نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع سه شنبه، 22 مهر 1399
ساعت 18:00

دیوید کیج از استراتژی مایکروسافت درباره Xbox Series S انتقاد کرد

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ به عقیده دیوید کیج مدیرعامل استودیو Quantic Dream، عرضه کنسول ضعیف‌تر Xbox Series S می‌تواند به سردرگمی مشتریان و بازیسازان منتهی شود.

شرکت‌های سازنده کنسول‌های بازی، همیشه در تاریخ این صنعت اقدام به عرضه سخت‌افزارهای ثابتی می‌کردند. این ایده که یک سخت‌افزار گیمینگ خانگی به مدت چند سال پشتیبانی شود و در نسل بعدی آن، پلتفرم با سخت‌افزار قوی‌تر وارد بازار شود، یکی از اصول و سنت‌های این صنعت در طول چند دهه گذشته بود. با وجود این پیش‌زمینه، سونی و مایکروسافت در میانه نسل هشتم اقدام به عرضه مدل‌های قوی‌تری از کنسول‌های خود کردند که با عنوان «کنسول‌های میان‌نسلی» شناخته شدند. در این زمینه دو کنسول PS4 Pro و Xbox One X، فقط از نظر ظاهر یا ساده‌سازی سخت‌افزارهای داخلی با کنسول‌های پایه PS4 و Xbox One تفاوت نداشتند، و این دو از نظر سخت‌افزاری هم قوی‌تر بودند؛ موضوعی که قبلا در تاریخ این صنعت تکرار نشده بود.

این دو کمپانی که تنها بازیگران صنعت کنسول‌های بازی خانگی در جهان نیز هستند، حالا از همین شروع نسل نهم اقدام به عرضه دو مدل متفاوت از پلتفرم‌های جدید خود خواهند کرد. در این زمینه سونی البته یک مدل پایه PS5 و یک مدل PS5 فاقد درایو نوری خواهد داشت که از نظر قدرت و توان پردازشی تفاوتی با یکدیگر ندارند. با این حال مایکروسافت جدای از عرضه کنسول پایه Xbox Series X، مدل دیگری که فاقد درایو نوری هست را هم عرضه می‌کند که البته این کنسول یعنی Xbox Series S، از نظر قدرت و توان پردازشی تا حد زیادی ضعیف‌تر از دو کنسول دیگر نسل نهمی است. در این رابطه هدف مایکروسافت گرچه عرضه کنسول بازی ارزان‌قیمت برای مشتری بوده، ولی تاکنون برخی از بازیسازان این استراتژی را نقد کرده بودند. در این زمینه، اخیرا دیوید کیج مدیرعامل استودیو Quantic Dream صحبت‌های جدیدی انجام داده است:

وقتی تولیدکننده اقدام به ارائه دو مدل کنسول با مشخصات سخت‌افزاری متفاوت می‌کند، شانس زیادی وجود دارد که اکثر بازی‌سازان روی مدل ضعیف‌تر تمرکز کنند. باید اعتراف کنم که من واقعا طرفدار چنین شرایطی نیستم. به نظرم این کار باعث سردرگم شدن بازی‌سازان خواهد شد و این حتی برای بازیکنان نیز اتفاق می‌افتد. من متوجه دلایل اقتصادی که پشت این تصمیم هست و قیمت 200€ ارزان‌تر آن هستم، با این حال به نظرم چنین وضعیتی سوال‌برانگیز است.

تاکنون تعدادی بازیسازان شناخته شده از این استراتژی مایکروسافت انتقاد، و برخی دیگر نیز اعلام کردند که مشکلی در رابطه با مدل ضعیف‌تر کنسول نسل نهمی ایکس‌باکس نمی‌بینند. در هر صورت باید دید که استقبال بازیکنان و طرفداران از کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت به چه صورت خواهد بود.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.