نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع چهارشنبه، 29 مرداد 1399
ساعت 12:00

Apple ظاهرا قصد دارد تا Unreal Engine را از فروشگاه خود حذف کند

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ در ادامه دعوای حقوقی اپیک گیمز و اپل، کمپانی اپل قصد دارد تا موتور آنریل و بازی‌های ساخته شده توسط آن را از فروشگاه iOS و Mac حذف کند.

شرکت Epic Games هفته گذشته، در یک اقدام بحث‌برانگیز تصمیم به شکایت از دو شرکت گوگل و اپل گرفت. این دعوای حقوقی در ادامه تصمیم اپیک برای قرار دادن گزینه پرداخت مستقیم پول به شرکت، در بازی فورتنایت است که برای خریدهای درون برنامه‌ای این بازی کاربرد دارد. این اقدام، باعث شد تا اپل و در ادامه گوگل با اعلام اینکه در شرایط استفاده از فروشگاه‌ها، به توسعه‌دهندگان گفته شده که حق اضافه کردن گزینه پرداخت مستقیم در اپلیکیشن‌های خود را ندارند، تصمیم به حذف کردن اپلیکیشن Fortnite از فروشگاه‌های خود بگیرند. در ادامه، اپیک نیز با راه‌اندازی کمپین اجتماعی و کمک گرفتن از بازیکنان بازی، دعوای حقوقی خود با این دو شرکت را جلو ببرد. در آخرین بروزرسانی این پرونده، ظاهرا فاش شده که Apple تصمیم گرفته تا پشتیبانی از موتور گرافیکی آنریل و همه بازی‌هایی که با آن برای پلتفرم‌های کمپانی ساخته شده را حذف کند.

در این رابطه، اپیک اخیرا گفته که اپل به آن‌ها اطلاع داده که حساب توسعه‌دهندگان این شرکت را حذف و پشتیبانی ابزارهای توسعه که Epic از آن‌ها برای ساخت محتوا در App Store استفاده می‌کند را از روز 28 آگوست (7 شهریور) حذف می‌کند. این اقدام به معنای آن است، که نه فقط بازی فورتنایت و دیگر اپلیکیشن‌های اپیک به زودی از اپ استور حذف می‌شوند، بلکه همه محصولات third party که با موتور آنریل انجین ساخته شدند نیز در خطر حذف از فروشگاه اپل قرار می‌گیرند. به علاوه همه بازی‌های کنونی که از موتور آنریل استفاده کردند و در فروشگاه اپل قرار دارند، از دریافت آپدیت و بروزرسانی محروم می‌شوند.

پیرامون این تصمیم اپل، اپیک گیمز در پاسخ گفته که این واکنش سنگین به آن‌ها که قصد مبارزه با یکجانبه‌گرایی اپل را دارند، باعث به خطر افتادن دیگر بازیسازان نیز خواهد شد. اپیک همچنین گفته که به احتمال زیاد در دعوای حقوقی با اپل و گوگل برنده می‌شود، و آن‌ها برای پرداخت غرامت از جانب آن دو شرکت که با تصمیم خود به برند و سیستم تجاری آن‌ها آسیب وارد کردند نیز تلاش می‌کند. اپیک در ادامه توضیحات خود گفته که حذف کردن پشتیبانی از آنریل و همه محصولات آن، فقط به بازی‌ها صدمه نمی‌زند چون هزاران توسعه‌دهنده در صنایع دیگر نظیر فیلم، سریال، برخی محصولات پزشکی، واقعیت مجازی و ... نیز که از آنریل در محیط مک و آی‌اواس استفاده می‌کنند آسیب خواهند دید.

لازم به ذکر است که یکی از شرایط استفاده از پلتفرم‌های اپل و گوگل که توسط همه توسعه‌دهندگان از جمله اپیک گیمز پذیرفته شده، عدم اجازه آن‌ها برای قرار دادن گزینه پرداخت مستقیم به توسعه‌دهنده است. این قانون باعث می‌شود تا از هر پرداخت درون برنامه‌ای در این برنامه‌ها، مبلغ 30 درصد به گردانندگان پلتفرم یعنی گوگل و اپل تعلق بگیرد. اپیک با اضافه کردن چنین گزینه‌ای در بازی فورتنایت، این قانون را نادیده گرفت و پس از حذف فورتنایت از اپ استور و گوگل پلی استور، اقدامات نامتعارفی را برای پیشبرد شکایت خود دنبال کرده است. گفتنی است که همه مالکان پلتفرم، از جمله پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، چنین قوانینی را دارند و اپیک جنگ حقوقی برای مبارزه با یکجانبه‌گرایی با این دو پلتفرم ندارد.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.