleaning guide 8

بازش کنید و بعد بشوریدش!

هیچ چیزی یک قطعه پلاستیک را به اندازه آب گرم و صابون تمیز نمی‌کند. البته فکر نمی‌کنم شستن قطعات پلاستیکی کنسول وقتی دور مدارهای الکترونیکی‌‌ای که چند میلیون تومان ارزش دارند را گرفته‌اند، چندان عاقلانه باشد. وقتی همه مدارها و قطعات فلزی کنسول‌تان را از محفظه پلاستیکی آن خارج کردید، آماده یک حمام گرم و مقداری صابون خواهد بود. سینک ظرفشویی را پر از آب کنید، کمی تمیزکننده درون ان بریزید و بعد با یک اسفنج نرم قطعات کنسول‌تان را شست‌وشو دهید.

اینجا فقط باید به چند نکته ساده توجه کنید. قطعات پلاستیکی و به خصوص آن‌هایی که مدتی از ساخت آن‌ها گذشته و دیگر مثل گذشته انعطاف‌پذیر نیستند را باید به آرامی شست. دمای آب را خیلی بالا نبرید؛ چون ممکن است باعث تغییر شکل پلاستیک‌ها شود. این پلاستیک‌ها برای تحمل دماهای بالا ساخته شده‌اند اما بهتر است ریسک نکنید، و مهم‌تر از همه چیز: قبل از دوباره سرهم‌کردن کنسول مطمئن شوید که همه قطعات کاملاً خشک شده‌اند؛ با حوله آن‌ها را خشک کنید و برای اینکه مایعی در هیچ‌یک از بخش‌های آن‌ها باقی نمانده باشد خوب تکانشان دهید. بعد آن‌ها را محض‌ احتیاط چند ساعت در هوای اتاق بگذارید.

آب و صابون فقط به درد بدنه کنسول نمی‌خورند. شما می‌توانید با ترکیب آن‌ها بدنه دسته‌ها را نیز بشویید و مواد کثیفی که باعث گیر کردن دکمه‌ها می‌شوند را تمیز کنید.

دسته‌ای که در تصویر می‌بینید متعلق به Xbox One من است. قبل از اینکه کشف کنم پسر 6 ساله‌ام چه بلای وحشتناکی بر سرش آورده ، اجازه می‌دادم از آن استفاده کند: دکمه‌های آن گیر کرد و درزها پر از کثافت شده بودند.

اول به کمک خلال‌ دندان کثیفی‌ها را کمی پاک کردم. بعد دسته را باز کردم و دکمه‌ها و بدنه آن را با آب گرم و صابون شستم. وقتی که تمیز و کاملاً خشک شد، دوباره آن را سر هم کردم. حالا دسته مثل روز اول‌اش سالم و تمیز شده است.

consoles cleaning guide 5

قطعات الکترونیکی

اگر کنسول‌تان سالم است، بهتر است به قسمت‌های الکترونیکی آن کاری نداشته باشید. اگر خراب شده و نمی‌دانید چطور درستش کنید، آن را برداشته و به تعمیرگاه وسایل الکترونیکی ببرید. دلایلی که باعث می‌شوند موقع تمیزکاری به سراغ قطعات الکترونیکی کنسول‌تان بروید بسیار محدود هستند.

اگر واقعاً نیاز است که برد کنسول‌تان را تمیز کنید، کمی الکل را در ظرفی ریخته و مسواکی که سر نرمی دارد یا یک گوش‌پاک‌کن پنبه‌ای را به آن آغشته کنید؛ بعد به نرمی روی برد کنسول بکشید. مواظب باشید سطح روی برد را خراش ندهید. فقط شیء آغشته به الکل را روی برد بکشید. فکر کنید که این برد، بوم نقاشی‌ای است که نمی‌خواهید کوچکترین آسیبی به آن وارد شود.

اما به شخصه هرگز چنین کاری نخواهم کرد. وقتی گردوغبار از داخل محفظه کنسول پاک شود، دیگر همه چیز باید به درستی کار کند. علاوه بر آن اگر تراشه‌های الکترونیکی‌ داخل کنسول‌تان به حدی کثیف می‌شوند که لازم است آن‌ها را بشویید، احتمالاً  کنسول‌های بازی چندان مناسب شما نیستند!

اگر با سوسک‌ها مواجه شدید!!

سوسک‌ها فضای داخلی لوازم الکترونیکی را دوست دارند. در داخل این لوازم آن‌ها گرما و امنیت دارند. وقتی آن‌ها در داخل لوازم الکترونیکی مدفوع می‌کنند، برد این اشیاء مدفوع‌شان را می‌سوزاند؛ اتفاقی که گویا برای سوسک‌ها جالب است! اگر به حضور سوسک‌ها در کنسول‌تان مشکوک شده‌اید می‌توانید این دو کار ساده را برای تمیزسازی دستگاه‌تان انجام دهید:

  1. کنسول‌تان را داخل سطل زباله بگذارید.
  2. محتوای سطل زباله را به آتش بکشید.

اگر می‌خواهید کنسولی که سوسک‌ها درون‌اش لانه کرده‌اند را تمیز کنید، بهتر است ابتدا خانه‌تان را سم‌پاشی کنید. مسلماً این کار راهنمای دیگری به جز این مقاله نیاز دارد.

سخت‌افزار تمیز، سخت‌افزار خوشحال است

سیستم‌های بازی‌های ویدیویی وقتی در کارخانه هستند در شاداب‌ترین و تمیزترین حالت خود قرار دارند. آن‌ها در کارخانه دور از گردوغبار، چرک و دوده، خرده‌های غذا، بچه‌ها و حشرات نگه‌داری می‌شوند. کلید اینکه کنسول‌تان عمر بالایی داشته باشد در این مسئله نفهته است که آن را به همان تمیزی نگه دارید که در کارخانه بوده است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که کمی به آن برسید یا اگر بیش از حد کثیف شد آن را باز کرده و تمیزش کنید.

اگر نمی‌خواهید هیچکدام از این کارها را انجام دهید، بهتر است هیچوقت کنسول‌تان را از بسته‌بندی‌اش خارج نکنید؛ هیچوقت.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.