نویسنده: فرشاد دوشنبه، 24 مهر 1396
ساعت 15:10

مصاحبه با آلبرت پنلو، مدیر ارشد بازاریابی Xbox

5 از 5

آلبرت پنلو جزئیات جدیدی را در مورد کنسول Xbox One X به اشتراک گذاشت

در ماه نوامبر شاهد عرضه قدرتمندترین کنسول شرکت مایکروسافت یعنی Xbox One X خواهیم بود. به همین دلیل، سایت Whatsgoodgames مصاحبه‌ای با «آلبرت پنلو» (Albert Penello) به عنوان مدیر ارشد بازاریابی Xbox داشته است. در این مصاحبه آقای پنلو پاسخی به سوالاتی نظیر «چرا مایکروسافت و Xbox در این زمان اقدام به عرضه کنسول ارتقا یافته‌ خو کرده‌اند؟»، «دقیقاً چه چیزی کنسول Xbox One X را به یک کنسول فوق العاده تبدیل کرده است؟» و «آیا زمان خرید یک تلویزیون با قابلیت پشتیبانی از کیفیت 4k فرا رسیده است؟» ارائه کرده است.

پنلو صحبت‌های خود را اینگونه آغاز می‌کند:

ما به سرعت تحت تاثیر تغییرات فرمتی رسانه‌ها قرار نخواهیم گرفت. در اوایل ما از پلیرهای بلوری و 3 بعدی استفاده نمی‌کردیم اما ما اعتقاد زیادی به کیفیت 4k داریم. فکر می‌کنم کار سختی تا زمانی که مردم به کیفیت واقعی آن پی ببرند در پیش داریم چون تنها بصورت تئوریکی در مورد 8 میلیون پیکسل در مقابل 2 میلیون پیکسل صحبت شده است؛ همچون قابلیت HDR هم وجود دارد که باید آن را ببینید.

تکنولوژی استفاده شده در Xbox One X همچنان برای بیشتر مصرف کنندگان ناشناخته است. آلبرت در ادامه صحبت‌های خود گفت:

مشاهده قابلیت‌هایی نظیر کیفیت  4kبدین معنی است که کلیه اطلاعات مربوط به تصاویر 4k وجود دارند و تنها نمایش دهنده این کیفیت نیستند. اگر از کیفیت 4k اطلاع داشته باشید، بنابراین نسبت به قدرت کنسول Xbox One X در بهبود و تقویت کیفیت بازی‌ها آگاهی خواهید داشت. این در حالی است که این تصاویر تنها بصورت Native (طبیعی) نیستند.

حرف‌های شما را می‌پذیرم، در حال حاضر فقط با مفهوم عملی آن ابهام دارم.

ما قصد داریم تا در مورد سه موضوع با مصرف کنندگان صحبت کنیم. 4k ،HDR و بهبود‌هایی (Enhanced) که Xbox One X اعمال می‌کند. دو تا از این موارد جزو قابلیت‌ها هستند و یک مورد آخر، در مورد تقابل 4k و بلوری است، این یک سند هویت برای Xbox One X محسوب می‌شود. مفهوم عبارت 4k ساده است، در این مورد، بازی بصورت 4k رندرگیری می‌شود که این عمل می‌تواند به شکل‌های مختلف صورت پذیرد. برخی بازی‌ها هستند که بصورت 4k خروجی گرفته نمی‌شوند که در این صورت «آپ‌اسکیل» (Upscale) خواهند شد، در این صورت نمی‌توان آن‌ها را 4k نامید. پس اگر عبارت 4k را برروی بسته بندی بازی خود دیدید، آن عنوان بصورت 4k خروجی گرفته شده است. پس این عنوان آپ‌اسکیل شده نیست؟ نه نیست و اگر باشد عبارت 4k برروی آن درج نمی‌شود. قابلیت HDR هم مفهوم ساده‌ای دارد. بازی‌ها یا از آن پشتیبانی می‌کنند یا خیر. بنابراین تمایز این دو مورد برای مصرف کنندگان کاملاً مشخص است. بهبودی که توسط کنسول Xbox One X برروی بازی‌ها انجام می‌پذیرد بدین معنی است که سازندگان به مراحل ابتدایی کار ساخت خود بازگشته و از مزایایی که قدرت این کنسول در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد استفاده می‌کنند. اما این موضوع را الزاماً نمی‌توانیم مشخص کنیم، چون نمی‌توانیم بصورت دقیق به سازندگان بگوییم که چه کاری باید انجام دهند. بسیاری از بازی‌های بهبود یافته از 4k پشتیبانی می‌کنند. بسیاری از این بازی‌ها از HDR هم پشتیبانی می‌کنند اما این موضوع الزامی نیست.

بیش از 100 بازی به لیست بازی‌های بهبود یافته  Xbox One X راه یافته‌اند، هر سازنده‌ای قابلیت استفاده از قدرت این سخت افزار، جهت بهبود بازی خود را خواهد داشت. پنلو این موضوع را با استناد به استودیوی Wildcard توضیح داد.

ARK Survival: Evolved بازی‌ای است که آن‌ها برای این برنامه در نظر دارند. آن‌ها بدنبال حفظ کیفیت 1080p و رسیدن به کیفیت تکسچرهای باکیفیت (Ultra) رایانه‌های شخصی هستند. ما می‌خواهیم به نرخ فریم 60fps در عین حفظ کیفیت 1080p برسیم. این کاری است که در مورد بازی‌های بهبود یافته Xbox One X صورت می‌پذیرد. عملکرد این کنسول نسبت به Xbox One S متفاوت است. اگر بازی‌ای نظیر Forza Motorsport 7 را بررسی کنیم، این عنوان بدنبال پشتیبانی از قابلیت HDR یا پشتیبانی از کیفیت 4k بصورت Native با نرخ فریم 60fps در مقابل، کیفیت 1080p بصورت Native با نرخ فریم 60fps  است، چنین موردی را نیز می‌توان به عنوان یکی از عملکردهای برنامه تقویت Xbox One X دانست.

Xbox One X Interview 1

پنلو در ادامه توضیح داد:

یکی از سوالات موجود این است که کنسول Xbox One S نیز از قابلیت HDR و کیفیت 4k پشتیبانی می‌کند پس فرق آن با کنسول Xbox One X چه خواهد بود؟

این سوال خوبی است. فکر می‌کنم افرادی که با رایانه‌های شخصی یا حتی تلفن‌های همراه آشنا باشند این موضوع را درک می‌کنند که «من قابلیت خرید چیزی با عملکرد بیشتری دارم.» این یک کنسول جدید در صنعت بازیسازی است. ما سوالات زیادی را در مورد آن دریافت کردیم که تنها در صورت تفکر نسلی کنسول‌ها ایجاد خواهند شد. وقتی از نقطه A به B می‌روید باید با چیز منحصر بفردی طرف باشید. هر دو کنسول از کیفیت 4k پشتیبانی می‌کنند. کنسول Xbox One S دارای پلیر 4k بلوری است و همچنین قابلیت استریمینگ 4k را دارد اما این کنسول امکان اجرای بازی‌هایی با کیفیت 4k را ندارد. در ارتباط با کنسول Xbox One X ، این کنسول دارای پلیر 4k و استریمینگ 4k است و همچنین از قدرت کافی برای پشتیبانی از بازی‌های 4k بهره‌مند است.

شاید نکته‌ای که منجر به ابهام شده، این است که کنسول Xbox One S امکان اجرای بازی‌های 4k را بصورت آپ‌اسکیل دارد اما حقیقی یا Native؟ این کنسول نمی‌تواند بازی‌ها را بصورت Native با کیفیت 4k اجرا کند. اگر بخواهیم از رایانه‌های شخصی برای ارائه مثال استفاده کنیم، یکی از این کنسول‌ها یک قاتل با کارت گرافیکی در رده متوسطی است اما دیگری یک نابودگر با بهترین کارت گرافیک است. بنابراین سیستمی که کارت گرافیک متوسطی دارد، نمی‌تواند قابلیت عملکرد با تنظیمات بالا را داشته باشد. بازی‌های یکسان، موتورهای یکسان، ابزار ساخت یکسان، تجهیزات جانبی یکسان، Xbox Live یکسان، داشبورد یکسان، همه چیز یکسان هستند اما یکی امکان پشتیبانی از کیفیت 900p یا 1080p را دارد و دیگری بسته به موتور بازیسازی امکان پشتیبانی از کیفیت 4k را دارد. بدلیل تفاوت بازی‌ها باید چیزی را توضیح دهم. زمانی که به بازی‌ای نظیر Rise of the Tomb Raider نگاه می‌کنید، این بازی امکان اجرا با کیفیت 1080p و نرخ فریم 30fps را دارد. سازندگان بدنبال ساخت یک حالت نیتیو 4k، یک حالت 4k  checkerboard enriched و یک حالت 1080p با نرخ فریم 60fps را دارند. آیا امکان انتخاب این حالت‌ها از طریق منو امکان‌پذیر است؟ بله و شما می‌توانید کلیه تفاوت‌های آن‌ها را ببینید و نیازی به راه ندازی مجدد بازی نیست، امکان انجام اینکار بصورت همزمان ممکن خواهد بود. شما قابلیت سوئیچ میان آن‌ها را دارید. به همین دلیل ما تا به امروز توضیحاتی در مورد برنامه تقویت Xbox One X ارائه نکرده‌ایم.

پس از کنفرانس Xbox در نمایشگاه E3 امسال، با پیغام‌هایی روبرو بودیم که نشان دهنده ابهام عمومی بودند و نمرات این کنفرانس نسبت به پلی‌استیشن و نینتندو به مراتب پایین‌تر بود. اینکه Xbox قصد دارد دقیقاً چه چیزی را به بازار ارائه نماید یکی از ابهامات ما بود و این موضوع را با آقای پنلو در میان گذاشتیم.

کدام یک از بازی‌ها تقویت خواهند شد و کدام یک خیر، معنی تقویت چیست، در حالیکه عناوین متعددی وجود دارند. این‌ها موضوعات زیادی برای تجزیه و تحلیل هستند.

Xbox One X Interview 2

ما با سازندگان مختلفی سر و کار داریم که تعهد داده‌اند که در برنامه تقویت Xbox One X حضور داشته باشند. هنوز نمی‌توان گفت که قصد انجام چه کاری را داریم اما خبر خوب این است که ما کنسولی را برای ارائه بازی‌های 4k در نظر گرفتیم. زمانی که آن را در نمایشگاه E3 سال 2016 معرفی کردیم، شک و تردیدهای زیادی در مورد ارائه کیفیت 4k وجود داشت. زمانی به این شک و تردیدهای پایان دادیم که با «دیجیتال فاندری» (Digital Foundry) بوسیله کدهای موجود اقدام به انجام شبیه سازی‌هایی نمودیم، چیزی که پیش از این انجام نشده بود. شما هرگز این کار را با یک کنسول انجام نمی‌دهید چون همواره با فناوری جدیدی روبرو هستید. ما این کار را با موتورهای در دسترس انجام دادیم و گفتیم «اگر شما عنوانی را با کیفیت 900p یا 1080p برروی Xbox One اجرا کنید، ما می‌خواهیم که آن را با کیفیت 4k برروی کنسول جدید نیز اجرا نمایید.» هر نتیجه‌ای که از این کنسول بدست می‌آمد بیانگر رسیدن به این هدف بود، برای همین از ما و سایرین می‌شنوید که «من بازی خود را با کیفیت 4k اجرا می‌کنم.»

آزمایشات تئوری ما اکنون بصورت عملی در اختیار سازندگان قرار گرفته است و آن‌ها گفتند «بسیار خب، من بازی خود را بصورت 4k اجرا می‌کنم. این کاری است که قصد انجام آن را دارم؟ این کاری است که قصد دارم با قدرت این کنسول صورت دهم؟ آیا قصد اضافه کردن افکت‌های جدیدی دارم؟ آیا قصد اضافه کردن روشنایی را دارم؟ آیا قصد اضافه کردن جزئیاتی را دارم؟»

به همین دلیل ما در E3 قادر نبودیم تا به شما در مورد معنی واقعی آن صحبت کنیم، همیشه همینطور بوده است. در هر صورت ما 30 بازی را برای Xbox One X در نمایشگاه E3 معرفی کردیم. 100 عنوان دیگر نیز در چند هفته بعد معرفی شدند و تا زمان عرضه، عناوین بیشتری معرفی خواهند شد. در چنین موقعیتی بازی‌ها قابلیت گفتن این جمله را خواهند داشت که «این کاری است که قصد انجام آن را داریم.» مانند بازی Tomb Raider.

Xbox One X Interview 3

آقای پنلو در ادامه پیرامون رقیب شماره یک Xbox One X یعنی PS4 Pro و نگرانی‌های مردم پیرامون نسل سخت افزارها اعلام کرد:

زمانی که قصد کار برروی پروژه اسکورپیو را داشتیم، اطلاعاتی از PS4 Pro وجود نداشت. نمی‌دانستم که پلی‌استیشن قصد انجام چه کاری را دارد. بنظرم این فوق العاده بود که هر دوی ما در یک زمان به تفکر مشابهی دست یافتیم، اگر چه در عمل مقداری با هم متفاوت بودند. این ایده پیرامون نسل کنسول‌ها برای صنعت ما بسیار فوق العاده بود، چرا که مردم عاشق آن خواهند بود. این موضوع هیجانات زیادی تولید می‌کند اما قابلیت تخریبی هم دارد. این موضوع برای سازندگان، مصرف کنندگان و فروشگاه‌ها دشوار است. همیشه با پرسش‌هایی نظیر «آیا کنسول خود را ارتقا دهم؟ یا با همین کنسول ادامه دهم؟ دوستانم چه می‌کنند؟ چه زمانی آن‌ها نیز از کنسول من استفاده می‌کنند؟ چه تعداد بازی برای این کنسول وجود دارد؟» مواجه هستیم. مطمئناً از اینگونه تفکرات عبور کرده‌ایم مگرنه هنوز از کنسول آتاری 2600 استفاده می‌نمودیم.  موضوع اصلی اینجا است که آیا می‌توانیم بدون از بین بردن چیزی از تمام شور و هیجان موجود برای عرضه کنسولی استفاده کنیم؟ این موضوع به چه معنی است؟ بهترین قسمتی که دوست دارم در مورد آن صحبت کنم این است که ما در اوایل، اینگونه سوالات را از خود می‌پرسیدیم.  مثلاً اگر ما این کار را بدون ایجاد مشکلی و به شکل صحیح انجام دهیم، چه معنی‌ای خواهد داشت؟ معنی آن، این خواهد بود که ما کلیه تفکرات سنتی پیرامون نسل کنسول‌ها را به هم ریخته‌ایم. ما در این مورد صحبت کردیم و بنظر احمقانه می‌رسید. محل پورت‌ها و قدرت‌ها همگی یکسان بودند و علت آن، عدم تمایل مردم به دست خوردن تلویزیونشان بود.

این موضوع بدی است و مانع بزرگی جهت ارتقا سرگرمی شما است. شما می‌توانید یک کنسول Xbox One X بگیرید و همه چیز در سر جای خود قرار خواهد داشت. کنسول قدیمی خود را کنار خواهید گذاشت و با برقراری اتصال Xbox One X، به راحتی امکان کار کردن با آن را خواهید داشت. ما تنها اقدام به ارتقای هارد درایو و به‌روزرسانی کنسول نموده‌ایم و در نتیجه اساساً اقدام به پشتیبانی و بازیابی کردیم. در رابط کاربری (UI) جدید شما قابلیت انتقال بازی‌ها و تنظیمات خود را خواهید داشت. بنابراین زمانی که اقدام به قطع و وصل هارد درایو نمایید، نیازی به دانلود مجدد هیچ چیز نیست. من یک به‌روزرسانی دریافت می‌کنم و ثبت نام می‌کنم.

بسیاری از افرادی که بدنبال تهیه یک هدیه برای فصل تعطیلات هستند و با دنیای بازی‌ها سر و کار ندارند، در مواجه شدن با دو کنسول Xbox One S و Xbox One X با ابهام روبرو خواهند شد. Xbox از این موضوع اطلاع دارد و آقای پنلو توضیح داد که تیم آن‌ها تلاش خواهند کرد تا این موضوع را برطرف سازند.

چگونه مادر بزرگم را متفاعد کنم چه بازی‌ای بخرد؟ خرید یک بازی‌ای که برروی آن عبارت Xbox One  درج شده است، مشکلی جهت اجرا برروی هیچ کنسولی نخواهد داشت و 100 درصد با همه کنسول‌های Xbox One سازگار خواهد بود  و خرید یکی از کنسول‌های خانواده Xbox One امکان اجرای آن را خواهد داشت.
سوالات زیادی در زمینه تفکرات موجود در مورد نسل کنسول‌ها وجود داشت که با پرسش‌هایی نظیر «آیا می‌خواهید همه دست به ارتقای کنسول خود بزنند؟ این کنسول برای چه کسانی است؟ چرا باید آن را بخرم؟» ادغام شدند.

این‌ها سوالات خوبی هستند اما شبیه به این است که بگوییم «چرا ابعاد صفحه نمایش تلفن من با تو فرق می‌کند؟» این چیزی است که شما می‌خواهید. این انتخاب شما است.

ما با سوالاتی نظیر «جایگاه کنسول جدید در نسل حاضر کجاست؟ آیا عمر نسل کنسول‌ها کمتر و کمتر خواهد شد؟ آیا خلق این کنسول برداشتن یک گام نصف و نیمه به سمت نسل بعد محسوب می‌شود؟ یا آنکه یک گام کامل است؟» روبرو هستیم. باید به آن‌ها چه بگوییم؟

Xbox One X چیز جدیدی است. اگر به زندگی روزمره مردم نگاه کنید، با پرسش‌هایی نظیر «چرا ماشین‌هایی با 4 سیلندر، 6 سیلندر و یا 8 سیلندر وجود دارند؟ چرا دو ماشین لباسشویی وجود دارد؟ چرا تلفن‌ها دارای ابعاد مختلفی هستند؟» روبرو خواهید شد. بیشتر مردم ارزش پولی را که برای خرید چیزی می‌پردازند می‌دانند. تنها کنسول‌ها هستند که در بازار با ثبات روبرو هستند و به همین دلیل است که فکر نمی‌کنم علتی برای ابهام مردم در ارتباط با تولیدات صنایع وجود داشته باشد. فکر می‌کنم که مردم می‌دانند در کجا باید به فناوری بها دهند، پولی که می‌دهند برای چیست و چه چیزی در بازی‌ها برای آن‌ها اهمیت دارد. آن‌ها قابلیت تصمیم گیری خواهند داشت.

Xbox One X Interview 4

صحبت‌های آقای پنلو حاکی از آن بود که کنسول Xbox One X در تلاش خواهد بود تا به عنوان یک کنسول برتر، شکاف میان تفکرات سنتی موجود پیرامون کنسول‌ها و تجربه اجرای بازی‌ها با بهترین سخت افزار را پر کند.

تنها باید دید که سازندگان بازی‌ها با قدرت این کنسول چه خواهند کرد. برخی بازی‌ها نظیر Assassin’s Creed Origins شرکت یوبی‌سافت عملکرد فوق العاده‌ای برروی کنسول Xbox One X داشته‌اند.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.