نویسنده: محمد مراقی دوشنبه، 06 آذر 1396
ساعت 19:04

نقد و بررسی بازی هزارمشتان

5 از 5

ماجرای قهرمان سیبیلوی ایرانی‌الاصل | نقد و بررسی بازی هزارمشتان

صنعت بازی‌های ویدیویی، این روزها توجه خیلی‌ها را در ایران به خود جلب کرده و به یکی از صنعت‌های مهم و رو به رشد کشورمان تبدیل شده است. سالانه بازی‌های زیادی (مخصوصا برای پلتفرم‌های موبایل) منتشر می‌شوند و به خوبی می‌توان پیشرفت روز افزون‌شان را هم در هر بازی جدید احساس کرد. استدیوی Heads Up Games، استدیوی مستقل و تازه‌کاری است که فعالیت خودش در صنعت بازیسازی ایران را، با انتشار بازی سرگرم‌کننده و جالب هزارمشتان آغاز کرده.

بازی هزارمشتان، یک بازی اکشن است که مبارزات یک قهرمان ایرانی به نام هزارمشتان را جزو اصلی‌ترین رکن گیم‌پلی خود قرار داده. حوادث بازی در دهه‌های 40 – 50 ایران در جریان‌اند و شاهد لات‌های کت‌ و شلوارپوش آن سال‌های ایران هستیم که از الفاض منحصر به فرد خود برای صحبت کردن استفاده می‌کنند و به گفته‌ی خودشان حسابی لوتی‌منش و جوانمرد هستند. سیستم گیم‌پلی نوآورانه و منحصربه‌فرد بازی، در کنار جلوه‌های بصری هنرمندانه و بسیار زیبایش، هزارمشتان را به یکی از سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌های ایرانی تبدیل کرده است که تجربه‌ای برای بازیبازان ایرانی قطعا لذت‌بخش و صدالبته اعتیادآور خواهد بود. در ادامه‌ی مطلب با ما در بازی‌مگ همراه باشید تا به بررسی بازی هزارمشتان بپردازیم و مروری داشته باشیم بر اولین بازی ساخته شده توسط Heads Up Games.

hezarmoshtan-enemyاولش بابت شبیه هم بودن دشمنان در مراحل ابتدایی نگران بودم، اما کم کم بازی دشمنان بسیار متنوعی را پیش رویم قرار داد و نظرم به کلی عوض شد

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، حوادث بازی مربوط به سال‌های دهه 40 – 50 می‌شود و هزارمشتان هم شخصیت اصلی بازی به حساب می‌آید. دلیل انتخاب این اسم روی شخصیت اصلی بازی، در ابتدا مربوط به معروفترین فن این بزن بهادرِ سیبیلو می‌شود. طی این فن بسیار پرطرفدار در اهالی شهر بازی، شخصیت اصلی چندین (به اصطلاح هزار) مشت را نصیب دشمنانی می‌کند که دسته‌ای به سمتش هجوم آورده‌اند و سپس در کسری از ثانیه به یکباره نابود می‌شوند. اسم این فن توسط صاحبش، هزارمشتان انتخاب شد و از آن به بعد اهالی شهر، وی را هزارمشتان صدا می‌زنند و از قضا در نهایت این اسم روی عنوان اصلی بازی هم قرار گرفته است. ماجرای بازی حول محور شخصیت اصلی‌اش، هزارمشتان می‌چرخد. هنگامی که یکی از خلافکارهای شرور و اهریمن‌خوی شهر را شکست داد و آن را روانه‌ زندان می‌کند. از همین رو افراد چنگیز تصمیم گرفته‌اند در شهر آشوب ایجاد کنند و با مبارزات پیاپی با هزارمشتان، وی را شکست دهند و رئیس خودشان، چنگیز را از زندان آزاد کنند. اما هزارمشتان به این سادگی‌ها از پا در نمی‌آید و موج بی‌پایان آدم‌های چنگیز به هیچ وجه برای شکست دادنش کافی نیست. به طور کلی بازی دارای پنج فصل مختلف است که در آن با دار و دسته یک خلافکار معروف به مبارزه خواهید پرداخت. اقدسی، سوگلیِ هزارمشتان، یکی دیگر از شخصیت‌های مثبت درون بازی است که چاشنی بامزه‌ای را به بازی هزارمشتان افزوده است. هزارمشتان مدام درحال هنرنمایی درحضور اقدسی است و این دو در طول بازی یکسره قربان صدقه‌ی یکدیگر می‌روند. اقدسی در بازی لوازم مفید و کاربردی‌ای را برای هزارمشتان مهیا می‌کند که می‌توانید از آنها در ارتقای شخصیت اصلی و تهیه‌ی قابلیت‌های مختلف بازی بهره ببرید.

hezarmoshtan-charactersاقدسی، بامزه‌ترین کاراکتر بازی است که حسابی به هزارمشتان انگیزه‌ی نبرد می‌دهد

گیم‌پلی بازی، ساختار بسیار نوآورانه‌ای دارد. به لطف سیستم ساده‌ و سرگرم‌کننده گیم‌پلی، کنار گذاشتن بازی بعد از به پایان رساندن یکی دو مرحله، خیلی سخت است و تا هنگامی که تعدادی از مراحل بازی عبور نکنید و زمان زیادی را پای بازی کردن هزارمشتان ننشینید، نمی‌توانید از بازی خارج شوید؛ البته بدون شک این امر غیرممکن و نشدنی نیست، منظورم این است که انتخابی بسیار سخت و دشوار به حساب می‌آید که بین ادامه دادن مراحل سرگرم‌کننده و جذاب بازی و خروج، خروج را انتخاب کنید. مثل خیلی دیگر از بازی‌های کژوال و اعتیادآور. گیم‌پلی بازی هزارمشتان به این صورت است که باید به عنوان یک پهلوان تنومند و قهرمانی نامی به نام هزارمشتان، در مقابل دشمنانی که از درب سالن سینما خارج می‌شوند بایستید و جلوی آنها را بگیرید تا نتوانند به شما و اقدسی آسیبی وارد کنند. هر فردی که به عنوان دشمن شما از سالن سینما خارج می‌شود، در بالای سرش فلش‌های دیده می‌شوند که باید در جهت آنها انگشت خود را روی صفحه حرکت دهید تا مشت‌های متوالی را نصیب صورت کج و کوله‌ آنها کنید. در این بین قابلیت‌ها و لوازم مختلفی هم در گیم‌پلی بازی تعبیه شده‌اند که در کنار مشت‌های خستگی ناپذیر هزارمشتان، از آنها برای نابودی دشمنان استفاده کنید. مهم‌ترین و جالب‌ترینِ این قابلیت‌ها، فن معروف و نمادین هزارمشتان است. هرزچندگاهی درصورت آماده بودن فن هزارمشتان می‌توانید از آن استفاده کنید و در کسری از ثانیه تمامی دشمنان پیش روی‌تان را از میان بردارید. همچنین سپر محافظ هم یکی دیگر از قابلیت‌های مهم گیم‌پلی است که در سمت چپ تصویر قرار گرفته‌ است (فن هزارمشتان در سمت راست تصویر قرار دارد) و درصورت دریافت ضربات پیاپی از دشمنان و تعداد بسیار زیاد آنها می‌توانید از آن بهره ببرید و جلوی ضرباتشان را بگیرید. همچنین شایان به ذکر است که واحد پول درون بازی و منبع اصلی قدرت هزارمشتان، سیبیل است. این موضوع یکی از نکات جالب بازی هزارمشتان است که حسابی از آن لذت بردم.

Hezarmoshtanطراحی بسیار جذاب و هنرمندانه‌ی کاراکترها و همچنین محیط، هزارمشتان را به یکی از زیباترین بازی‌های موبایل ایرانی تبدیل کرده است

بازی هزارمشتان از نظر صوتی و بصری هم بازی بسیار خوب و سطح‌بالایی به حساب می‌آید و در این زمینه حسابی بازیبازان پرتوقع (!) ایرانی را راضی نگه می‌دارد. طراحی هنری محیط‌ها و کاراکترهای بازی جذابیت منحصربه‌فردی دارد و دشمن‌های مختلف هم از ظاهرهای متفاوتی برخوردارند و هر یک طراحی خاص و بامزه‌ی خود را دارند (در دسته‌های مختلف، نه هر کاراکتر). از طرفی هم طراحی ظاهر هزارمشتان و بویژه اقدسی هم به خودی خود یکی دیگر از نقاط قوت بازی در این زمینه به حساب می‌آید. موسیقی متن‌های بازی که دارای تمی سنتی و اصیل ایرانی هستند، جذابیت ویژه‌ای به بازی هزارمشتان بخشیده‌اند و حسابی از گوش دادن به موسیقی‌های درون بازی لذت خواهید برد. شخصیت‌های بازی هم صداگذاری خاصی ندارند و سازندگان از روش دیالوگ‌های متنی داستان بازی را روایت می‌کنند. اما بهرحال با این وجود هم شاهد شخصیت‌پردازی بسیار خوب هزارمشتان و اقدسی هستیم. به طور کلی بازی هزارمشتان یکی دیگر از بازی‌های خلاقانه و زیبای ساخته شده توسط بازیسازان ایرانی است که قطعا ارزش تجربه را خواهد داشت.

  • Super Admin
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1391
    نظرها: 2207
    تشکر: 1015
    تشکرشده: 1195
    پروفایل psn: Sir-Ghas
    رتبه لیدربرد psn: 112
    کنسول‌های بازی:

    عالیه این بازی عالی . تبریک می گم به سازندش. حتما امتحانش کنید . گفتگوهای این بانوی چادر گل‌گلی با آقاشون خیلی باحاله :blink:

    ‏m.maraghi از این نوشته تشکر کرده است.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.