نویسنده: پدرام پورامامعلی یکشنبه، 20 اسفند 1396
ساعت 01:45

استفاده از سروده‌ی سنایی غزنوی در فیلم The Shape of Water

4.33 از 5

گیرمو دل‌تورو در فیلم Shape of Water که برنده‌ی جایزه‌ اسکار بهترین فیلم شد شعری از سنایی غزنوی را بکار برده است

برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم مراسم اسکار در سال 2018، با فرهنگ کهن پارسی دارای ارتباط است!

هفته گذشته فیلم The Shape of Water به کارگردانی گیرمو دل‌تورو موفق شد جایزه‌ی بهترین فیلم را در 90مین مراسم اسکار کسب کند. Shape of Water در اسکار 2018 در 13 رشته نامزد دریافت جایزه شده بود که از این بین به کسب 4 اسکار در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین موسیقی (الکساندر دپلا)، بهترین کارگردانی و بهترین طراحی صحنه نایل گردید.

این فیلم فانتزی درام، با هنرنمایی سالی هاکینز، مایکل شنون، داگ جونز و اکتاویا اسپنسر موفق شد علاوه بر اسکار، در مراسم‌های مهم دیگری همچون گلدن گلوب (بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی) و بفتا (12 نامزدی، 4 جایزه) نیز خوش بدرخشد.

در سکانس پایانی فیلم، شعری توسط یکی از شخصیت‌ها خوانده می‌شود، که به صورت زیر است:

از درک شکل تو عاجزم، تو را در تمام اطرافم حس می‌کنم

حضور تو چشمانم را پر از عشق و قلبم را بی آلایش می‌کند‌، از آن روی که تو در همه‌جا هستی

این قطعه، سروده‌ای از ابوالمجد مجدود بن آدم سنایی غزنوی یا همان حکیم سنایی است. این شاعر بزرگ پارسی در سال 473 ه‍.ق در شهر غزنی واقع در افغانستان امروزی دیده به جهان گشود و در سال 545 نیز همانجا به خاک سپرده شد. سنایی از بزرگان ادب پارسی در سبک‌های غزل، قصیده، رباعی و مثنوی است. حدیقة‌الحقیقه و سیرالعباد الی المعاد از آثار مشهور سنایی هستند.

همانطور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، در تیتراژ پایانی فیلم نیز نام به نام «حکیم سنایی» اشاره شده است.

shape of water poem sanaei

ایده‌ی ساخت فیلم The Shape of Water در سال 2011 به ذهن دل‌‍تورو خطور کرد؛ اما وی ناچار بود برای شروع پروسه‌ی ساخت تا سال 2016 صبر کند. ساخت فیلم در ماه نوامبر همان سال به پایان رسید. دل‌تورو در جایی راجع به آخرین ساخته خود گفته است:

این فیلم برای من یک اثر التیام‌بخش است. در 9 فیلم قبلی خود از ترس‌ها و رویاهای دوران کودکی‌ام سخن گفتم و اکنون Shape of Water اولین فیلم من به عنوان یک انسان بالغ و پیرامون موضوعی است که در این برهه از زندگی موجب نگرانی‌ام شده.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.