نویسنده: فردین باقریان دوشنبه، 04 دی 1396
ساعت 18:54

یادداشتی بر فیلم Justice League

4 از 5

نقد و بررسی کوتاه Justice League

شاید بتوان مهمترین پروژه دنیای DC و شرکت وارنر براس در حوزه قهرمانان خیالی را «لیگ عدالت» دانست. پروژه‌ای که با هدفی بلند پروازانه برای مقابله با «اونجرز» دنیای مارول پا به میدان گذاشت و سرمایه‌ای هنگفت می‌طلبید. با توجه به تبلیغات پر سر و صدای Justice League، انتظار یک فیلم بسیار عالی را داشتیم، حتی در این بین موفقیت فیلم زن شگفت انگیز (Wonder Woman) نیز بی تاثیر نبود و امیدها را به دل طرفداران دنیای DC بازگردانده بود. بالاخره صبر به پایان رسید و فیلم بر روی پرده‌های سینما رفت اما شاید بتوان گفت آن چیزی نبود که انتظارش را می‌کشیدیم!

نقد فیلم لیگ عدالت Justice League heroes

نیمه ابتدایی فیلم به معرفی کاراکترها و نحوه تشکیل گروه لیگ عدالت می‌پردازد. اگر تبلیغات این فیلم را دنبال کرده باشید، بدون شک متوجه حذف صحنه‌های بیشماری از نسخه نهایی که در تبلیغات دیده بودیم خواهید شد. روند روایت در لیگ عدالت با مشکل جدی تدوین مواجه است. در حال تماشای سرگذشت و داستان یکی از قهرمانان هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری از او بدست آوردید که در یک لحظه، صحنه کات خورده و با پرش به یک محیط کاملا متفاوت و بی‌ربط شما را در شُک فرو خواهد برد. این پرش‌ها و کات‌ها به قدری زیاد هستند که باعث سردرگی مخاطب می‌شوند تا اینکه در نهایت این سوال در ذهن تماشاچی تداعی می‌شود؛ آیا تدوین فیلم مشکل دارد؟ آیا صحنه‌هایی از فیلم حذف شده است؟ جواب هر دو سوال آری است!

طبق اخبار شنیده شده شرکت برادران وارنر برای نمایش حداقل یک سکانس بیشتر فیلم، تقریبا نزدیک به چهل دقیقه از Jusice League را حذف کرده‌اند که هدف از این کار چیزی جز پول بیشتر نیست! هدفی که به ظاهر با مشکل مواجه شده و لیگ عدالت در اولین هفته فروش خود رکورد پایین‌ترین میزان فروش هفته اول را در بین فیلم‌های ابرقهرمانی به نام خود ثبت کرد!

از طرفی دیگر دشمن لیگ عدالت یعنی «استپن ولف» با اینکه ورودی بسیار پرهیجان و نیرومند دارد، اما بعد از مدتی باعث می‌شود چنین احساس کنید که او تهدید مهمی برای کره زمین و انسان‌ها نیست! حداقل بعد از تکمیل شدن اعضای لیگ عدالت (!) کاملا به این نتیجه خواهید رسید! حتی در ادامه نیز لیگ عدالت برای مقابله با او آنچنان که باید زیرفشار قرار نمی‌گیرند و خیلی راحت او را از میان بر می‌دارند.

همانطور که گفته شد، فیلم بشدت از مشکل حذف و پرش رنج می‌برد که باعث بوجود آمدن یک داستان نامنسجم شده و از طرفی دیگر جدی نبود استپن ولف به این مشکلات می‌افزاید.

Justice League Batman

اگر از مشکلات Justice League چشم‌پوشی کنیم، ویژگی‌هایی هم وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کرد. سکانس‌های آغازین فیلم واقعا زیبا برنامه‌ریزی شده‌اند و شما را برای ادامه تشویق می‌کنند. صحنه‌های اکشن فیلم به جرئت می‌توانند نمره کامل را از نظر هیجان‌انگیز بودن بگیرند. تک‌تک کاراکترها دوست داشتنی هستند و بازیگران به خوبی و حتی شاید بتوانم بگویم بسیار عالی از عهده نقش خود بر می‌آیند. در این بین کاراکترهای فلش و آکوئامن به خوبی می‌درخشند و با اینکه پیش از لیگ عدالت هیچ فیلم مستقلی نداشته‌اند، به خوبی در دلتان جا بازمی‌کنند. نمایش قدرت‌های متفاوت این کاراکترها در جای‌جای فیلم به خوبی انجام شده و تقریبا جایی نیست که با خود بگویید، ای کاش کمی بیشتر از قدرت‌های دیگر کاراکترها می‌دیدم!

همانطور که پیشتر قول داده شده بود، صحنه‌های کمدی‌ای در فیلم گنجانده شده‌اند تا هر از گاهی شما را از دنیای تاریک این ابرقهرمانان دور کنند؛ که بیشتر این وظیفه را کاراکتر فلش بر دوش می‌کشد و شاید یکی از دلایل اینکه عاشق او خواهید شد همین باشد! اما خوشبختانه این مهم از حد خود فراتر نمی‌رود و تعادل خوبی بین جدیت و شوخ طبعی برقرار شده است.

نیمه دوم فیلم را شاید بتوان سراسر هیجان و اتفاق دانست به طوری که تقریبا نیمه ابتدایی فیلم را از یادتان خواهد برد. اما هنوز هم لحظاتی هستند که به دنبال دیدن صحنه‌ای خواهید بود که قبلا در تبلیغات دیده‌اید اما جایشان در نسخه‌ی نهایی خالیست!

فیلم لیگ عدالت روی هم رفته فیلم بدی نیست و می‌تواند شما را سرگرم کند و اگر از طرفداران دنیای DC باشید مطمئنن از آن راضی خواهید بود اما چیزی که شما را آزار خواهد داد، دخالت‌های بیش از اندازه شرکت برادران وارنر در تدوین فیلم است. کاری که به کرات تکرار شده و باعث شده سری فیلم های DC از طرف منتقدین با نقدهای خوبی مواجه نشوند. امیدوارم در آینده نسخه کامل این فیلم را بتوانیم تجربه کنیم تا بیشتر بتوانیم به جمع بندی کلی از فیلم برسیم و بیشتر از آن امیدواریم دخالت‌های وارنر این دنیای پر هیجان و پرطرفدارا را نابود نکند!

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.