نویسنده: سینا سه شنبه، 23 شهریور 1400
ساعت 19:09

بررسی بازی TOEM

5 از 5

بزرگترین خدمت بخش مستقل صنعت بازی‌های ویدئویی در کنار تمرکز بر موضوعات عمیق‌تر، گسترش کارکردهای گیم‌پلی در این صنعت بوده است. سال‌هاست که دیگر از این عرصه با نام «شبیه‌ساز قتل و کشتار» یاد نمی‌شود یا اگر کسی چنین ترکیبی را برای کوچک شمردن بازی‌های ویدئویی به کار ببرد، به واسطۀ عدم آگاهی خودش مورد تمسخر قرار خواهد گرفت. بازی TOEM ساختۀ استودیوی نوپای Something We Made با استفاده از هنر عکاسی به عنوان هستۀ اصلی گیم‌پلی، فضای بسیار ویژه‌ای را برای مخاطبان تدارک دیده که از نظر حس ماجراجویی و اکتشاف، دستکمی از آثار اکشن پرخرج روز ندارد اما همۀ این کارها در فضایی بدون فوریت و اضطراب انجام می‌دهد.

Toem 3

در TOEM کنترل عکاسی کم سن و سال در جهانی نیمه فانتزی به شما سپرده می‌شود که به طبق رسمی خانوادگی، در این سن باید شال و کلاه کرده و با استفاده از یک دوربین عکاسی راهی سفری شود که در پایان آن باید پدیده‌ای به نام TOEM را تجربه کند. همین سفر به ظاهر ساده، مقدمه‌ای برای سرکشی به چهار نقطۀ کاملاً متفاوت و همراهی با شخصیت‌های عجیب و غریب ساکن این مناطق است که نهایتاً منجر به یادگیری مسائل مهمی در مورد زندگی می‌شود.

هر داستان فرعی که بهانۀ مأموریت‌های TOEM است، حال و هوایی مانند سریال‌های انیمیشنی دارد؛ از مأموریت‌های دنباله‌داری مثل عکسبرداری از هیولاهایی خجالتی یا انجام چالش‌های باشگاه عکاسی تا مأموریت‌هایی که مختص هر منطقه هستند مثل تمیز کردن دریا از زباله‌ها یا گرفتن عکسی تمام قد از ساختمان یک هتل چند طبقه، همگی با وجود کوتاهی یک ماجراجویی ویژه را برای مخاطب به ارمغان می‌آورند که به خوبی حس حضور در یک جهانی پویا را منتقل می‌کنند. در این بازی خبری از شخصیت‌های منفی و دشمنانی که مسیر پیشرفت بازیکن را سد می‌کنند نیست و فقط قرار است با افرادی رو به رو شوید که به کمک شما نیاز دارند یا مانند شما از هنر عکاسی لذت می‌برند و هدف صرفاً لذت بردن از این تجربۀ خاص است.

با وجود اینکه تمامی امور TOEM به واسطۀ عکاس به پیش می‌روند ولی ساختار عکسبرداری به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی شده، با یک دکمه وارد حالت عکاسی می‌شوید و تمام امکانات فرعی شما به زوم کردن و چرخاندن دوربین برای حالت سلفی گرفتن خلاصه می‌شود. در ادامه یک پایۀ دوربین و امکان شیپور زدن هم به کارکردهای گیم‌پلی افزوده می‌شود که برای عکاسی از سوژه‌های خجالتی و مخفی یا فراری دادن برخی حیوانات که در مسیر عبور شما قرار گرفته‌اند، کاربرد دارند و البته هر کدام استفاده‌های فرعی دیگری هم دارند که در طول تجربه آن‌ها را کشف خواهید کرد.

Toem 3

در هر منطقه با تعدادی درخواست از جانب ساکنان مواجه خواهید شد که با انجام نیمی از این درخواست‌ها می‌توانید بلیط سفر به منطقۀ بعدی را به دست آورید. این درخواست‌ها شامل موارد بسیار ساده‌ای مثل عکسبرداری از سوژه‌های خاص تا مواردی پیچیده‌تر مثل پیدا کردن منظره‌‌ای خاص برای الهام بخشیدن به یک نوازنده برای تنظیم جدید او می‌شوند. تعدادی از مأموریت‌ها هم به گونه‌ای هستند که برای به اتمام رساندن آن‌ها باید به گوشه و کنار مناطق مختلف سفر کنید و مجدداً به منطقه‌ای که مأموریت در آنجا آغاز شده بازگردید. نهایتاً هدف سازندگان کلافه کردن مخاطب نبوده و با کمی دقت به جزئیات هر محیط، به راحتی می‌توانید راه کمک به همۀ اهالی را پیدا کنید.

در برخی مطالب گذشته در مورد علاقۀ ویژه‌ای که به طراحی سیاه و سفید دارم صحبت کردم و با این پیش‌زمینه بدون شک طراحی بصری TOEM هم جایگاه ویژه‌ای برای من دارد. از نظر سبک و سیاق طراحی شخصیت‌ها با چیزی مشابه سریال انیمیشنی Phineas and Ferb رو به رو هستیم که البته در جهانی سیاه و سفید اتفاق می‌افتد و مدل‌های این شخصیت‌ها حالتی کاغذی و دو بعدی دارند که جذابیت خاصی به آن‌ها بخشیده است. هر چهار منطقۀ اصلی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که زمانی که برای اولین بار پا به آن‌ها می‌گذارید، کاملاً احساس خواهید کرد که وارد محیطی تازه شده‌اید، مثلاً اولین منطقه فضایی مانند یک کمپ جنگلی دارد که با سکوتی خاص و همراه با گونه‌های جانوری مختص چنین محیطی، کاملاً حس حضور در یک جنگل واقعی را منتقل می‌کند ولی در نقطۀ مقابل یکی دیگر از مناطق اصلی یک شهر بزرگ است که با استفاده از شهروندانی که به دنبال امور روزمره خود هستند، خودروهایی که با بیشترین سرعت ممکن در حال عبور از خیابان هستند و زباله‌هایی که در گوشه و کنار شهر پراکنده شده، آن فضای همراه با استرس زندگی مدرن را به بهترین شکل منتقل می‌کند و تضاد جالبی با دیگر مناطق که محیط‌هایی در دل طبیعت هستند، ایجاد کرده‌ است.

در کنار طراحی بصری، عامل مهم دیگری که محیط‌های TOEM را با وجود ظاهر سادۀ آن‌ها کاملاً باورپذیر کرده، صداگذاری محیطی است که کافی است دستگاه پخش موسیقی را متوقف کنید تا صدای موتور خودروها در شهر یا صدای زنگولۀ حیوانات مزرعه در نزدیکی محل زندگی شخصیت قابل کنترل، شما را به این محیط‌های خاص منتقل کنند. قطعات موسیقی جذابی هم در بازی وجود دارند که با پیشروی در کار به تعداد بیشتری دست پیدا می‌کنید و می‌توانید هر کدام را دوست دارید اجرا کنید و با گوش کردن به آن از مناظر اطراف لذت ببرید.

Toem 3

TOEM را به راحتی می‌توان در کنار بهترین تجربه‌های خاص در عالم بازی‌های ویدئویی قرار داد که بدون پیچیدگی خاص و استفاده از موقعیت‌های استرس‌زا، شما را سرگرم می‌کند و خاطرات خوشی را از سفری به یادماندنی برایتان به یادگار می‌گذارد که در قالب آن با شخصیت‌هایی جالب همراه شده و از عکاسی در مناطقی ویژه لذت خواهید برد.

 

9 از 10

نسخه نقد و بررسی بازی TOEM توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است. 

 

  • استودیوی سازنده: Something We Made
  • زمان مورد نیاز برای اتمام بازی: 5 ساعت
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.