نویسنده: سپهر گلمکانی چهارشنبه، 19 شهریور 1399
ساعت 11:40

نقد و بررسی فیلم American Woman مطلب ویژه

نقد فیلم زن آمریکایی - American Woman

4.5 از 5

فیلم زن آمریکایی (American Woman) به جای آن که به قصه‌ای ملتهب پیرامون گم شدن فرزند یک مادر بپردازد، تصاویری از پیشرفت مادر (قهرمان داستان) پس از وقوع حادثه را به نمایش می‌گذارد. فیلم ساز از پیرنگ مفقودالاثر شدن فرزند نهایت سوءاستفاده را می‌کند تا زندگی شخصیت اصلی را از فرش به عرش برساند. با بازی مگ همراه باشید.

American Woman اثری درام - مهیج به کارگردانی جیک اسکات (Jake Scott) و نویسندگی برد اینجلسبی (Brad Inglesby) است که سومین تجربه سینمایی جیک اسکات محسوب می‌شود. او فرزند ریدلی اسکات (Ridley Scott)، کارگردان بزرگ سینمای هالیوود است که خود ریدلی تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده دارد. داستان فیلم پیرامون زنی با نام دبرا (با بازی سیه نا میلر) است که با دخترش با نام بریجت (اسکای فریرا) زندگی می‌کند. بریجت با دوست پسرش تایلر رابطه جدی دارد و نتیجه این رابطه، به دنیا آمدن جسی می‌شود. دبرا که مخفیانه با یک مرد متأهل رابطه دارد و روزها در یک فروشگاه مواد غذایی کار می‌کند، وقت مراقبت از جسی و بریجت را ندارد. او کنار خواهر و مادرش در حومه شهر پنسیلوانیا زندگی می‌کند که معمولاً بر سر خیلی از مسائل با هم اختلاف نظر دارند. یک شب که بریجت برای بهبود رابطه خود پیش تایلر می‌رود، دیگر به خانه بازنمی‌گردد. دبرا به مدت سه روز از بریجت بی خبر می‌ماند تا این که تصمیم می‌گیرد پای پلیس را برای یافتن بریجت وسط بکشد. گم شدن بریجت زندگی دبرا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و دبرا در طول یازده سال پس از مفقودالاثر شدن بریجت، زندگی فراز و نشیبی را تجربه می‌کند.

American Woman 2019_Review_1

فیلم American Woman شروع قدرتمندی دارد؛ فیلم ساز در همان قاب نخست اولین نشانه‌ها را به مخاطب گوشزد می‌کند. صدا زدن نام بریجت توسط دبرا که وی قصد دارد لباس مهمانی خود را به وی نشان بدهد ولی پاسخ نمی‌دهد تکیه بر آن است که با قصه‌ای رازآلود پیرامون گم شدن و گمشدگی طرف هستیم. گام‌های نخست شکل گیری یک قصه درگیر کننده بسیار خوب از سوی فیلم ساز برداشته می‌شود و در زمان درست، پرده اول قصه را به نقطه اوج می‌رساند. بریجت گم می‌شود و قهرمان داستان به جستجوی او در منطقه می‌پردازد. سرعت فیلم به طرز غافلگیرانه‌ای بالا می‌رود و همانند آثار فرهادی (همه می‌دانند و درباره الی) قهرمان را درگیر شناخت حقیقت می‌کند. متأسفانه قصه ملتهب به سرعت در پرده دوم رنگ می‌بازد و فیلم ساز پیرنگ مفقودالاثر شدن بریجت را به خرده پیرنگ تبدیل می‌کند و فراز و نشیب شدن زندگی دبرا به عنوان تصویر اصلی اثر در نظر گرفته می‌شود.

در پرده دوم فیلم American Woman، دبرا با مردی بدعنق و بد دل با نام ری ( با بازی پت هیلی) زندگی می‌کند که جسی از رفتار آن خوشش نمی‌آید و دبرا آن هم همین نظر را دارد ولی آن را انکار می‌کند. رابطه خویشاوندی‌اش با خواهر و مادرش به سیاهی کشیده می‌شود تا اینکه در سکانس بسیار خوب بحث و جدل دبرا با ری، ری خانه را ترک می‌کند و دبرا به آن انزوا و تنهایی بدون فرزندش زندگی خود را ادامه می‌دهد. پس از گذشت چند سال دبرا با پسری کوچک‌تر از خود با نام کریس ( با بازی آرون پاول) آشنا می‌شود و ثمره این آشنایی، ازدواج مجدد دبرا با کریس است.

فیلم به مرور حتی شخصیت بریجت را فراموش می‌کند و تقریباً به اثری ملودرام تبدیل می‌شود که زندگی فراز و نشیب یک زن از قشر متوسط جامعه آمریکا را به تصویر می‌کشد. البته جیک اسکات تصویری کاملاً واقع گرایانه از پیشرفت یک فرد در جامعه آمریکا را به نمایش می‌گذارد که می‌توان آن را به رؤیای آمریکایی که اصطلاحی عامیانه در فرهنگ آمریکا است، ارجاع داد.

American Woman 2019_Review_2

در پرده سوم، فیلم ساز سعی دارد که برای به پایان رساندن داستان، مخاطب را دوباره به یاد پیرنگ مفقودالاثر شدن بریجت بیندازد. معمایی که به تراژدی تبدیل می‌شود و دبرا بالاخره از سرنوشت فرزندش آگاه می‌یابد. اما اگر پس از پایان فیلم، یک بار دیگر در ذهن خود روند قصه را مرور کنیم، ممکن است به این نتیجه برسیم که به چه میزان پی رنگ گم شدن فرزند به قصه به تصویر کشیده شده ارتباط داشته است؟ آیا واقعاً لازم بود که فیلم ساز با چنین شروعی ملتهب، چالش‌های زندگی یک مادر آمریکایی را به تصویر بکشاند؟ البته می‌توان این گونه در نظر گرفت که گم شدن و مفقودالاثری بریجت، نیروی محرکه‌ای برای تحول زندگی دبرا بوده است که در این صورت ممکن است مخاطبان فیلم به دو دسته «موافق» و «مخالف» تقسیم شود.

فیلم American Woman از نظر تکنیکی فیلم قویی است؛ تدوین و فیلم‌برداری در بالاترین سطح استاندارد در فیلم رعایت شدند و کارگردان کاملاً در صحنه‌ها و خلق میزانسن‌های تنش زا موفق عمل کرده است. نقش آفرینی بازیگران اثر عالی هستند. سیه نا میلر (Sienna Miller) پس از حضور متعدد در نقش‌های فرعی، نقش قهرمان داستان را به طبیعی‌ترین شکل ایفا کرده است. مادری عصبی، دل سوز و از درون خرد شده که سعی دارد زندگی خود را پس از دست دادن فرزندش سر و سامان دهد. در تک سکانس‌هایی میلر غوغا می‌کند و مخاطب را در مقطعی انگشت به دهان می‌گذارد. بی شک بهترین بازی سیه نا میلر است. آرون پاول (Aaron Paul) هم در این فیلم نقش کمرنگی دارد ولی قابل قبول است. می‌توانم بگویم از آن هنرنمایی شبه جسی پینکمنی او در این اثر خبری نیست.

American Woman 2019_Review_3

American Woman اثری پیرامون تحول زندگی یک مادر آمریکایی پس از دست دادن فرزندش است. قصه با گم شدن فرزند آغاز می‌شود ولی تغییر جهت می‌دهد و فیلم ساز از آن موقعیت سازی پرده اول برای شرح زندگی واقع گرایانه توام با تحول جایگاه قهرمان داستان استفاده می‌کند. فیلم American Woman مدیون بازی چشم گیر Sienna Miller است و او به تنهایی باعث می‌شود که مخاطب قصه را دنبال کند. American Woman  با توجه به ضعف‌ها و حفره‌هایی که در سناریو دارد، گام رو به جلویی برای جیک اسکات  در مقام یک فیلم ساز محسوب می‌شود.

نقد و بررسی American Woman | زن آمریکایی
3.5از 5

پیشنهاد می‌دهیم که:  - بهتر است تماشا کنید - حتما یک بار تماشا کنید

 

 
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.