نویسنده: وحید ظهرابی نژاد شیرازی شنبه، 06 مهر 1398
ساعت 14:31

هر آنچه درباره The Last Of Us Part 2 می‌دانیم مطلب ویژه

بازگشت به بهشتی از جنس جهنم (پیش نمایش بازی The Last Of Us Part 2)

5 از 5

بالاخره یک سال و نیم بعد از نمایش تریلر E3 سال 2018 بازی مورد انتظار The Last Of Us Part 2 در جدیدترین قسمت از برنامه‌های اطلاع رسانی شرکت سونی برای Playstation یعنی State Of Play شاهد نمایشی کاملا جدید از داستان و گیم پلی جاه طلبانه‌ترین پروژه کل تاریخ استدیو خوشنام Naughty Dog (ناتی داگ) بودیم. همچنین فردای این نمایش خبرنگاران به دعوت از خود استدیو توانستند دمویی تقریبا 2 الی 3 ساعت را از دو بخش متفاوت بازی تجربه کنند. در این مقاله سعی شده است بصورت کامل تمام اطلاعات جدیدی که از بازی، چه توسط خبرنگاران و چه توسط  خود Naughty Dog (ND) منتشر شده است را برای شما جمع آوری کنیم پس ما همراه شوید.

بدون شک یکی از بزرگترین عناصر بازی‌های استدیوND کیفیت ظاهری بازی‌هایشان بوده است، در قسمت جدید بازی TLOU نیز استثنایی وجود ندارد و این بخش از همه لحاظ در بالاترین حد این نسل از کنسول‌ها و سخت افزار‌های قدیمی‌شان است. انیمیشن‌های کاراکترها بسیار روان شده است و جزییات محیطی نیز در بالاترین سطح خود قرار دارند. جزییات صورت کاراکترها نیز به حدی بالاست که امکان ندارد در بعضی مواقع آن‌ها را با انسان‌های واقعی اشتباه بگیرید. در دمو بازی شده نیز شاهد دو نوع آب و هوای متفاوت بودیم که تفاوت جزییات در آن‌ها بی نظیر است. در آب و هوای زمستان و برفی، انیمیشن‌های تعریف شده برای برف حرف اول و آخر را می‌زنند، بعنوان مثال وقتی شما با اسبتان از کنار یک درخت رد می‌شوید و برخوردی کوچک با شاخه‌های آن می‌کنید، برف جمع شده بر روی شاخه‌های درخت روی شما و اسبتان می‌ریزد، در آب و هوای بهاری نیز پوشش گیاهی حرف اول و آخر را می‌زند و حتی روند پیشروی شما را در بخش گیم پلی تحث تاثیر قرار می‌دهد. علف‌های بازی کاملا با فیزیک کاراکتر شما واکنش نشان می‌دهند و از وسط شکسته می‌شوند و حتی زیر پا و بدن شما کاملا له می‌شوند. نمایش‌های بازی همانطور که چندین بار در طول آن‌ها اشاره می‌شود کاملا بر روی کنسول میان نسلی PS4 Pro اجرا شده‌اند و هنوز خبری از نسخه کنسول معمولی PS4 نیست، از لحاظ جزییات گرافیکی و کیفیت کلی اثر شکی وجود ندارد که ND تفاوتی برای مخاطبانش قائل نخواهد شد و امیدواریم تغییرات دو نسخه به رزولوشن و مقدار فریم بازی خلاصه شود تا تجربه‌ای یکسان برای دارندگان هر دو نوع کنسول ایجاد شود.

TLOUP2 3

اما دستاورد‌های ظاهری تنها نکته جدید قسمت دوم داستان Joel (جوئل) و Ellie (الی) نیست، گیم پلی بازی کاملا متحول شده است و شاهد نسخه‌ کامل قسمت قبل خواهیم بود. همانطور که می‌دانید در وجه داستانی، قسمت دوم پنج سال بعد از پایان نسخه اصلی روایت می‌شود و حال الی دیگر یک بچه نیست و او تبدیل به جوانی 19 سال شده است که می‌تواند به راحتی و تنهایی از پس مشکلاتش بر بیاید اما با این وجود تفاوت‌های جسمانی نسبت به جوئل چه از لحاظ جثه و چه از لحاظ قابلیت‌های فیزیکی دارد. در نتیجه عوامل حاضر در ناتی داگ نیز متوجه این تفاوت‌ها شده‌اند و از آنجایی که بیشتر مدت زمان بازی را در حال کنترل کردن الی هستیم، شاهد تغییراتی در مکانیزم کلی مبارزات و پیشروی در بازی خواهیم بود. اولین نکته تغییر سرعت بازی است، الی مسلما بسیار سریع‌تر و چابک تر از جوئل است و این مورد را کاملا در روند بازی حس خواهید کرد، حال شما دکمه‌ای اختصاصی برای پریدن دارید و همچنین مطابق تریلر پخش شده در E3 2018 الی می‌تواند بر خلاف جوئل بر روی زمین دراز بکشد و به زیر ماشین‌ها و دیگر وسایل بخزد. دیگر نکته اضافه شده به گیم پلی با توجه به خصوصیات الی، جا خالی دادن یا همان داج است، این مورد برای مبارزات تن به تن و یک به یک بسیار کاربردی خواهد بود و شما می‌توانید از زیر فشار حملات دشمن‌ها، چه نمونه‌های انسانی و چه نمونه‌های آلوده شده فرار کنید. دیگر مورد قابل اشاره دیگر رد شدن از فضاهای کوچک و تنگ به دلیل جثه و فیزیک نحیف الی است. شما می‌توانید در حین مبارزه با مخفی کاری و یا حتی گشت و گذار از فضاهای کوچک بدون مشکل رد شوید، قابلیتی که مطمئنا با وجود جوئل هیچوقت امکان پذیر نمی‌شد.

مطمئنا همین قابلیت‌های جدید، روند کلی مبارزات و مخفی کاری را کاملا دچار تحول و تغییر می‌کنند و کاملا این حس را به مخاطب القا می‌کنند که دارید با کاراکتری متفاوت با خصوصیات متفاوت بازی می‌کنید. البته هنوز راه‌های قدیمی نسخه قبل نیز راه‌گشا و کاربردی خواهند بود و با اندک تغییراتی نیز به بازی بازگشته‌اند، بعنوان مثال پرتاب اشیای کوچک برای پرت کردن حواس دشمنان هنوز هم کاربردی ترین و موثرترین روش است اما حال استفاده از این روش حیاتی‌تر نیز شده است. سگ‌ها دشمن جدید شما در جبهه انسانی مبارزات هستند، موردی جدید که بُعد کاملا متفاوتی به مبارزات اضافه کرده است.

سگ‌ها به راحتی شما را شناسایی می‌کنند و رد بوی شما را حس خواهند کرد، به همین دلیل حالت جدیدی به قسمت شنوایی مخصوص گیم پلی شما اضافه شده است و حال اضافه بر شنیدن قدم‌های دشمنان شماريال رد بویتان نیز قابل مشاهده در این حالت است و شما می‌توانید مشاهده کنید که سگ‌ها اگر رد بوی شما را متوجه شوند به سرعت سر و صدا کرده و اگر آزاد باشند به سمت شما حمله ور خواهند شد. اینجاست که قابلیت پرتاب اشیا به کمک شما می‌آید و شما می‌توانید با پرتاب کردن بطری شیشه‌ای یا تکه آجر و سنگی حواس‌ها را به نقطه‌ای دیگر پرت کنید وگرنه درگیر تعقیب و گریزی وحشتناک می‌شوید که معمولا عاقبت خوبی ندارد.

 TLOUP2 4

مطمئنا الان در حال فکر کردن هستید که اگر سگ‌ها دشمنان شما هستند، کشتن آن‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود و این کاری بسیار سخت است، آن هم برای چنین موجودات بی گناه و دوست داشتنی. باید بگیم که مطمئنا همینطور خواهد بود و بازی نیز از عمد کاری کرده است که این کار را بیش از پیش برای شما زجر آورتر بکند و آن هم به دلیل سیستم هوش مصنوعی پیشرفته و پیچیده و جدید بازی است. حال هر دشمن انسانی شما اسمی منحصر بفرد و شخصیتی منحصر بفرد دارد و سگ‌ها نیز از قائله مستثنا نیستند و مسلما اسم خودشان را دارند و زمانی که یکی از آن‌ها کشته می‌شود صاحبش ناراحت شده و اسمش را با ناراحتی یا خشم یا ناامیدی صدا می‌زند و یا اگر برعکس دشمنی انسانی را بکشید و سگش هنوز زنده باشد، این موجود به سمت صاحبش می‌رود و به جسد صاحبش واکنش نشان می‌دهد و زوزه‌ای از غم نیز می‌کشد و همچنین دیگر انسان‌های بازی نیز با توجه به رابطه‌اشان با فرد فوتی، ابراز احساس می‌کنند و اسم او را صدا می‌زنند.

البته خوشبختانه ناتی داگ اعلام کرده است که شما می‌توانید به راحتی از کشتن سگ‌های بازی و حتی انسان‌ها نیز گذر کنید و با مخفی کاری اصولی از آن‌ها دور شوید. گزینه‌ای که با توجه به هوش مصنوعی بسیار قوی و پیشرفته کمی بعید بنظر می‌رسد و درگیری اجتناب ناپذیر خواهد بود اما مدیریت همین درگیری‌ها نیز حیاتی خواهد بود.

اسلحه‌ها همچنان وجود دارند اما بسیار نایاب و گلوله‌های آن‌ها نیز مطابق قبل کمیاب و محدود هستند پس دل را به دشمن زدن و رمبو بازی در این سری هیچوقت آپشن مناسبی نبوده و در این قسمت نیزنشدنی‌تر شده است. بعنوان مثال درگیری با سگ‌های بازی بسیار چالش برانگیز است، آن‌ها به مانند شما جثه کوچکی دارند و سریعتر نیز هستند و به راحتی می‌توانند شما را از پا دربیاورند در نتیجه دور زدن‌ آن‌ها عاقلانه‌ترین و بهترین روش است.

TLOUP2 1

لازم نیست نگران شوید، ناتی داگ‌ دشمنان زامبی مانند و آلوده شده را فراموش نکرده‌اند و در همین نمایش نیز اشاره به دو مدل جدید از آن‌ها می‌شود که عرصه را هرچه بیشتر برای زنده ماندن شما تنگ‌تر می‌کنند. دشمن جدیدی که صحبت زیادی از آن نشد، موجودی جدید بین رانر‌های معمولی و کلیکرهای دوست داشتنی هستند، نوعی بسیار سریعتر و در عین حال خشن‌تر و خطرناک‌تر اما دشمن جدیدی که در دمو بازی شده نیز وجود داشت، آلوده شده‌ای جثه بزرگ و بزرگ هیکل بود که پوستی ضخیم و جان سخت دارد و اگر نزدیکش شوید گازی را منتشر می‌کند که بسیار خطرناک و مرگ‌آور است.

همچنان نیز بخش پیشرفت‌ها چه برای کاراکتر و چه برای اسحله‌هایتان همچنان وجود دارد و در این قسمت از بازی شاهد پیشرفت‌های بیشتر و عمیق تر شدنشان هستیم، حال شما باید در طول محیط گشت و گذار کنید تا مجلات و کاغذها و دست نوشته‌های مربوط به ویرایش اسلحه‌هایتان را بخواند و یاد بگیرید و سپس در میزهای بخصوص بازی آن‌ها را اجرایی کنید.

داستان و روابط همچنان نیز حرف اول و آخر را می‎زنند و Neil Druckmann (نیل دراکمن) کارگردان اصلی بازی و جزو تیم داستان نویسی بازی به این مورد اشاره می‌کند که اگر داستان شماره اول درباره عشق بود این قسمت تمرکزش بر روی این موضوع است که اگر اتفاقی برای عشق شما بیافتد تا کجا حاضرید پیش بروید و عکس العملتان چه خواهد بود. با توجه به سابقه ناتی داگ و تریلرهایش حدس زدن درباره داستان و اتفاقاتش تقریبا غیرممکن است اما با اینحال با وجود شک و تردیدها و بحث‌های متعدد جوئل با وجود پیر شدن زیاد همچنان در کنار شما خواهد بود و شخصیت‌های جذاب و جدید نیز در طول داستان با شما برخورد خواهند کرد و بعضی از این شخصیت‌های جدید و مهم نیز در ابتدا با شما خواهند بود. یکی از همین شخصیت‌های مهم و جدید Dina (دینا) خواهد بود. دختری هم سن و سال الی که ابراز علاقه‌اش را در تریلر سال 2018 دیدیم و این عشق بین ‌آن‌ها در دمو جدید و بخش ابتدایی آن نیز روایت می‌شود. عشق و رابطه‌ای که بنظر می‌رسد قسمت مهم و تاثیرگذاری در داستان و روایت نسخه دوم خواهد بود و باید ببینیم حاصل این رابطه چه خواهد شد.

TLOUP2 2

 

چیزی که همه به آن اتفاق نظر دارند، پیشرفت فوق العاده بازی نسبت به قسمت اول در تمامی بخش‌ها است و این مورد از تک تک نمایش‌های بازی قابل مشاهده است، چه از لحاظ پیشرفت‌های ظاهری و گرافیکی که تخصص استدیو ناتی داگ است و چه از لحاظ گیم‌پلی و مهم‌تر از همه داستان و روایت، بازی The Last Of Us Part 2 در تاریخ 21 فوریه 2020 معادل 2 اسفند 1398 عرضه خواهد شد و با وجود این اطلاعات و نمایش‌ها صبر کردن برای آن هر روز سخت‌ و سخت‌تر خواهد شد.

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.