نویسنده: سینا جمعه، 21 مرداد 1401
ساعت 18:54

بررسی بازی Two Point Campus

نقد بازی Two Point Campus

5 از 5

در حالی که بازی‌های ژانر مدیریتی بیشتر و بیشتر به سمت به کارگیری عناصر ژانر بقا در فرمول خود می‌رفتند، به طوری که مدیریت یک پیتزافروشی یا باجه فروش لیموناد هم با استرس و دیوانگی و احتمال مرگ همراه شده بود، استودیوی Two Point در سال 2018 اولین بازی خود یعنی Two Point Hospital را روانه بازار کرد و در کنار اینکه همانند تمامی بازی‌های سبک استراتژی ساخته شده در غرب که سگا در این سال‌ها روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بود، با بازگرداندن حس طنز و شوخ‌طبعی به ساختار گیم‌پلی مدیریتی موج تازه‌ای از آثار مدیریتی مفرح را پدید آورد. بعد از گذشت حدود سه سال و عرضه 13 محتوای اضافی پس از عرضه، حالا این استودیو دومین ساخته خود تحت عنوان Two Point Campus را منتشر کرده که این بار مدیریت دانشکده‌هایی عجیب و غریب با دانشجویانی عجیب و غریب‌تر را بر عهده مخاطب گذاشته است. 

two point campus 4

اولین دانشکده‌ای که کنترل آن به شما سپرده می‌شود حکم آموزش سیستم‌های اصلی بازی را دارد و در این دانشکده که مشابه دانشکده‌های محلی ساده است، دروس اولیه علوم و پژوهش را ارائه می‌دهید و تلاش می‌کنید که در عین جلب رضایت کارکنان و دانشجویان، از نظر تجاری هم دانشکده را به سوددهی برسانید تا با گسترش محیط آموزشی بتوانید دانشجویان بیشتری را جذب کرده و جایگاه دانشکده را بالاتر ببرید. دانشجویان به طور کلی به جز کلاس‌های آموزشی به امکاناتی همچون خوابگاه، سرویس بهداشتی، تغذیه، حمام، کتابخانه و محل استراحت نیاز دارند و کارکنان هم نیازمند مکان‌هایی ویژه‌ای برای تجدید قوا در وقت‌های آزاد خود هستند.

تمامی ساختمان‌ها باید برای دست‌یابی به سطح مناسبی از پرستیژ و زیبایی‌شناختی با وسایل مناسب پر شوند که رعایت این عوامل بر جلب رضایت و شادمانی افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند تأثیر مستقیم دارد و البته در ادامه باید با استفاده از دستگاه‌های سرمایشی/گرمایشی دمای محیط‌ها را هم به شکل معتدلی تنظیم کنید. همچنین تمامی سرویس‌ها و ساختمان‌ها قابل تنظیم به گونه‌ای هستند که فقط به گروه خاصی از دانشجویان یا کارمندان بر اساس رشته تحصیلی یا جنسیت خدمات ارائه دهند. تمام کورس‌های ارائه شده بر اساس امتیازات علمی قابل ارتقاء هستند که این عامل باعث افزایش امکان جذب دانشجویان بیشتر با سطح توانایی تحصیلی بالاتر می‌شود اما در عین حال می‌توانید با کاهش میزان تعداد پذیرش سالانه و شهریه، شرایطی را ایجاد کنید که تمامی دانشجویان جذب شده از حداکثر پتانسیل تحصیلی برخوردار باشند.

two point campus 4

بعد از این دانشکدۀ اول که الفبای مدیریت محیط آموزش عالی را به شما یاد می‌دهد، اصل ماجرا آغاز می‌شود و در ده دانشکده بعدی و دانشگاه بزرگ پایانی، ویژگی‌های خاص و طنزآمیز یکی یکی خودشان را نشان می‌دهند و در ابتدا دانشکده آشپزی و کمدی به شما یادآوری می‌کند که همه افرادی که به سراغ تحصیلات عالی می‌روند به دنبال رشد و پیشرفت جامعه بشری نیستند بلکه آمده‌اند تا با دریافت یک مدرک تحصیلی در زمینه نه چندان ارزشمند مدنظر خود موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنند و در نتیجه برای چنین گروهی تفریح کردن به اندازه درس خواندن اهمیت دارد که با برگزاری مسابقات، مهمانی‌ها و نمایش فیلم می‌توانید رضایت این دسته از محصلین را هم جلب کنید.

در ادامه امکان ارتقا ابزار آزمایشی و محیط‌های آموزشی هم توسط راه اندازی واحد تحقیقات فراهم می‌شود و همچنین با ارسال کارمندان و اساتید به دوره‌های آموزش ضمن خدمت در کنار بالا بردن سطح توانایی آن‌ها، می‌توانید ویژگی‌های مثبت شخصیتی را هم به آن‌ها آموزش دهید. برای دانشجویانی که کمی از برنامه‌های تحصیلی عقب افتاده‌اند اما امکان استفاده از کلاس‌های خصوصی فراهم می‌شود که البته اگر این راهکار هم برای فردی حلال مشکل نبود، نهایتاً می‌توانید این دانشجوی خاص را اخراج کرده تا سطح کلی دانشکده به علت عملکرد ضعیف این دسته از محصلین آسیب نبیند.

two point campus 4

بعد از دو سه دانشکده اول، روی مفرح اصلی بازی خودش را نشان می‌دهد با امکان مدیریت دانشکده‌های جادوگری، ورزشی، جاسوسی و ... عملاً از فضای مدیریتی عادی خارج شده و با تجربه‌ای فانتزی و مشابه آثار سینمایی رو به رو می‌شویم که به علت ساختار خاص چنین محیط‌های آموزشی باید به سلامت فیزیکی دانشجویان و کارکنان هم توجه کنیم چون مثلاً دشمنان دانشکده جادوگری با ارسال طلسم‌های خطرناک دانشجویان را تبدیل به موجودات جادویی می‌کنند که روی روحیه عمومی کل دانشکده تأثیر منفی گذاشته و باعث شکست‌های تحصیلی و تصمیم برخی از آن‌ها به ترک تحصیل می‌شود یا در دانشکده جاسوسی باید مراقب نیروهای نفوذی باشید و با شناسایی به موقع، آن‌ها را اخراج کنید. البته تمامی این موارد مبتنی بر سیستم‌های مدیریتی مشخصی هستند که یادگیری آن‌ها چندان سخت نیست و به طور کلی چالش بزرگی به همراه ندارند اما باعث شده در هر دانشکده حس و حال ویژه خود را داشته باشد.

طراحی بصری Two Point Campus دقیقاً مشابه همان سبک و سیاقی است که در ساخته قبلی سازندگان استفاده شده بود و مدل‌های شخصیت‌ها کم و بیش انیمیشن‌های استودیوی Aardman را در ذهن تداعی می‌کند و محیط‌ها و آزمایشگاه‌ها هم هر کدام رنگ و لعاب ویژه خود را دارند و مثلاً در کورس‌های آشپزی دانشجویان پیتزاهایی غول‌پیکر تولید می‌کنند و در زمین‌های ورزشی شاهد انجام مسابقات چیزبال هستیم که به نظر می‌رسد قواعد دقیقی در دنیای بازی برای آن نوشته شده و بازیکنان همگی به خوبی آن‌ها را رعایت می‌کنند.  سیستم اطلاع‌رسانی عمومی دانشکده‌ها و گزارش‌های رادیویی هم جملاتی طنزآمیز به زبان می‌آورند که گاهی ممکن است باعث بدبینی مخاطب نسبت به تمامی ساز و کار آموزش عالی شود!

two point campus 4

در مجموع و همان طور که انتظار می‌رفت، بازی Two Point Campus در بالاترین سطح ممکن از ژانر مدیریت قرار دارد و سازندگان موفق شده‌اند تا با حفظ تمامی ویژگی‌های خوب ساخته قبلی خود، اثری کاملاً جدید ارائه کنند که بستر مناسبی برای گسترش ویژگی‌های آن در محتواهای احتمالی بعد از عرضه وجود دارد. در حال حاضر 12 محیط آموزشی مجزا با 17 رشته تحصیلی عجیب در دسترس قرار دارد که همچنین می‌توانید تلفیقی از همه این امکانات را در بخش سندباکس در کنار هم قرار دهید و دانشگاه ایده‌آل خود را طراحی و مدیریت کنید.

9
از 10

نسخه نقد و بررسی بازی Two Point Campus توسط ناشر در اختیار بازی‌مگ قرار گرفته است

 

  • استودیوی سازنده: Two Point Studios
  • پلتفرم تحت بررسی: PC
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.