نویسنده: Sasan شنبه، 07 اسفند 1400
ساعت 10:33

اعلام همبستگی استودیوهای بازیسازی با مردم اوکراین

1.83 از 5

همان طور که مطلع هستید، جاه‌طلبی سیاسی-جغرافیایی احمقانه روسیه بار دیگر بحران بزرگی برای جهان پدید آورده است. حمله به اوکراین که نقطه انتهاییِ سال‌ها زمینه‌چینی برای تحت سلطه گرفتن این کشور توسط روسیه به حساب می‌آید، یکی از ده‌ها برنامه‌ای است که ولادمیر پوتین برای بازسازی امپراطوری روسیه تدارک دیده که یک سوی آن حمله نظامی و ضمیمه کردن بخش‌هایی از خاک کشورهایی نظیر گرجستان و اوکراین بوده و سوی دیگر آن حمایت از همسایگانی با حکومت‌های فاسد و وابسته به روسیه که آخرین مورد آن‌ها ارسال نیرو به قزاقستان برای سرکوب معترضان بود.

در شرایطی که دیگر قدرت‌های جهانی به علت ترس از تبدیل شدن این بحران به «نبرد بزرگ» به تحریم‌های اقتصادی بسنده کرده‌اند، استودیوهای بازیسازیِ مختلف تلاش کرده‌اند تا پیام ضد جنگ خود را به گوش جهانیان برسانند که در زیر تعدادی از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

استودیوی GSC Game World، سازنده سری بازی‌های Stalker، که اعضای آن در پایتخت اوکراین حضور دارند در واکنش با این حمله از مخاطبان خود درخواست کرده‌اند تا حمایت‌های مالی خود را برای نیروهای مسلح اوکراین ارسال کنند. سازنده عنوان در حال توسعه Ostriv که او هم ساکن اوکراین است، با به اشتراک گذاشتن پستی در reddit راه‌های مختلف برای کمک به مقاومت مردم اوکراین در برابر روسیه را در اختیار مخاطبان قرار داده است. استودیوی Frogwares، تیم سازندۀ سری بازی‌های Sherlock Holmes، دیگر استودیوی مستقر در کیِف است که با اشاره به سابقه صلح‌طلبی اوکراین از زمان استقلال از رژیم شوروی و محکوم کردن تهاجم غیرقانونی روسیه، از جامعه جهانی درخواست کرده تا تمام تلاش خود را برای بیرون راندن نیروهای تحت امر پوتین به کار گیرند. استودیوی مستقل اوکراینی Vostok Games هم با ارسال تصویری از پرچم کشور اوکراین از هشتگ #StandwithUkraine استفاده کرده است.  

ukraine maidan flags001

در کنار بازیسازان ساکن اوکراین، دیگر استودیوهای سراسر جهان و به خصوص تیم‌های مستقر در کشورهای شرق اروپا که با توجه به تجربه‌ای که از جنایت‌های روس‌ها در دوران جنگ سرد دارند کاملاً واقف هستند که کشورگشایی روسیه در اوکراین به پایان نخواهد رسید، همبستگی خود را با مردم اوکراین اعلام کرده‌اند. استودیوی لهستانی 11Bit Studios که تولید بازی ضد جنگ This War of Mine را در کارنامه دارند اعلام کرده‌اند که به مدت یک هفته تمامی درآمدهای خود از فروش این عنوان را به صلیب سرخ اوکراین اهدا می‌کنند. All-in Games ناشر لهستانی عناوین مستقل هم در همراهی با دو استودیوی PolyAmorous Games و The Farm 51 درآمد‌های حاصل از فروشChernobylite و Paradise Lost در هفته آینده را در اختیار صلیب سرخ اوکراین قرار خواهد داد.

در میان سکوت اکثر ناشران بزرگ، CD Projekt Red اعلام کرده که 250 هزار دلار به سازمان‌های حقوق بشری اهدا خواهد کرد و همزمان با اعلام سازندگان بازی Slipway مبنی بر اهدای درآمدهای خود از فروش این بازی به صلیب سرخ اوکراین، بخش GOG این شرکت هم اعلام کرده که سهم خود از فروش این عنوان را هم به حساب همین سازمان واریز خواهد کرد. استودیوی مستقل Amanita Design هم درآمدهای حاصل از سه بازی Machinarium، Chuchel و Creaks در هفته آینده را در اختیار سازمان‌های حقوق بشری قرار خواهد داد.

ukraine maidan flags001

در سوی دیگر Ubisoft و tinyBuild به عنوان تنها ناشران اسم و رسم دار که نسبت به مسائل پیش آمده واکنش نشان داده‌اند، ضمن محکوم کردن فعالیت‌های جنگ‌طلبانه اعلام کرده‌اند که در حال تلاش برای خروج همکاران خود از مناطق تحت هجوم هستند. استودیوی Landfall Games هم در حال تدارک برنامه‌های امن برای کمک به بازیسازانی است که سعی در خروج از اوکراین را دارند و استودیوی کانادایی Hinterland Games هم 125 هزار دلار به صلیب سرخ اوکراین کمک کرده است.

Sasan | اخبار | 26/02/2022
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.