نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع جمعه، 07 دی 1397
ساعت 15:00

احتمالا کنسول‌های نسل بعدی Backwards Compatible هستند

4 از 5

یکی از توسعه‌دهندگان قدیمی صنعت بازی، معتقد است که سونی و مایکروسافت به احتمال زیاد کنسول‌های نسل بعدی را با قابلیت Backwards Compatibility عرضه می‌کنند.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ گرچه کنسول‌های نسل هشتمی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان کار خودشان را درحالی شروع کردند، که بازی‌های قدیمی‌تر و قابل اجرا روی کنسول‌های قدیمی را اجرا نمی‌کردند، ولی زمانی هم بود که پشتیبانی از این قابلیت موسوم به Backwards Compatibility نقش مهمی در کنسول‌های نسل‌های قبل داشت. پلی‌استیشن 2 قادر به اجرای بازی‌های PS1 بود و کنسول‌های قابل حمل نینتندو و همچنین از دوره Wii به بعد، پلتفرم‌ها قادر به اجرای بازی‌های قدیمی‌تر هم بودند؛ به نوعی بازیکنان هیچ وقت برای کار با کنسول جدید، مجبور نبودند همه چیز را از صفر شروع کنند.

با این حال شرایط در نسل هشتم فرق کرد و هیچ کدام از سه کنسول PS4، Xbox One و Switch با پشتیبانی از Backwards Compatibility کارشان را شروع نکردند. برای این کار دلایل مختلفی از جمله منافع اقتصادی و همچنین تغییرات کلی معماری سخت‌افزاری این دستگاه‌ها مطرح بوده است. در همین رابطه، برای مثال مایکروسافت و ایکس‌باکس وان این قابلیت را به شکل موردی و بازی به بازی، رفته رفته اضافه کردند که حالا Xbox One می‌تواند صدها بازی دیجیتالی و فیزیکی قدیمی‌تر را هم اجرا کند. در این رابطه، سونی هم گرچه هرگز به این شکل و گسترده به بازی‌های نسل گذشته نپرداخته، ولی سعی کرده تا تعدادی از عناوین متخب نسل‌های قبلی را پس از دریافت بروزرسانی‌های گرافیکی برای PS4 هم در دسترس قرار دهد.

اخیرا Marc-André Jutras از بازی‌سازان قدیمی یوبی‌سافت و اکتیویژن که حالا در Cradle Games روی بازی نقش‌آفرینی Hellpoint کار می‌کند، مصاحبه تازه‌ای را در این زمینه انجام داده و معتقد است که کنسول‌های نسل بعدی، از Backwards Compatibility پشتیبانی می‌کنند.

فکر می‌کنم پلی‌استیشن این کار را انجام می‌دهد... البته امیدوارم که به شکل تایید کردن مورد به مورد هر کدام از بازی‌های قدیمی‌تر نباشد. ترجیح می‌دهم یک شبیه ساز برای اجرای همه بازی‌های کنسولی داشته باشم تا به همه بازی‌ها دسترسی داشته باشم. این ممکن است با باگ و گلیچ همراه باشد، ولی به نظرم بهتر از این است که بگویم کتابخانه‌ای از ۵۰ بازی در اختیار دارم ولی فقط می‌شود ۴ تا را بازی کرد و بقیه هنوز تایید نشده‌اند...

[با وجود اینکه Wii U عالی بود و همه عناوین Wii را اجرا می‌کرد] از اینکه Switch قابلیت backward compatibility نداشت چندان خوشم نیامد. این روش پشتیبانی از عناوین قدیمی باید وجود داشته باشد. بگذارید این طور بگویم که شما یک کنسول جدید دارید و پایگاه طرفدارانتان صفر است. بازی‌هایی هم که برای آن دارید تقریبا صفر است. پس هم لازم دارید که بازی‌سازان برای کنسول بازی بسازند و هم لازم دارید که بازیکنان کنسول بخرند. این مثل قضیه مرغ و تخم‌مرغ است؛ آیا بازی‌ساز برای پلتفرم کم‌جمعیت بازی می‌سازد یا بازیکنان با خرید کنسول بدون بازی می‌توانند این پلتفرم را پرجمعیت کنند؟ پس عرضه یک کنسول به خودی خودش یک چالش بزرگ است...

چیزی که من از PS5 انتظار دارم، سونی در این نسل تعدادی زیادی انحصاری باکیفیت و بزرگ منتشر کرد. خود من PS4 را فقط به خاطر Bloodborne تهیه کردم و می‌دانم آن‌ها کلی فروش سخت‌افزاری فقط برای این یک انحصاری داشتند. فکر می‌کنم مایکروسافت خیلی در این محدوده موفق نبود و ببینید که آن‌ها چه تعداد بازی ساز جدید به جمع خودشان اضافه کردند. چون بالاخره متوجه شده‌اند که اهمیت عناوین انحصاری و با کیفیت برای فروش کنسول چقدر بالاست. بنابراین امیدوارم که برای نسل بعدی، شاهد عرضه انحصاری‌های بزرگی باشیم و سونی و مایکروسافت هم به این نتیجه برسند که کنسول‌های جدید بتوانند بازی‌های قدیمی‌تر را هم اجرا کنند موفق‌تر خواهند بود. اگر شما مالک ۱۰۰ بازی در Xbox 360 و ۱۰۰ بازی در Xbox One باشید که کنسول ایکس‌باکس جدیدتر، بتواند همه آن‌ها را اجرا کند، احتمال بیشتری هست که کنسول جدیدتر را خریداری کنید.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.