نویسنده: سپهر گلمکانی چهارشنبه، 05 خرداد 1400
ساعت 17:58

بهترین مینی سریال‌های تاریخ تلویزیون

The Best TV Miniseries of All Time

4.55 از 5

مجموعه‌های تلویزیونی کوتاه که پیش‌تر به‌عنوان مینی سریال شناخته می‌شد، پیوند کاملی بین یک فیلم و یک سریال تلویزیونی در حال پخش است. تعداد اپیزودهای از پیش تعیین‌شده، آزادی کافی برای بخش‌های پرجنب‌وجوش بیشتر، داستان‌سرایی پیچیده و عمق شخصیت را فراهم می‌کند. اما در حقیقت، ساختار مینی سریال این است که هرگز در جهت تشریح یک روایت جدید بازنمی‌گردد و سازنده باید تنها به روش درست و منطقی، قصه ترسیم شده خود را به سرانجام برساند. حتی اگر تصمیم دارد پایانی باز از حوادث به مخاطب نشان دهد. ذات منحصربه‌فرد این‌گونه مجموعه‌ها معمولاً اقتباس‌های ادبی، وقایع حماسی و نمایش یک دوره زمانی مشخص را بی‌نقص جلوه می‌دهد.

یک فرم نوین در سال‌های اخیر در میان انبوه مینی سریال‌ها رشد کرد که امروزه به این دسته از سریال‌ها، سریال‌های آنتولوژی می‌گویند. رایان مورفی تا حدودی نقش مؤثری در خلق فرم مذکور داشته است و تاکنون توانسته دیدگاه‌ها و تعاریف گذشته را دگرگون سازد. زیرا در سریال‌های آنتولوژی، هر فصل داستان جداگانه خود را با شخصیت‌های از پیش ترسیم شده روایت می‌کند و سپس در فصل بعدی، داستان تازه‌ای با همان بازیگران ولی با پرسوناژهای متفاوت، شرح داده می‌شود. خیلی از مینی سریال‌ها به‌خاطر کسب رضایت مخاطب و مدیران شبکه، تبدیل به مجموعه‌های ادامه‌دار یا آنتولوژی شدند. نمونه‌های بارز آن می‌توان به ساخته تحسین‌برانگیز داستان جنایی آمریکایی (American Crime History) رایان مورفی یا کارآگاه حقیقی (True Detective) شبکه کابلی HBO اشاره کرد.

در ضمن، قابل‌توجه به خوانندگان، در این مقاله قرار نیست عناوین پیرو فرم آنتولوژی در فهرست قرار گیرند و ما قصد داریم به بررسی بهترین مینی سریال‌های تاریخ تلویزیون بپردازیم که در همان میزان اپیزودهای تعیین شده، داستان خود را به نحو احسن به مخاطب شرح دادند و به پایان رسیدند. پس با بازی مگ همراه باشید.

Unbelievable

شماره 10:Unbelievable

ژانر: درام، جنایی

طراحان سریال: سوزانا گرانت، مایکل شیبن و آیلت والدمن

شبکه پخش‌کننده: Netflix

باورنکردنی (Unbelievable) یک مینی سریال جنایی محصول شبکه اینترنتی نتفلیکس است که بر اساس داستان واقعی یک زن جوان (با بازی کیتلین دیور) ساخته شده است. مری آدلر در یک شب ناخواسته مورد تجاوز یک فرد غریبه قرار می‌گیرد و سپس در مورد این حادثه به پلیس گزارش می‌دهد. تحقیقات اولیه پلیس که نشان می‌دهد گفته‌های ادلر با واقعیت سازگاری ندارد، تصمیم می‌گیرند که با فشار حداکثری مبنی‌بر ظاهرنمایی فرد مورد تجاوز، وی را مجبور می‌کنند که اظهاراتش را تغییر دهد.

سه سال بعد، دو کارآگاه زن با نام‌های گریس راسموسن و کارن دووال (با نقش‌آفرینی بی‌نظیر تونی کلت و مریت ویور) درحالی‌که به دنبال یک تجاوزگر سریالی هستند، نگاهی موشکافانه‌تر به پرونده ادلر می‌کنند تا ارتباطی مستحکم بین حادثه آن سال با حوادث جنایی اخیر پیدا کنند. مینی سریال Unbelievable نگاه دقیق و واقع‌گرایانه‌ای به نحوه رفتار قربانیان تجاوز توسط نیروی پلیس آمریکا دارد اما داستان واقعی دو کارآگاه که نهایت تلاش خود را در جهت تحقق عدالت برای ادلر کرده‌اند را نیز بیان می‌کند.

Angels_In_America

شماره 9: Angels In America

ژانر: درام

طراحان سریال: تونی کوشنر، مایک نیکولز

شبکه پخش‌کننده: HBO

عناصر فانتزی در مینی سریال فرشتگان در آمریکا (Angels In America) وجود دارند اما داستان آن به بررسی مسائل بسیار واقعی می‌پردازد. داستان مینی سریال Angels In America در دهه 80 میلادی رخ می‌دهد؛ دهه‌ای که ابتلا به بیماری ایدز در بالاترین سطح خود قرار دارد و مردی همجنس‌گرا (با بازی آل‌پاچینو) در تلاش است که از طریق ملاقات با یک فرشته، بیماری خود را درمان کند.

تونی کوشنر نمایشنامه برنده جایزه پولیتزر را اقتباس و سپس آن را به یک اثر نمایشی به‌یادماندنی تبدیل کرد. کار مایک نیکولز (کارگردان فیلم اسکاری The Graduate) در مقام کارگردان، طبق معمول بی‌نقص است و بازیگران سرشناسی اعم از آل‌پاچینو و مریل استریپ، برای درخشش این مجموعه سنگ تمام می‌گذارند.

Mad_Dogs

شماره 8: Mad Dogs

ژانر: درام، جنایی، کمدی سیاه

طراح سریال: کریس کول

شبکه پخش‌کننده: Amazon Prime

تماشای نسخه آمریکایی Mad Dogs، یک چاشنی جذاب و هیجان‌انگیز برای کسانی است که پیش‌تر، نسخه اصلی مجموعه را تماشا کرده‌اند. باید بگویم که کار کریس کول در این مجموعه کوتاه عالی است، زیرا وی تمام حوادث چهارفصل مجموعه اصلی را در قالب تنها ده قسمت به نحوی گیرا و نفس‌گیر خلاصه می‌کند.

داستان مینی سریال Mad Dogs پیرامون گردهمایی چند دوست قدیمی در شهر بلیز است. گردهمایی که ناگهان تبدیل به یک فاجعه عظیم می‌شود، فاجعه‌ای که آن‌ها را وارد ماجراجویی غیرقابل‌پیش‌بینی می‌کند. با الهام از سری فیلم‌های پرفروش The Hangover، منتقدان خاطرنشان می‌کنند درحالی‌که مینی سریال Mad Dogs در طول قسمت‌های فرمولیزه‌شده، گهگاهی سرگردان می‌شود اما بهترین بخش این است که درگیری‌های بین فردی شخصیت‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد. فیلم‌برداری خوش‌رنگ و لعاب و شاداب، از نکات برجسته این مینی سریال است.

The_Pacific

شماره 7: The Pacific

ژانر: درام، جنگی

طراح سریال: گراهام یوست، میشل اشفورد، جورج پلکانوس و ...

شبکه پخش‌کننده: HBO

اقیانوس آرام (The Pacific) یک مینی سریال جنگی محصول شبکه کابلی HBO است که بر اساس زندگی‌نامه یوجین بی. اسلج در طول دوران حضورش در جنگ جهانی دوم، ساخته شده است. تام هنکس و استیون اسپیلبرگ این مجموعه را هم‌زمان با مجموعه تحسین‌برانگیز جوخه برادران (The Band of Brothers) ایجاد کردند که آن مجموعه، دنیای متفاوتی از شخصیت‌ها را بر اساس کهنه سربازان واقعی نبرد در اروپا در طول جنگ جهانی دوم دنبال می‌کرد.

مینی سریال The Pacific نگاهی واقع‌گرایانه‌تر و عمیق به بخشی از جنگ دارد که بسیاری از مردم ممکن است با آن آشنا نباشند، به‌خصوص در قیاس با آثاری جنگی که تنها تلاش نیروهای متفقین در مناطق اروپایی را نشان می‌دهد.

Sharp_Objects

شماره 6: Sharp Objects

ژانر: درام، جنایی، رازآلود

طراح سریال: مارتی نوکسون

شبکه پخش‌کننده: HBO

تعداد اندکی از سریال‌ها به روشی که مینی سریال شیءهای تیز (Sharp Objects) انجام می‌دهند، مورد ستایش قرار می‌گیرند اما این مینی سریال قرار است شخصیت اصلی را به زادگاهش در شهر کوچکی در میسوری بازگرداند که اخیراً دو دختر جوان در جنگل‌های اطراف شهر به قتل رسیده‌اند. شخصیت‌ها نفس می‌کشند، از شنیدن حقایق شوکه می‌شوند و قطره‌های عرق را از پیشانی خود پاک می‌کنند. همان‌طور که ملخ‌ها در پس‌زمینه سریال صدای همهمه ایجاد و همه افراد شهر یکدیگر را قضاوت می‌کنند. عمدتاً، خبرنگار جنایی، کمیل پریکر (با بازی امی آدامز) توسط مادر گرامی‌اش نزد اهالی شهر، مورد قضاوت قرار می‌گیرد. وی خانه کودکی کمیل را مانند یک خانه عروسکی نگه می‌دارد که بر تمام جنبه‌های آن کنترل کامل دارد.

مینی سریال Sharp Objects، یک قصه رمزگشایی قتل است اما بیش از این، یک خانه ترسناک برای قهرمانی آشفته، الکلی و با سابقه خودزنی است. اگرچه کل مینی سریال یک نمایش دلهره‌آور به حساب می‌آید اما افشاگری نهایی از شخص قاتل و روش‌هایی که آن اتفاق ناگوار رخ داده است (که به‌صورت فلش بک از طریق تیتراژ پایانی نمایش داده می‌شود)، مدت‌ها ذهن بیننده را درگیر و آزرده‌خاطر می‌کند.

Chernoybl

شماره 5: Chernobyl

ژانر: درام تاریخی

طراح سریال: کریگ مازین

شبکه پخش‌کننده: HBO

جلوه نمایشی از فاجعه هسته‌ای چرنوبیل در سال 1986 و عملیات پاک‌سازی که پس از آن انجام شد، گرچه مقداری از حقیقت نهفته از حادثه تلخ را کاهش و تغییر می‌دهد اما به علت کارگردانی بی‌نظیر یوهان رنک و فیلم‌نامه پر جزئیات کریگ مازین، واقعیت‌های غیرقابل‌انکار به نمایش کشیده شده شوکه کننده هستند. تیم بازیگری مجموعه اعم از جرد هریس و استلان اسکارسگارد، نقش مؤثری در تأثیرگذاری احساسات و اقدام‌های آن‌ها در جهت رفع این فاجعه بر مخاطب می‌گذارد.

پس از کار روی آثار ناموفقی چون فیلم ابرقهرمانان (The Superhero Movie)، هویت دزد (Identify Thief) و قسمت دوم و سوم سری فیلم‌های کمدی خماری (The Hangover)، کریگ مازین موفق شد با نگارش فیلم‌نامه Chernobyl، به مخاطب نشان دهد که می‌تواند یک نویسنده عالی باشد و ارزش این را دارد که مخاطب از همین حالا منتظر سریال The Last of Us از همین شبکه HBO بماند.

Godless

شماره 4: Godless

ژانر: درام، وسترن، اکشن

طراح سریال: اسکات فرانک

شبکه پخش‌کننده: Netflix

بی‌خدا (Godless)، یک مینی سریال وسترن، محصول شبکه نتفلیکس است که در قالب هفت قسمت در اواخر سال 2017 منتشر شد. داستان سریال در شهر لابله نیومکزیکو روایت می‌شود، بیشتر مردان این شهر در یک سانحه جان خود را از دست داده‌اند و اکنون خانم‌ها نقش جدی و مؤثری در اداره شهر ایفا می‌کنند.

مینی سریال Godless همان چیزی هست که ذوق و اشتیاق طرفداران پروپاقرص ژانر وسترن را مهیا می‌کند. مناظر و خشونت در سرزمین سنتی غرب وحشی ریشه خداباورانه دارد اما این بار زنان در این ژانر مردسالارانه، در نقش قهرمانان قصه ظاهر می‌شوند. تیم بازیگری محشر اثر، یکی دیگر از دلایلی است که تماشای Godless را ضروری می‌کند؛ نقش‌آفرینی متفاوت جف دانیلز در نقش منفی و کارآگاهی کاریزماتیک با بازی مریت ویور که منجر شد هر دو در مراسم جوایز امی سال 2018 ،برنده بهترین بازیگران مکمل مرد و زن در بخش بهترین مینی سریال یا فیلم تلویزیونی شوند. رسانه‌های خبری واشنگتن‌پست و ونیتی فر، مینی سریال Godless را به‌عنوان بهترین سریال سال 2017 انتخاب کردند.

Band_of_Brothers

شماره 3: Band of Brothers

ژانر: درام، جنگی

طراحان سریال: استیون اسپیلبرگ، تام هنکس

شبکه پخش‌کننده: HBO

تام هنکس و استیون اسپیلبرگ با همکاری یکدیگر این درام جنگ چهانی دوم را خلق کردند تا داستان سربازان لشکر 101 هوابرد ارتش آمریکا را به تصویر بکشند. مینی سریال ده قسمتی Band of Brothers، زندگی چند سرباز را از بدو ورود به ارتش تا ورود به اروپا و پایان جنگ به تصویر می‌کشد.

مینی سریال Band of Brothers به همراه فیلم سینمایی نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)، یکی از داستان‌های بی‌‌پرده پیرامون جنگ جهانی دوم است که وحشت جنگ و سربازانی که با جان‌ودل مبارزه می‌کردند را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه همچنین شامل برخی از قهرمانان واقعی است که در مورد تجربیات خود از جنگ، قبل و بعد از اپیزودها صحبت می‌کنند. این مصاحبه‌ها مخاطب را بیشتر با فضای طاقت‌فرسای جنگ جهانی دوم آشنا می‌کند. از بخش‌های جذاب این مینی سریال، تیم بازیگری آن است؛ بازیگرانی مثل تام هاردی، مایکل فاسبندر، دامیان لوییس، اسکات گرایمز، راس مک کال و ... در این اثر نقش‌آفرینی می‌کنند که تعداد زیادی از آن‌ها در طی سال‌های اخیر به بازیگران درجه‌یک سینمای هالیوود تبدیل شدند.

The_Queen's_Gambit

شماره 2: The Queen's Gambit 

ژانر: درام

طراحان سریال: اسکات فرانک، آلن اسکات

شبکه پخش‌کننده: Netflix

موفقیت مینی سریال Godless، مهر قطعی بر ثمره و کسب اعتبار اسکات فرانک برای شبکه نتفلیکس بود. دومین همکاری فرانک با شبکه مذکور، مینی سریالی با نام کویینز گمبیت ( The Queen's Gambit) را خلق کرد که توانست موفقیت عظیمی برای نتفلیکس به ارمغان بیاورد. دریافت جایزه بهترین مینی سریال سال 2020 از مراسم‌های مختلف اهدای جوایز و کسب 60 میلیون بیننده در طول یک هفته، کویینز گمبیت را به جواهری باارزش در آرشیو محصولات نتفلیکس تبدیل کرد.

داستان سریال درباره بث هارمن (با بازی آنیا تیلور - جوی) است که در طول زندگی‌اش در یک یتیم‌خانه شروع به یادگیری و کار می‌کند، جایی که او یاد می‌گیرد که برای اولین‌بار شطرنج بازی کند و به‌سرعت نشان می‌دهد که او یک کودک اعجوبه است. این مینی سریال از نمایش دوران کودکی بث و شرکت در اولین مسابقات شطرنج شروع می‌شود و سپس به مشکلات وی از جمله اعتیاد به مصرف قرص‌های آرام‌بخش، غرور و تکبر برای تبدیل‌شدن به بهترین بازیکن شطرنج دنیا و رقابت با حریف سرسختش در برهه زمانی جنگ سرد می‌پردازد. سریال The Queen's Gambit کاملاً جذاب است و حتی کسی که از شطرنج چیزی نداند، مجذوب سریال می‌شود. جذابیت سریال تا حدی پیش می‌رود که مخاطب شیفته شطرنج شده و تصمیم به خرید و یادگیری آن می‌کند.

The_Corner

شماره 1: The Corner

ژانر: درام، جنایی

طراحان سریال: دیوید سایمون، دیوید میلز، ادوارد برنز

شبکه پخش‌کننده: HBO

پیش از این‌که سریال شنود (The Wire) به حقیقی‌ترین تصویر پیرامون بحران اعتیاد و مبارزه با این بحران در مدیوم تلویزیون تبدیل شود، سایمون و ادوارد برنز مینی سریالی با نام گوشه (The Corner) در سال 2000 در قالب شش قسمت تولید کردند که به نحوی پیش درآمدی از سریال تحسین‌برانگیز The Wire در نظر گرفته شود.

این مینی سریال که بر اساس کتابی با همین نام نوشته‌ی خود سایمون و برنز ساخته شده است، داستان یک خانواده فقیرنشین در غرب شهر بالتیمور را به تصویر می‌کشد که در میان بازار آزاد مواد مخدر زندگی می‌کنند. هر اپیزود با یک مصاحبه شبه مستندگونه آغاز و پایان می‌یابد که شخصیت اصلی داستان به سؤالات کارگردان فیلم پاسخ می‌دهد. مینی سریال The Corner طبیعی، قاطع و واقع‌گرایانه است که به طور هوشمند کارگردانی شده است و بازیگران اجراهای خوب، دلهره‌آور و جذابی را به نمایش گذاشته‌اند. به قطع می‌توانم بگویم که مینی سریال The Corner به همان قدر معضل اعتیاد، زندگی افراد طبقه فقیرنشین را به نحوی احسن به نمایش می‌گذارد که قابل قیاس با آثار سینمایی چون نفرت (Le Haine)، شهر خدا (City of God) و مرثیه‌ای بر یک رؤیا (Requiem for a Dream) است. علی‌رغم بی لطفی آکادمی‌های جوایز سالانه سینمایی و تلویزیونی به سریال The Wire، مینی سریال The Corner توانست برای دیوید سایمون جایزه امی به ارمغان بیاورد.

به نظر شما بهترین مینی سریال تاریخ تلویزیون چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادهای خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.