نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 14 آذر 1397
ساعت 16:00

Epic فروشگاه دیجیتالی بازی خودش را راه‌اندازی می‌کند

5 از 5

کمپانی Epic Games قصد دارد پلتفرم فروشگاهی خودش را با شرایطی استثنایی، برای توزیع دیجیتال بازی‌های PC راه‌اندازی کند.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ نحوه تقسیم سود حاصل از فروش بازی‌های رایانه‌ای، احتمالا از زمان NES تاکنون به شکلی ثابت بوده، و پلتفرم‌داران همیشه از بابت فروش هر بازی توسط بازی‌سازانی که عناوین خودشان را در فروشگاه‌های آن‌ها عرضه می‌کنند، ۳۰٪ را برای خود بر می‌دارند. این روندی است که پلی‌استیشن، ایکس‌باکس، نینتندو و حتی iOS App Store، iTunes، Kindle Store، Google Play و Steam مدت‌هاست که براساس توافقی با با بازی‌سازان دنبال می‌کنند. در این رابطه، Valve البته اخیرا گفته بود که نحوه تقسیم سود با بازی‌سازان را مورد بازنگری قرار می‌دهد.

به تازگی کمپانی Epic، مالک و توسعه‌دهنده موتور بازی‌سازی Unreal Engine و سازنده بازی Fortnite اعلام کرده، که قصد دارد پلتفرم فروشگاهی خودش را برای توزیع بازی‌های PC راه‌اندازی کند. بنا به توضیحات اپیک، این فروشگاه به روی همه بازی‌هایی که می‌توانند در پلتفرم رایانه‌های شخصی اجرا شوند باز است و فقط مختص بازی‌های ساخته شده توسط Unreal Engine نیست. نکته بسیار جالبی که در رابطه با این فروشگاه وجود دارد، این است که اپیک وعده داده که فقط ۱۲٪ از سود فروش بازی‌ها را بر می‌دارد و درواقع ۸۸٪ از این سود در پلتفرم اپیک به خود بازی‌سازان تعلق می‌گیرد؛ نحوه تخصیص سودی که کاملا علیه استاندارد فعلی صنعت بازی است.

درباره اطلاعیه اپیک، فقط همین مورد جالب نیست و آن‌ها وعده دادند که اگر بازی ساخته شده توسط بازی‌سازان از موتور «آنریل انجین» استفاده کند، اپیک هیچ سودی از فروش بازی در پلتفرم خودش دریافت نمی‌کند و همه سود حاصل از فروش، مستقیما به حساب سازندگان واریز می‌شود. این اطلاعیه که توسط مدیرعامل Epic Games یعنی تیم سویینی منتشر شده، اشاره می‌کند که موفقیت عظیم بازی «فورتنایت» باعث شده تا شرکت بتواند چنین تصمیمات جاه‌طلبانه‌ای را بگیرد. سویینی در این رابطه گفت:

با توجه به اینکه خود ما به عنوان بازی‌ساز فعالیت داریم، ما همیشه به یک پلتفرم فروش بازی با شرایط اقتصادی عالی نیاز داشتیم تا ما را مستقیما به بازیکنانمان نیز متصل کند. با توجه به موفقیت بازی Fortnite، ما حالا می‌توانیم چنین چیزی داشته باشیم و آماده هستیم تا آن را با دیگر بازی‌سازان نیز به اشتراک بگذاریم.

انتشار این گزارش، برای بازی‌سازان خبر بسیار بزرگی است تا بتوانند بازی‌های خودشان را با بهترین نرخ برگشت سود به فروش برسانند. با این حال سوال اصلی این است که نحوه استقبال بازیکنان از این پلتفرم به چه شکل خواهد بود؛ آن هم در بازاری که Steam محبوبیت و سهم بسیار بزرگ و عمده‌ای را در آن دارد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.