نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع جمعه، 13 دی 1398
ساعت 20:00

در سال ۲۰۲۰ فروش PS5 بیشتر از Xbox Series X خواهد بود

1 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ براساس یک تحلیل جدید، سونی و PS5 در شروع کار شانس شکست Xbox Series X از نظر فروش سخت‌افزاری را دارند.

سال ۲۰۲۰ به خاطر عرضه دو کنسول نسل نهمی PlayStation 5 و Xbox Series X سال سرنوشت‌ساز و مهمی در صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود. گرچه جزئیات فنی، دموها و رونمایی فیزیکی رسمی از هیچ کدام از این دو کنسول صورت نگرفته، ولی براساس مهم‌ترین بخش‌ها از صحبت‌های مطرح شده دو شرکت، می‌توان گفت که نسل آینده نسلی است که در آن بازی‌ها از نظر گرافیکی و فنی دگرگون می‌شوند، صفحات لودینگ تقریبا از بین می‌رود و استریمینگ نیز نقش بسیار اساسی بازی خواهد کرد. به این ترتیب سونی و پلی‌استیشن ۴ گرچه عملا پیروز میدان رقابت در نسل هشتم کنسول‌ها بودند، ولی این شرکت و رقیب مستقیم آن یعنی مایکروسافت باید به زودی رقابت جدیدی را از سر بگیرند.

یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای اینکه یک کنسول بازی تا چه میزان موفق ظاهر شده، آمارهای رسمی از فروش آن کنسول است که بر این اساس، پلی‌استیشن ۴ تاکنون به فروش خیره‌کننده بیش از ۱۰۰ میلیون واحدی در جهان دست پیدا کرده است. پیرامون شروع مجدد رقابت سونی و مایکروسافت در آغاز یک نسل جدید، اخیرا پیرس هاردینگ-رولز (Piers Harding-Rolls) از موسسه IHS Markit Technology تحلیل جالبی را مطرح کرده است.

تحلیل هاردینگ-رولز در مرحله اول توجه زیادی به وضعیت فعلی صنعت گیم دارد و به دلیل تسلط فعلی سونی بر این بازار، او پیش‌بینی کرده که فروش پلی‌استیشن 5 در سال ۲۰۲۰ بیشتر از Xbox Series X خواهد بود. او همچنین گفته که هر دو کنسول جدید، آمارهای فروش اولیه ثبت شده توسط PS4 و Xbox One در سال ۲۰۱۳ را پشت سر می‌گذارند. به گفته او، یکی از مهم‌ترین ارکان برای ذکر این پیش‌بینی این است که اکثر مصرف‌کنندگان، معمولا از «تعویض برند» به خاطر دلایلی نظیر وفاداری پرهیز می‌کنند و همچنین وجود ویژگی نظیر backward compatibility، وقوع این اتفاق را برای دارندگان هر دو برند بیشتر از قبل سخت می‌کند.

هاردینگ-رولز در یک بخش جالب دیگر از تحلیل، پیش‌بینی خود از قیمت زمان عرضه هر دو کنسول را هم گفته است. از نظر هاردینگ-رولز، قیمت هر دو این کنسول‌ها نزدیک به هم خواهد بود و همچنین فکر نمی‌کند این قیمت، بالاتر از قیمت PS4 در زمان عرضه اولیه باشد. به این ترتیب او پیش‌بینی قیمتی نزدیک به ۳۹۹ دلار را دارد که البته، چندان بین دیگر تحلیلگران محبوب نیست. او البته گفته که اگر مایکروسافت کنسولش را با قیمتی بالاتر از این عرضه کند، آن‌ها احتمالا بیش از یک نوع کنسول نسل نهمی در روز عرضه خواهند داشت. به این ترتیب آن‌ها در قیمت پایین‌تر با رقیب مستقیم خود رقابت خواهند کرد و از طرفی، یک کنسول قدرتمندتر و البته گران‌تر هم در بازار برای عرضه دارند. به گفته هاردینگ-رولز این استراتژی نمی‌تواند چندان جالب باشد چون هم در زمینه بازاریابی و تبلیغات و هم از دید مشتری در زمان خرید، پیچیدگی و سردرگمی را به بازار منتقل می‌کند.

هاردینگ-رولز همچنین گفته که حتی با وجود عرضه این دو کنسول در تعطیلات ۲۰۲۰، به نظر او نینتندو سوییچ درنهایت به پرفروش‌ترین کنسول سال تبدیل می‌شود. به عقیده او، این هم بسیار بعید است که نینتندو کنسول سوییچ قدرتمندتری را برای رقابت با سونی و مایکروسافت به بازار بفرستد. فارغ از این، هاردینگ-رولز معتقد است که نینتندو با توجه به اینکه امکان عرضه نینتندو سوییچ لایت در چین را هم پیدا کرده، درنهایت برنده بازار فروش کنسول‌های بازی در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.