نویسنده: فرشاد دوشنبه، 15 آبان 1396
ساعت 13:44

نگاهی بر آینده | بررسی کنسول Xbox One X

5 از 5

Xbox One X پرچم‌دار جدید مایکروسافت

دیگر زمان آن گذشته است که کنسول‌ها را براساس نسلشان بشناسیم چراکه مدتی است دو شرکت مایکروسافت و سونی به عنوان رقبای دیرینه یکدیگر، واژه جدید کنسول‌های میان نسلی را بر سر زبان‌ها انداخته‌اند. همانطور که از عنوان این واژه جدید مشخص است، اینگونه سیستم‌ها عضوی از خانواده نسل فعلی کنسول‌ها هستند که مزیتی از جمله تقویت سخت افزاری را شامل می‌شوند و به سازندگان بازی‌ها امکان پشتیبانی از کیفیت 4k (بصورت نیتیو یا «آپ‌اسکیل» (Upscale))، قابلیت HDR جهت ارائه طیف رنگی بهتر، نرخ زمان بارگذاری کمتر و نرخ فریم بهتری را می‌دهند.
در این مقاله قصد داریم تا به بررسی Xbox One X به عنوان جدیدترین پرچم‌دار شرکت مایکروسافت بپردازیم که بزودی روانه بازار خواهد شد. این دستگاه قدرتمندترین کنسولی است که تا به امروز ساخته شده است و قدرت سخت افزاری بالای آن به سازندگان بازی‌ها اجازه می‌دهد تا چند پله به ساخت عناوینی با تنظیمات گرافیکی مشابه با PC نزدیک شوند.

Xbox One X review 1

Xbox One X در ابتدا با اسم رمز «پروژه اسکورپیو» (Project Scorpio) شناخته می‌شد اما در نمایشگاه E3 سال 2017 شرکت مایکروسافت نام نهایی آن را اعلام نمود گرچه مدتی بعد این شرکت نسخه محدود آن را تحت نام Project Scorpio معرفی کرد.

Xbox One X review 2

پیش از هر چیز به محتوای جعبه این دستگاه می‌پردازیم؛ چه چیزهایی در درون این جعبه انتظار شما را می‌کشند؟

  • کنسول Xbox One X
  • کابل برق 150 سانتی‌متری
  • کابل HDMI
  • کنترلر Xbox One
  • دو باتری AA
  • چهارده روز اشتراک رایگان Xbox Live Gold
  • یک ماه اشتراک برنامه Xbox Game Pass

Xbox One X review 3

طراحی

ابعاد 30x24x6 سانتی‌متری، این کنسول را به کوچک‌ترین Xbox  تبدیل کرده است که با توجه به سخت افزار قدرتمند موجود در آن، عملکرد تحسین برانگیز مهندسین شرکت مایکروسافت را نشان می‌دهد. با وجود ابعاد کوچک‌تر این دستگاه اما وزن 3.8 کیلوگرمی، آن را نسبت به Xbox One سنگین‌تر کرده است. بطور کلی طراحی Xbox One X در عین سادگی، جذاب است.
پرچم‌دار جدید مایکروسافت در مقابل دارای یک درایو نوری 4k HDR Blu-Ray، یک پورت USB 3.0 و یک کلید Controller Pairing است و در پشت آن، از چپ به راست شاهد خروجی HDMI، ورودی HDMI، دو پورت USB 3.0، خروجی IR، S/PDIF و پورت Ethernet هستیم.

Xbox One X review 4

Xbox One X review 5

مشخصات

  • پردازنده 8 هسته‌ای سفارشی AMD x86-64 2.3GHz
  • کارت گرافیک AMD Radeon شش ترافلاپسی 1172 مگاهرتز با 40 واحد پردازشی
  • مموری 12 گیگابایت از نوع GDDR5
  • هارد 1 ترابایتی از نوع HDD
  • درایو نوری: 4k HDR Blu-Ray
  • پورت‌های ورودی و خروجی: پاور، خروجی HDMI از نوع 2.0b، ورودی HDMI از نوع 1.4b، سه پورت USB 3.0، خروجی IR، S/PDIF و پورت Ethernet
  • شبکه دو باندهIEEE 802.11ac   (5 گیگاهرتز و 2.4 گیگاهرتز)، 2x2 wireless Wi-Fi با Wi-Fi مستقیم
  • مصرف برق: 245 وات

قدرت پردازشی 6 ترافلاپسی Xbox One X نسبت به Xbox One و PS4 Pro به ترتیب 4.5 و 1.4 برابر بیشتر است که امکان ارائه کیفیت 4k در کنار پشتیبانی از قابلیت HDR را فراهم می‌کند؛ چنین قدرتی منجر به تولید حرارت زیادی می‌شود که مهندسین مایکروسافت برای کنترل آن از تکنولوژی خنک کننده «اتاق بخار» (Vapor Chamber) استفاده کرده‌اند. فناوری اتاق بخار حاوی مقدار معینی آب بوده که در زمان گرم شدن زیاد دستگاه بخار می‌شود و پس از خنک شدن، مایع بخار شده مجدداً تبدیل به مایع می‌گردد؛ بدلیل تاثیر قابل توجه این تکنولوژی در کاهش حرارت، معمولاً در کارت‌های گرافیک سطح بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Xbox One X review 6

Xbox One و PS4 Pro از مموری 8 گیگابایتی برخوردار هستند اما Xbox One X از یک مموری 12 گیگابایتی با سرعت 326 گیگابایت بر ثانیه برخوردار است؛ استفاده از چنین مموری در کنسول‌ها بی سابقه بوده گرچه براساس اعلام مایکروسافت، تنها 9 گیگابایت از آن برای بازی‌ها در دسترس خواهد بود. با وجود مموری قابل توجه اما یکی از نقصانات Xbox One X نوع HDD هارد آن است گرچه براساس اعلام سازندگان، سرعت هارد این دستگاه نسبت به هارد Xbox One پنجاه درصد بیشتر است.

 

تقویت گرافیک

اصلی‌ترین مزیت Xbox One X نسبت به سایر کنسول‌ها، امکان افزایش قابل توجه کیفیت گرافیکی بازی‌ها است. کلیه عناوینی که از قدرت مازاد این دستگاه جهت افزایش کیفیت گرافیکی خود استفاده می‌کنند، لیبل Xbox One X Enhanced را دریافت خواهند کرد. نکته قابل توجه آن است که براساس اعلام مدیران مایکروسافت حتی اگر دارندگان این سیستم از تلویزیون 4k برخوردار نباشند اما باز هم متوجه بهبود گرافیکی بازی‌های آن خواهند شد.

 

کیفیت بصری

در حال حاضر بازی‌های محدودی قابلیت اجرا بر روی Xbox One X را دارند اما مقایسه کلیه آن‌ها نسبت به Xbox One و PS4 Pro نشان از افزایش نرخ فریم و کیفیت بصری بازی‌ها داشته است.

Xbox One X review compare 1

 

Xbox One X review compare 2

 

Xbox One X review compare 3

 

Xbox One X review compare 4 

 رابط کاربری

داشبورد Xbox One X نسبت به گذشته با تغییراتی همراه بوده است و به شما اجازه خواهد داد تا بازی‌ها را براساس Enhanced بودن آن‌ها فیلتر نمایید اما در حال حاضر جزئیاتی پیرامون اینکه چه تغییرات گرافیکی در نسخه Enhanced آن‌ها ایجاد شده ارائه نخواهد شد گرچه شاید در آپدیت‌های آینده چنین جزئیاتی ارائه گردند.

 

نویز، گرما، مصرف برق و زمان بوت

بطور معمول و زمانی که فشاری بر روی Xbox One X وجود نداشته باشد، این دستگاه سر و صدایی ایجاد نمی‌کند اما در زمان اجرای بازی چون Gears of War 4، از سمت خنک کننده آن، صدای اندکی را خواهید شنید.

 

بررسی حرارت Xbox One X از طریق دوربین حرارتی Flir One

Xbox One X review 7

میزان گرمایش Xbox One X قابل توجه بنظر می‌رسد. در حالت معمول این کنسول 54.3 درجه سانتی گراد حرارت تولید کرده است اما در زمان اجرای بازی Gears of War 4، حرارت تولیدی به 61.7 سانتی گراد افزایش یافته است گرچه با سوئیچ نمودن حالت اجرای این بازی بر روی  Performance، دمای دستگاه از 61.7 درجه به 57 درجه سانتی گراد کاهش یافته است.

مصرف برق Xbox One X در زمان اجرای بازی Gears of War 4 در حالت Performance حدود 144 وات بوده است اما در زمان استفاده از حالت Visual، میزان مصرف برق به 174 وات افزایش یافته است.

در ارتباط با زمان بوت، شرکت مایکروسافت ادعا کرده است که Xbox One X پنجاه درصد سریع‌تر از Xbox One خواهد بود اما نتایج بررسی‌ها چنین ادعایی را رد کرده‌اند؛ بطور مثال در حالت بوت معمولی، Xbox One X هفت و نیم ثانیه و Xbox One هشت و یک دهم ثانیه زمان نیاز داشته‌اند. در ادامه نمودار مربوط به مدت زمان بوت Xbox One X و Xbox One را در 4 حالت مختلف مشاهده خواهید کرد.

Xbox One X review 8

مزیت اصلی یا دردسر اصلی!

همانطور که اعلام شد از اصلی‌ترین مزیت‌های Xbox One X ارائه کیفیت 4k به بازیکنان است اما مسلماً هر چه کیفیت افزایش یابد، شاهد افزایش حجم آن نیز خواهیم بود و احتمال دارد که مصرف کنندگان را با مشکل جدی روبرو نماید؛ بطور مثال حجم آپدیت Xbox One X بازی Quantum Break حدود 90 گیگابایت اعلام شده است که با نصب کلیه الحاقیات، حجم آن به 178 گیگابایت می‌رسد. در نتیجه مصرف کنندگان عضو جدید خانواده Xbox One در کنار پرداخت هزینه 500 دلاری، باید هزینه‌ای جهت خرید هارد خارجی هم در نظر داشته باشند.

 

سخن پایانی

بررسی عملکرد Xbox One X نشان می‌دهد که شرکت مایکروسافت تلاش بسیاری جهت گام برداشتن بسوی جلو داشته و در نهایت به این کنسول با ارزش دست یافته است اما شاید همانطور که مدیران این شرکت نیز اعلام کرده‌اند، Xbox One S عملکرد بهتری را از لحاظ فروش در بازار داشته باشد. تنها تفاوت بارز این دو سیستم،‌ عدم قابلیت ارائه کیفیت 4k بصورت نیتیو توسط Xbox One S است.
Xbox One X جعبه سیاه گران قیمتی است که قدرتمندترین سخت افزار حال حاضر را بر روی یک کنسول در اختیار شما قرار می‌دهد؛ این در حالی است که خرید PC قدرتمندی به قیمت 500 دلار شاید کمی سخت باشد. در کنار دریافت چنین سخت افزار قدرتمندی شما یک پلیر 4k HDR Blu-Ray دریافت خواهید کرد که به خودی خود چند صد دلار قیمت دارد. گرچه Xbox One X به آن خوبی هم که مایکروسافت ادعا می‌کند نیست و همانطور که نشان دادیم، سرعت بوت آن تغییر محسوسی را نسبت به Xbox One نداشته است اما قدرت مازاد آن سازندگان را قادر می‌سازد تا وضوح تصویری بهتر، طیف رنگی بیشتر، عملکرد بهتر و جزئیات گرافیکی اضافه‌ای را به بازی خود اضافه کنند.
آیا Xbox One X ارزش خرید دارد؟ جواب این سوال به سلیقه شما پیرامون تعداد بازی‌های در دسترس آن بستگی دارد اما اجازه دهید چند سناریوی کلی را ارائه دهیم:

  • اگر شما از تلویزیون 1080p استفاده می‌کنید و قصد خرید تلویزیون 4k را ندارید پس Xbox One S انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.
  • اگر هم اکنون دارای تلویزیون 4k HDR و Xbox One هستید، تنها در صورتی که پول اضافه‌ای در اختیار دارید و بدنبال خرج آن به هر قیمتی هستید تا بهترین تجربه ممکن را از بازی خود داشته باشید، مانع خرید Xbox One X از سوی شما نمی‌شویم.
  • اگر از تلویزیون 4k HDR برخوردارید و هیچگونه کنسولی در اختیار ندارید، Xbox One X گزینه‌ خوبی برای شما خواهد بود.
برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.