نویسنده: محمد مراقی دوشنبه، 05 آذر 1397
ساعت 06:41

نقد و بررسی انیمیشن Incredibles 2 مطلب ویژه

4.5 از 5

نقد و بررسی انیمیشن Incredibles 2

چهارده سال پیش، دیزنی و پیکسار یکی از دوران‌سازترین انیمیشن‌های تاریخ سینما را اکران کردند. انیمیشنی سینمایی که خیلی زود در تمام دنیا به شهرت چشمگیری دست پیدا کرد و خاطره‌ساز دوران کودکی بسیاری از نوجوانان و جوانان امروزی شد. انیمیشن Incredibles که در سال ۲۰۰۴ اکران شد، نه تنها به عنوان یک انیمیشن شاد و خانوادگی توانست ماموریت خود را با موفقیت به اتمام برساند و خیلی زود به دل خیلی از کودکان در سرتاسر جهان بنشیند، بلکه یکی از اولین و مهم‌ترین پروژه های ژانر ابرقهرمانی سینما نیز بود. دیزنی با اینکه در آن سال‌ها آنچنان خبری از فیلم‌های ابرقهرمانی نبود و هنوز کمپانی‌های بزرگی مثل مارول و دی‌سی شروع به تولید فیلم‌های سینمایی‌شان نکرده بودند، یک فیلم سینمایی با خانواده‌ای شگفت‌انگیز و متشکل از پنج ابرقهرمان خارق‌العاده ساخت که پر بود از اکشن‌های حرفه‌ای و لحظات ناب ابرقهرمانی. در سال 2004 انیمیشن Incredibles واقعا یک فیلم ابرقهرمانی تمام عیار بود. اثری مملو از پتانسیل برای تولید دنباله‌های بیشتر و به جیب زدن پول‌های بسیاری که در تمام این سال‌ها پیکسار و دیزنی بیخیالش شده بودند! شرکتی که هرساله پروژه‌های جدیدی را استارت می‌زند و حتی مدتی است شروع به بازسازی انیمیشن‌های کلاسیکش در قالب بلاک‌باسترهای پرهزینه کرده است و دنباله‌های بسیاری برای خیلی از فرنچایزهای کوچک و بزرگش عرضه کرده؛ به مدت 14 سال تمام بیخیال اکران دنباله‌ای برای پرطرفدارترین انیمیشنش در قرن 21 شد! از طرفی هم هیچوقت آب پاکی روی دستان طرفدارانش نریخت و عدم اکران دنباله Incredibles را هم تایید یا تکذیب نکرد. تا اینکه در نهایت، سال 2018 مقصدی برای دنباله این انیمیشن سینمایی شد. مدتی قبل Incredibles 2 منتشر شد و دلیل 14 سال صبر و شکیبایی طرفداران و حتی خود پیکسار و دیزنی را متوجه شدیم. دنباله‌ای که از هر نظر روی دست شاهکار قبلی خودش بلند شده است و در تک تک لحظاتش ثابت می‌کند که پیکسار آش 14 ساله‌اش را با استادی تمام پخته و به هیچ وجه نمی‌خواسته در به عمل آوردن همچین دنباله پرشکوه و موردانتظاری عجله کند. در ادامه مطلب با بازی‌مگ همراه باشید تا به بررسی انیمیشن Incredibles 2 بپردازیم.

incredibles 2 bob frozen elastygirlبا اینکه چهارده سال از اکران فیلم قبلی این دنباله می‌گذرد، اثر همچنان هویت کلاسیک خود را حفظ کرده و از زرق و برق‌های اضافه و کاذب دوری می‌کند.

انیمیشن Incredibles 2 پیش از اینکه یک کمدی – اکشن با رده سنی پایین و مناسب برای جمع‌های خانوادگی باشد، یک اثر ابرقهرمانی بسیار مهیج است که مانند هر دنباله ابرقهرمانی دیگری وظیفه دارد قهرمان‌های داستانش را با بزرگترین چالش زندگی‌شان روبه‌رو کند. داستان انیمیشن درست در لحظه‌ای که فیلم قبلی به پایان رسید، کار خود را آغاز می‌کند و قصد دارد زوایای عمیق‌تری از خانواده پار را به نمایش بگذارد. باب و الستی‌گرل هماهنگ‌تر از همیشه با یکدیگر همکاری می‌کنند و جک جک را به وایولت و دش می‌سپارند (مطمئنا همه به اندازه کافی با این کاراکترها آشنایی دارند و نیازی به معرفی مجدد هیچ یک از آن‌ها نیست). وایولت و دش هم به عنوان ابرنوجوانان جویای نامی که حسابی از قدرت‌های فرابشری‌شان لذت می‌برند، هیچ کدام حاضر به نگهداری از برادر کوچک‌ترشان نیستند. خانواده پار شاید در ظاهر شگفت‌انگیز باشند و قدرت‌های بسیار زیادی داشته باشند، اما وارد زندگی‌شان که می‌شویم، می‌فهمیم آن‌ها با بسیاری از مشکلات متعدد خانواده‌های معمولی دست و پنجه نرم می‌کنند. از آنجایی که ابرقهرمان بودن دیگر قانونی نیست، باب و الستی‌گرل منبع درآمدی ندارند و در حال حاضر در هتل محله‌شان زندگی می‌کنند. وایولت هم کم کم وارد چلچله‌ی نوجوانی‌اش شده است و می‌خواهد با یکی از پسرهای دبیرستانش قرار بگذارد، اما مشکلی پیش می‌آید و باب مجبور می‌شود وایولت را از ذهن وی پاک کند. پسر مورد علاقه‌ی وایولت یک بار او را با لباس ابرقهرمانی‌اش دیده بود و از آنجایی که هیچکس حق سر در آوردن از هویت واقعی ابرقهرمان‌ها را ندارد، باید حافظه‌اش دستخوش تغییراتی جزئی می‌شد. تغییراتی که به قیمت فراموش شدن وایولت از ذهن پسر موردعلاقه‌اش تمام می‌شود! همینطور که رفته رفته با زوایای معمولی‌تر این خانواده شگفت‌انگیز آشنا می‌شویم، وینستون و اولین از راه می‌رسند و الستی‌گرل را صاحب یک شغل جدید و خانواده‌اش را صاحب یک خانه بسیار لوکس و بزرگ می‌کنند. الستی‌گرل مجددا به دوران قهرمان‌بازی‌هایش برمی‌گردد و سعی می‌کند با نشان دادن زوایای جدیدی از به انجام رساندن کارهای ابرقهرمانانه توسط ابرقهرمانان به مردم، تصویر ذهنی عموم از قهرمانان را تصحیح کند و در امتدادش باری دیگر موجب قانونی شدن آن‌ها در جامعه شود. نوستالژی‌های ابرقهرمانانه شگفت انگیزان 2 در این قسمت به اندازه‌ای جذاب ظاهر می‌شود که حتی الستی‌گرل را در لباس کلاسیکش مشاهده می‌کنیم.

incredibles 2 jack jackمعرفی می‌کنم، جک جک، جذاب‌ترین و بامزه‌ترین کاراکتر انیمیشن و همچنین بزرگترین چالشی که پیش روی پدر شگفت‌انگیزش قرار گرفته است.

اما باب! آقای شگفت‌انگیزی که استاد انجام کارهای شگفت‌انگیز است؛ حالا باید خانه‌داری کند. صبحانه حاضر کند و بچه‌هایش را به مدرسه بفرستد. به دش در انجام تکالیف ریاضی‌اش کمک کند و مهم‌تر از همه باید در تمام طول شبانه‌روز از جک جک مراقبت کند. جک جکی که در فیلم قبلی زیاد با او سر و کار نداشتیم و در حد و اندازه چند سکانس جزئی حضور داشت، حالا در Incredibles 2 پررنگ‌تر از هر کاراکتر دیگری ظاهر می‌شود و حسابی آتش به پا می‌کند. به جرات می‌توان گفت سکانس‌های مربوط به جک جک در Incredibles 2 را باید جزو پرطرفدارترین و محبوب‌ترین لحظات این فیلم دانست. عکس العمل‌های بامزه و واکنش‌های غیرمنتظره‌اش به حرف‌ها و حرکت‌های بقیه آنقدر جذاب و پرجزئیات کار شده‌اند که حقیقتا باید او را شخصیت اصلی فیلم در نظر بگیریم. تمام اعضای خانواده پار از قدرت‌های فرابشری برخوردارند و جک جک هم از این قاعده مستثنا نیست. به طوری که تا لحظات پایانی فیلم حدود 17 قدرت فرابشری او توسط باب کشف می‌شود. قدرت‌هایی که گاهی کاملا غیرقابل کنترل می‌شوند و جک جک، این نوزاد چند ماهه خردسال را به یک هیولای قرمز و آتشین تبدیل می‌کنند. در Incredibles 2 ابرقهرمانان با بزرگترین چالش عمر خود روبه‌رو می‌شوند. این یعنی الستی‌گرل باید معماهای پیچیده اسکرین اسلیور را انجام دهد و با معاملات عجیب و غریب وینستون و خواهر مرموزش دست و پنجه نرم کند تا خانه و کمک هزینه‌ای که برای خانواده‌اش مهیا کرده، از دست نرود. یعنی جک جک نیمه شب در حیات پشت خانه‌شان با یک راکون سارق دست به یقه می‌شود و تقریبا از تمام قدرت‌هایش برای دور کردن این حیوان بخت‌برگشته از سطل آشغال داخل حیات استفاده می‌کند. یعنی وایولت و دش کم کم به سن بلوغ می‌رسند و به ابرقهرمان بودن از زوایای جدی‌تری نگاه می‌کنند و وارد موقعیت‌های پیچیده‌تری از نظر احساسات و مسئولیت‌ پذیری می‌شوند. در نهایت مهم‌تر از همه اینکه باب باید تمام کارهای شگفت‌انگیز گذشته را کنار بگذارد و کارهای حوصله‌سربر منزل را انجام دهد. پوشک جک جک را عوض کند و مسائل ریاضی دش را آن هم از همان روشی که معلمشان درس می‌دهد حل کند. حتی باید ظرف‌ها را هم بشورد و مدام حواسش به مایحتاج منزل باشد. برای آقای شگفت‌انگیزی که انجام کارهای شگفت‌انگیز برایش مثل آب خوردن می‌ماند، انجام اینچنین کارهای معمولی که آدم‌های معمولی انجام می‌دهند، بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و اینجاست که نبوغ برد برد (کارگردان اثر) در نوشتن فیلمنامه‌ای به عنوان بهترین دنباله ممکن انیمیشن Incredibles  را در می‌یابیم.

incredibles 2 elastygirlنه تنها کاراکتر الستی‌گرل، بلکه کاراکترهای باب، وایولت، دش و جک جک هم هر یک به نوعی کاراکتر اصلی اثر به حساب می‌آید و بخش‌هایی مهم از حوادث داستانی را پر می‌کنند.

این‌ها تماما مهم‌ترین بخش‌های پازل بزرگی به نام Incredibles 2 بودند که هویت این اثر را تشکیل می‌دهند. اثری کمدی، همراه با اکشن‌های مهیجی که خیلی از بلاک‌باسترهای علمی – تخیلی و ابرقهرمانی امروزی باید در مقابلشان سر تعظیم فرود آورند. Incredibles 2 کاملا از جایگاه با ارزشی که در دل میلیون‌ها طرفدارش در سرتاسر جهان دارد باخبر است و به خوبی می‌داند چگونه از این همه توجه و پتانسیل برای دیده شدن، در مسیر بهتر شدن و به تکامل رسیدن خودش استفاده کند. نه فقط اینکه با چینشی سطحی و غیرحرفه‌ای از اکشن‌های نخ‌نما شده و روایت داستانی کلیشه‌ای به جیب مردم حمله‌ور شده و از شهرت جهانی‌اش سواستفاده کند. بلکه باری دیگر در میان جمع کثیری از بلاک‌باسترهای ابرقهرمانی و بلاک‌باسترهای چندصد میلیون دلاری قد علم کند و یکی از خاطره‌انگیزترین 90 دقیقه‌های عمرمان را رقم بزند. از اکشن‌های مهیج فیلم گرفته تا روایت داستانی چند جانبه که ارجاعاتی جالب توجه به مفاهیمی مثل رسانه و تحریف رسانه‌ای و مواردی از این قبیل که جزو مهم‌ترین نگرانی‌های جوامع قرن بیست و یکم هستند را در خود جای داده است. از صداگذاری‌های استادانه توسط چهره‌های غریبه و آشنا اما حرفه‌ای و خاطره‌ساز گرفته تا لحظات خنده‌دار و بامزه‌ای که در مرکز اکثر آن‌ها ستاره‌ای تکرار نشدنی و بی‌نظیری مثل جک جک می‌درخشد. انیمیشن Incredibles 2 بهترین تجدید دیداری بود که می‌شد با خانواده پار داشته باشیم. کاراکترهایی دوست‌داشتنی که از کودکی با آن‌ها آشناییم و گاها خود واقعی‌مان را در باطن آن‌ها پیدا کرده‌ایم. باید از پیکسار، دیزنی و برد برد برای خلق خاطره‌ای به این اندازه شیرین و به یاد ماندنی تشکر کرد.

بررسی شگفت انگیزان 2 (Incredibles 2)
4.5از 5
پیشنهاد می‌دهیم که: حتما تماشا کنید

 

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.