نویسنده: قاسم ممتاز پنج شنبه، 24 اسفند 1396
ساعت 10:01

نقد بازی موبایل ایرانی پسرخوانده

4.2 از 5

بررسی بازی موبایل ایرانی پسر خوانده

خانواده‌ی مافیایی خودت رو بساز و حرفه‌ای ترین آدم‌ها رو استخدام کن!

حجم انبوهی از بازی و نرم افزار که روزانه برای تلفن‌های همراه روانه‌ی بازار می‌شوند و علاقه‌ی تولیدکنندگان این قبیل محتوا به درآمدزایی هرچه سریعتر از محصول تولیدیشان، باعث می‌شود تا نسبت به تجربه‌ی یک عنوان خوش ساخت در دوره‌ هجوم عناوین مزخرف و مفتضح بدبین باشیم. در این بین گاهی پیش می‌آید که بعد از نصب و اجرای یک بازی، ناخودآگاه بیشتر از چند ساعت از وقتمان را به تجربه‎ی این عنوان تازه وارد اختصاص می‌دهیم! اینجاست که باید اقرار کنیم سازندگان آن بازی کارشان را به نحو احسن انجام داده اند.

بازی ایرانی پسر خوانده که بر روی سیستم عامل اندروید منتشر شده، ساخته‌ی استودیوی پاییزان است که برخلاف بازی‌های کم کیفیت و تولیدات ضعیفی که حجم زیادی از عناوین موجود در بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند، یک بازی خوش ساخت و سرگرم کننده به حساب می‌آید. پسر خوانده دورانی نامشخص از ایران قدیم را به نمایش می‌گذارد. دوره‌ای اغراق آمیز و فانتزی که خانواده‌های مافیایی برای افزایش حوزه‌ تسلطشان در شهر با یکدیگر مبارزه می‌کنند. شما «ننجون» سردسته‌ی یکی از همین خانواده‌ها هستید که باید برای بودن در مسند قدرت، با سایر خانواده‌ها مبارزه کرده و محدوده‌ تحت نظرتان را گسترش دهید.

این طرح اولیه‌ی بازی پسرخوانده است؛ مبارزه با سایر افراد برای ارتقای خانواده‌ مافیا که سرپرستی آن را برعهده دارید، ارتقای مهارت هر کدام از افرادتان، کسب مهارت‌های جدید و جذب نیروهای تازه نفس. طرحی که ممکن است در ظاهر چندان جذاب نباشد ... اما در واقع اینطور نیست!

اولین ویژگی پسر خوانده، کاراکترهای دوست داشتنی به‌همراه گرافیک جذاب آن است. پسر خوانده یک بازی آنلاین است که برای اجرا به یک گیگابایت فضای RAM احتیاج دارد و این موضوع، یعنی پردازش حجم قابل توجهی از محتوای گرافیکی.

شخصیت‌ها با جزئیات کامل و البته با ظاهری فانتزی و دوست‌داشتنی طراحی شده‌اند تا در همان نگاه اول به مخاطب اطمینان بدهند که توسعه‌دهندگان بازی برای محصولشان وقت صرف کرده‌اند. پسر خوانده برخلاف بیشتر عناوین این روزهای بازی‌سازان ایرانی، یک بازی صرفا تکراری در سبک رانر، یک نسخه‌ی ترجمه شده از عناوین خارجی یا یک محتوای بی‌کیفیت و کپی‌برداری از بازی های مطرح برون مرزی نیست. درست است که می‌توان برای پسرخوانده بازی‌های مشابهی هم مثال زد اما چیزی که این بازی خوش ساخت ایرانی را از موارد مشابهش متمایز می‌کند، شخصیتی است که توسعه دهنده‌ بازی برای محصولش ایجاد کرده.

Pesarkhande Review Screenshot 2018 03 13 23 26 44

پسر خوانده یک عنوان یکتاست، یک بازی که در ژانر بازی‌های آنلاین اکشن نوبتی دو بعدی، ساخته شده و ممکن است به سایر بازی‌های این ژانر شبیه باشد، با این وجود برای خودش دارای شخصیت است. شخصیتی که در گام اول از طراحی و مدل سازی بسیار خوب قهرمانان بازی سرچشمه می‌گیرد. این طراحی جذاب کاراکترها با صداگذاری بسیار خوب هر کدام از آن‌ها همراه شده تا قهرمانان پسرخوانده دوست‌داشتنی و قابل احترام باشند. فقط ای کاش جملاتی که این قهرمانان به کار می‌برند زیادتر و تنوعشان بیشتر بود.

در بازی چندین محله وجود دارد که باید در هرکدام از آن‌ها با سایر خانواده‌های مافیایی رقابت کنید و با پیروزی بر آن‌ها و باز کردن محله‌های جدید برای درگیری، حوزه‌ تحت تسلطتان را گسترش بدهید. هر کدام از قهرمانانی که در اختیار دارید، مهارت های خاص خودشان را دارند و برای هر مبارزه می‌توانید گروهی سه نفره از قهرمانانتان را روانه‌ی میدان کنید. این موضوع باعث می‌شود تا به یک استراتژیست و تحلیل‌گر مبارزه تبدیل شوید. اینکه بر روی قدرت حمله تمرکز کنید یا در لاک دفاعی فرو بروید، اینکه در هر بار حمله، به تمام اعضای تیم حریف ضربه بزنید یا بر روی یک نفر تمرکز کنید تا زودتر کلکش را بکنید و اینکه از کاراکترهای پوششی برای مبارزه استفاده کنید تا هوای هم را داشته باشند یا فقط بر روی صدمه زدن به حریف تمرکز کنید، چیزهایی هستند که در هر دور از درگیری باید به آن‌ها فکر کنید و بهترین تیم را به همراه بهترین مهارت‌ها وارد صحنه کنید و در حین مبارزه هم گوش به زنگ باشید.

گیم‌پلی بازی پسرخوانده (کندی که مشاهده می‌کنید بخاطر ضعف سخت‌افزاری است که بازی بر روی آن اجرا شده)

هر درگیری از پانزده دور مختلف تشکیل شده است. هر خانواده فرصت دارد تا پانزده بار به خانواده مقابلش حمله کند. در هر بار حمله پانزده ثانیه وقت دارید تا بر اساس سطح مهارتی که در اختیار دارید به حریفتان ضربه وارد کنید. برای هر کدام از ضربات، مانند بازی‌های ژانر نقش آفرینی، به مقداری انرژی احتیاج دارند. در کنار تصویر قهرمانانتان در پایین صفحه‌ی نمایشگر، نواری وجود دارد که به شما مقدار انرژی که برای هر دور در اختیار دارید را نشان می‌دهد، بالای تصویر مهارت‌های هر کدام از افراد گروه هم عددی درج شده که مقدار انرژی لازم برای اجرای هر مهارت را نمایش می‌دهد، باید بر اساس انرژی که در اختیار دارید، از مهارت‌های مختلف برای ضربه زدن به افراد تیم حریف استفاده کنید و بی‌گدار به آب نزنید تا در نهایت پیروز رقابت باشید.

Pesarkhande Review Screenshot 2018 03 13 23 40 22

همانطور که گفتیم پسرخوانده یک بازی مولتی‌پلیر آنلاین است. سرعت اتصال به سرورهای بازی و همینطور پایداری آن‌ها در پسرخوانده یکی از موارد بسیار با اهمیت به حساب می‌آید. تجربه‌ی چند ساعته‌ی من از پسرخوانده نشان می‌دهد که برنامه نویسی سمت سرور، با توجه به ژانر بازی به خوبی انجام شده است. در برنامه نویسی سمت سرور بازی‌های مولی‌پلیر رایانه‌ای و کنسول‎های بازی و به طور کلی بازی‌هایی که نوع مبارزات آنها نوبتی نبوده و در لحظه ضربات به حریف وارد می‌شوند، یکی از بخش‌های مهم و پردردسر کدنویسی مربوط به اینپوت لگ است. اینکه سیستم بر اساس سرعت اتصال هرکدام از طرفین مبارزه و درگیری، بهینه سازی شود تا دو طرف با سرعت‌های متفاوت و سرعت اتصال‌های مختلف بتوانند بدون مشکل با یکدیگر تعامل کنند، مشکلی است که تمام گیمرهای ایرانی کم و بیش با آن آشنایی کامل دارند و قطعا در طول دوران بازی آنلاینشان بواسطه‌ی این مشکل بارها ناجوانمردانه طعم شکست را چشیده‌اند. سبک مبارزات نوبتی در پسرخوانده، به برنامه نویس کمک کرده تا بهتر بتواند سرعت هرکدام از کاربران را برای داشتن رقابتی عادلانه تنظیم کند و باید اعتراف کنیم که این کار بخوبی انجام شده است. تعداد قابل توجه کاربران بازی پسرخوانده باعث می‌شود تا همیشه برای درگیری رقیبی وجود داشته باشد و با توجه به تجربیات من، اغلب در مبارزات، با کاراکترهای هم لول درگیر خواهید شد تا بی‌توجه به سطح مهارت‌هایتان به طور ناگهانی با حریفی بسیار قدرتمند روبه‌رو نشوید. برای اتصال به سرورهای بازی به سرعت اتصال به اینترنت عادی نیاز دارید و به راحتی می‌توانید از طریق اینترنت‌های همراه و ثابت اتصال پایداری را تجربه کنید.

Pearkhande Review Skillsگروه پیشتاز و مهارت‌های هرکدام از اعضای تیم

مهارت‌های هر کدام از اعضای خانواده‌ مافیا با بازکردن کارت‌های ارتقای مهارت توسعه پیدا می‌کند. بعد از اینکه به سطح مورد نیاز برای ارتقای مهارت هرکدام از اعضا دست پیدا کردید، باید با خرج کردن مقداری سکه، برای ارتقای آن مهارت خاص به سطح بعدی اقدام کنید. سکه‌ها از طریق پیروزی در مبارزات و هم از طریق باز کردن گاوصندوق‌ها بدست می‌آیند.

گاوصندوق‌ها نقش جعبه‌های لوت امروزی را با شمایلی متفاوت در پسرخوانده بازی می‌کنند. بازی بطور معمول هر چند ساعت یک گاوصندوق رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. داخل هر کدام از این گاوصندوق‌ها، بسته به نوع صندوقی که باز می‌کنید، کارت‌های مهارت، کارت‌های اعضای جدید برای خانواده‌ مافیا، سکه، الماس و مواردی از این قبیل وجود دارد. نوع خاصی از گاوصندوق هم با عنوان «گاوصندوق جنگ» پس از رسیدن تعداد کلاه‌هایی که از مبارزات به‌دست آورده‌اید (با از بین بردن هرکدام از مبارزان تیم حریف یک کلاه بدست می‌آورید) به عدد پانزده باز می‌شود (که البته امکان خرید انواع مشابه این نوع گاوصندوق هم با صرف هزینه محیاست). محتوای این صندوق‌ها نسبت به گاوصندوق‌های دیگر با ارزش‌تر و تعداد انتخابی که برای برگرداندن کارت‌های موجود در این صندوق‌ها دارید از صندوق‌های معمولی بیشتر است.

Pesarkhande Review Loot Boxesفروشگاه پسرخوانده برای خرید سکه و الماس

توجه داشته باشید که پسرخوانده یک بازی رایگان است و با توجه به زحمتی که برای توسعه‌ی این بازی کشیده شده، بازگشت سرمایه‌ای که صرف تولید آن شده و در نهایت سوددهی این محتوا برای توسعه دهنده به خریدهای درون برنامه‌ای وابسته است. به همین منظور علاوه بر واحدهای مربوط به تعداد کلاه و سکه، واحدی به شکل الماس در بازی وجود دارد که از طریق پرداخت پول حقیقی در فروشگاه بازی پسرخوانده قابل تهیه است. البته در روند پیشرفت و پیروزی در مبارزات و بازکردن صندوق‌های جایزه هم ممکن است الماس به‌دست بیاورد که در این حالت تعداد الماس دریافتی نسبت به مقداری که بازی برای انجام کاری از شما طلب می‌کند بسیار ناچیز است. الماس ها در موارد بسیار زیادی کاربرد دارند که یکی از آن‌ها بازکردن هرچه سریع‌تر گاوصندوق‌های درون بازیست. گاوصندوق‌هایی که نمی‌خواهید برای دیدن محتوای موجود در آن‌ها سه ساعت یا بیشتر انتظار بکشید!

یکی از بخش‌های جالب بازی پسرخوانده، امکان ساخت اتحاد (Clan) با سایر افرادی است که پسرخوانده بازی می‌کنند. اعضای کلن می‌توانند بدون ترس از دست دادن مدال و برای به‌دست آوردن کلاه و همینطور سنجیدن تواناییشان در مبارزات با یکدیگر رقابت کنند. علاوه بر این اعضای اتحادها می‌توانند درون اتحاد خودشان به طور عمومی گفتگو کنند که متاسفانه عدم وجود نظارت بر این بخش ممکن است به ایجاد درگیری‌های لفظی و فحاشی بیانجامد.

اما بزرگترین ایرادی که پسرخوانده از آن رنج می‌برد، گرفتار شدن در چرخه‌ی تکرار است! پسر خوانده برای چندین ساعت اولیه، جذاب و دوست‌داشتنی است اما کم‌کم محتوای آن حالت تکراری پیدا می‌کند تا اینکه کاملا یکنواخت می‌شود. درست است که توسعه دهنده‌ی بازی برای جلوگیری از این چرخه‌ی تکرار تلاش بسیاری کرده اما ذات بازی به گونه‌ای است که دیر یا زود به این بیماری گرفتار می‌شود.

جای چه چیزهایی در بازی پسرخوانده کم است:

  • بخش تک‌نفره آفلاین و نبود باس (Boss - غول) در بازی

مهمترین بخشی که جای خالی آن در بازی پسرخوانده به شدت احساس می‌شود، بخش آفلاین و تکنفره است! با توجه به پتانسیل‌هایی که در بازی می‌بینیم، دست‌اندرکاران استودیوی پاییزان می‌توانستند در قالبی شبیه به سیستم فعلی بازی، بخشی را برای پیشروی بصورت تک نفره و آفلاین در نظر بگیرند و بعد از تمام کردن چند مبارزه در هر منطقه با یک باس فایت جذاب، توانایی بازی‌باز را به چالش بکشند. درست است که دنیای بازی‌های ویدیویی و بالطبع سرگرمی‌های مربوط به تلفن‌های هوشمند برای جذب بیشتر مخاطب و درآمدزایی بهتر به سمت بازی‌های مولتی‌پلیر تمایل پیدا کرده‌اند، با این وجود پسرخوانده به‌قدری پتانسیل داشتن بخش تک نفره و آفلاین را دارد که نبود آن تا حد زیادی تعجب‌آور است.

  • داستانی قویتر با روایتی جذابتر

مورد دیگری که می‌توانست بر جذابیت بازی بیفزاید، روایتی داستانی در شروع بازی بود. اینکه به سبک استوری برد و در قالب داستان‌های مصور با صداگذاری جذابی که در بخش آموزشی بازی تجربه‌ی آن را داشتیم، داستان بازی برای مخاطب روایت بشود. چیزی شبیه به کاری که استودیوی Ironhide در آغاز بازیهای محبوبش یعنی سری Kingdom Rush نمونه‌ی آن را انجام داده است با این تفاوت که توسعه دهندگان استودیوی پاییزان می‌توانستند در پسرخوانده از پتانسیل‌های گویش‌های جذاب هم بهره ببرند.

  • شخصی سازی و حتی خلق قهرمان بازی توسط گیمر

یکی دیگر از بخش‌هایی که می‌توانست به بازی افزوده شود امکان ساخت کاراکتر بود! اینکه قهرمان بازی توسط گیمر خلق شود می‌تواند ارتباطی قویتر بین بازی‌باز و بازی برقرار کند. قابلیتی که می‌توانست نتایج جذاب و فوق‌العاده‌ای به همراه داشته باشد.

  • امکان ذخیره و فروش کارت‌های مهارت:

جالب بود اگر می‌توانستیم کارت‌های مهارتی که به آن‌ها نیازی نداریم را بفروشیم و آن‌هایی که مورد نیازمان هستند را بخریم. قابلیت جذابی که با توجه به مکانیک فعلی بازی وجود آن در پسرخوانده تقریبا غیر ممکن است. حتی خرید و فروش اعضای خانواده‌ی مافیا در قالب کارت هم می‌توانست ایده‌ی جذابی برای بازی باشد.

  • بخش رکوردزنی

فکر می‌کنید چند مرحله می‌توانید با یک گروه 3 نفره در مقابل موج‌های حمله‌ی باقی خانواده‌ها که البته هوش مصنوعی آن‌ها را هدایت می‌کند مقاومت کنید؟!

در نهایت لازم است به این نکته اشاره کنم که پسرخوانده یکی از تولیدات ارزشمند بازی‌سازان داخلی در حوزه‌ تولید بازی‌های ویدیوییست. عنوانی که برای ساخت آن به طور مشخصی وقت، علاقه و هزینه‌ صرف شده و به حمایت گیمرهای ایرانی نیاز دارد. درست است که با سیاست خریدهای درون برنامه ای موافق نیستیم، اما گاهی اوقات لازم است آستین‌ها را بالا بزنیم و هر چند اندک از محصول با کیفیت داخلی و افرادی که برای ارائه‌ی آن زحمت کشیده‌اند در حد توان حمایت کنیم تا این روند صعودی در تولید بازی‌های با کیفیت داخلی متوقف نشود.

    دانلود بازی پسرخوانده

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1401
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 1

    باسلام بازی خوبیه و حیفه بعضی از اشتباهات باعث ناراحتی کاربران شه اولیش اینه که وقتی قدرت خشم پر میشه و تو دوس داری به هر کاراکتری ضربه بزنه این کار انجام نمیشه و به هر کدوم که خودش میخاد میزنه ....دوم اینه که بعضی وقتا نیروی حریف برای ضربه اخر بالاتر و فراتر از هر قدرت کارت مورد نظر ضربه میزنه مثلا شما با بالاترین قدرت اون کاراکتر برنامه ریزی واسه برد میکنی ولی در نهایت انگار که خود بازی تصمیم میگیره که شما باخت بدی

    ‏مهمان از این نوشته تشکر کرده است.
  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1398
    نظرها: 1
    تشکر: 0
    تشکرشده: 5
    کنسول‌های بازی:

    (جهت دریافت هدیه سکه و الماس) کد XML466AC را پس از مرحله آموزشی در قسمت کد معرف وارد کنید

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.