نویسنده: محمد مراقی پنج شنبه، 09 اسفند 1397
ساعت 19:00

نقد و بررسی انیمیشن Spider-Man: Into The Spider Verse مطلب ویژه

نگاهی به انیمشین برنده اسکار Spider-Man: Into The Spider Verse

5 از 5

انیمیشن Spider-Man: Into The Spider Verse پروژه بزرگ سونی و مارول در عرصه فیلم‌های انیمیشن، موفق شد به یکی از خاطرات نمادین و شناسه‌ای ارزشمند از قهرمان محبوبمان مرد عنکبوتی، تبدیل شود.

این فیلم می‌خواست مرد عنکبوتی را از محدوده پیتر پارکر خارج کند و برای اولین بار در سینما به سراغ مایلز مورالز و حتی مرد عنکبوتی های بعدهای دیگر برود. به خوبی از اهمیت مایلز مورالز و ماجرای تبدیل شدنش به دومین مرد عنکبوتی در نیویورک امروز، خبردار بوده و با هوشی سرشار و قدرتی خیره‌کننده خود را به نمایش می‌گذارد.

تیم پیتر رمزی یکی از کلاسیک های ارزشمند آرشیو سینمایی مرد عنکبوتی را خلق کرده؛ پس به نظر من، باید از Spider-Man: Into The Spider Verse نهایت لذتمان را ببریم و از اینکه در دنیای امروزمان مارول را داریم، احساس خوشبختی کنیم. این انیمیشن جلوه‌ای کاملا متفاوت را از مرد عنکبوتی به تصویر می‌کشد و به همان اندازه که در ظاهر، جدید و ارجینال به نظر می‌رسد؛ یک معرفی‌نامه کلاسیک و آشنا از مایلز مورالز یا همان مرد عنکبوتی دوم به نمایش می‌گذارد. در ادامه مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به انیمیشن برنده اسکار Spider-Man: Into The Spider Verse.

spider man into the spider verse 2

تیم سازنده این پروژه، هدف بزرگی را در پشت کارهای خود در نظر گرفته است. به طور کامل از دل کتاب های کمیک در آمده و مانند یک کمیک طولانی و جذاب، بیننده‌اش را صفحه به صفحه تا انتهایش میخکوب می‌کند. صفحه‌های کمیک یکی پس از دیگری به نمایش در می‌آیند و این طراحی‌های هنری خارق‌العاده فیلم که طی سال‌های زحمت تیمی بسیار بزرگ خلق شده‌اند؛ هستند که تمام توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند. گاهی وقت‌ها، فیلم با به نمایش درآوردن دیالوگ‌های نوشتاری برروی صفحه، اصالتش را حفظ می‌کند و سپس مدام با نشان دادن طراح‌های گرافیکی فوق‌العاده‌اش که گاها به شکل‌های متفاوت در می‌آیند، یادآوری می‌کند که شما درحال مطالعه کمیک جدیدی از دنیای مرد عنکبوتی هستید. کمیکی که منتشر شده تا ماه‌ها جزو پرفروش‌ترین‌ها باشد و با داستان پرپتانسیلش، دومین مرد عنکبوتی دنیای ما را معرفی کند.

سوالی که در ابتدای فیلم مطرح می‌شود، این است که مگر امکان دارد در دنیای ما بیش از یک مرد عنکبوتی وجود داشته باشد؟ سپس مایلز را می‌بینیم که اتفاقاتی مشابه پیتر پارکر، برایش رخ می‌دهند و کم کم تبدیل به مرد عنکبوتی می‌شود. در ادامه، فیلم بزرگترین برگ برنده‌اش را رو می‌کند و مرد عنکبوتی‌های بعدهای موازی را وارد ماجرا می‌کند. از پیتر پی پارکر و اسپایدر وومن گرفته تا اسپایدرمن نویر و پنی پارکر؛ هرکدام از این قهرمانان در جهان‌های موازی پا به درون ماجرای مایلز مورالز گذاشته‌اند تا آموزش‌های لازمه برای تبدیل شدنش به دومین مرد عنکبوتی نیویورک امروز را کامل کنند.

فیلم در شخصیت پردازی هر یک از مرد عنکبوتی‌ها، رویه‌ای منحصر به فرد را در پیش می‌گیرد و با معرفی کامل جایگاه هر یک از آن‌ها در جهان مرد عنکبوتی‌ها، سعی در کامل کردن شخصیت مایلز مورالز دارد. مایلز باید شروع داستان خود را در این حماسه رقم بزند و سامری کوتاهی برای معرفی خودش بنویسد. چه بهتر از اینکه به جای تنها یک معلم نظیر پیتر پارکر، شش مرد عنکبوتی دیگر، مرد عنکبوتی بودن را به او یاد بدهند؟ چنین سناریویی برای یک انیمیشن کامپیوتری با تیمی قدرتمند، فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

spider man into the spider verse

دومین هدف مهم انیمیشن Spider-Man: Into The Spider Verse این است که به شما بگوید، برای قهرمان بودن لازم نیست تنها نقاب به صورت بزنید یا یک عنکبوت رادیواکتیوی زندگی‌تان را تغییر دهد. می‌خواهد توضیح بدهد که هر یک از ما می‌توانیم ابرقهرمان زندگی خودمان باشیم و کارهایی را انجام بدهیم که قهرمان‌ها انجام می‌دهند. برای معرفی Spider-Man: Into The Spider Verse به عنوان فیلمی بیرون آمده از دل کمیک‌های ابرقهرمانی، این اولین شاخصه موردنیازی است که باید در آن به چشم بخورد و دست بر قضا، فیلم حرف‌های زیادی برای گفتن در این زمینه دارد. به طوری که بعد از تماشای آن می‌خواستم سریع از خانه بیرون بروم و کارهای بزرگ انجام دهم. یا حداقل لباس دست‌ساز ابرقهرمانی‌ خودم را درست کنم و رویاهایی که در کودکی در سر داشتم را به حقیقت تبدیل کنم. به این دلیل است که می‌گویم این انیمیشن، از دل کمیک‌های ابرقهرمانی بیرون آمده و صرفا راجع به مرد عنکبوتی نیست؛ بلکه درباره این است که چگونه هر یک از ما می‌توانیم قهرمان زندگی خودمان باشیم و کارهای بزرگی انجام دهیم که معمولا از دست دیگران بر نمی‌آید. یا با ارجاع به کاراکتر نمادین درون فیلم، کینگ پین (به معنای پادشاه درد) زندگی خودمان را شکست دهیم. حتی در شرایطی ناعادلانه که به هیچ طریقی قدرت فیزیکی انجام دادنش را نداشته باشیم، اما فقط ایمان داشته باشیم به کاری که می‌خواهیم انجام دهیم و معتقدیم که باید انجام شود.

صحبت من باب ویژگی‌های فنی انیمیشن Spider-Man: Into The Spider Verse تنها نقل قول توصیف های شگفت‌زده تعداد بسیار زیادی از هواداران فیلم است که از تماشای لحظه به لحظه آن به وجد آمده‌اند. تماشای این انیمیشن را به تمام افراد در تمام سنین پیشنهاد می‌کنم. با تماشای این انیمیشن، برای یک بار دیگر هم که شده، می‌خواهید بخشی از دنیای ابرقهرمان‌ها شوید و کارهای بزرگی در زندگی خودتان انجام دهید. و به دنبال انجام کاری باشید که می‌خواهید انجام بدهید و معتقد هستید که باید انجام شود.

نقد و بررسی Spider-Man: Into The Spider Verse
5 از 5

پیشنهاد می‌دهیم که:  حتما تماشا کنید

 

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.