نویسنده: محمد مراقی پنج شنبه، 08 شهریور 1397
ساعت 17:24

نقد و بررسی فیلم American Animals مطلب ویژه

4 از 5

نقد و بررسی فیلم American Animals

فیلم American Animals به کارگردانی برت لیتون یک درام – جنایی متفاوت است که برآب شدن نقشه‌های سرقت چهار جوان جویای نام برای سرقت از یک کتابخانه ارزشمند را به تصویر می‌کشد. فیلم American Animals پرستیژ بالایی دارد و با همان قاب‌های برعکس و متفاوتش در دقایق اول ثابت می‌کند که ممکن است همه‌چیز در فیلم سر جای خودش نباشد و با تئوری‌های کاملا معکوسی مواجه شویم. بهم ریختن برنامه‌های سرقت، درست پیش نرفتن نقشه سرقت و در نتیجه پایانی کاملا دور از انتظار، نتایجی هستند که می‌شد از قاب‌های برعکس اولیه فیلم حدس زد. در ادامه مطلب با بازی‌مگ همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به فیلم جدید برت لیتون، یعنی American Animals. 

فیلم American Animals که طبق یک ماجرای واقعی در سال 2004 ساخته شده، پیش از هرچیزی با هدف این تولید شده است که تغییرات منفی جوانان به علت نیاز مسممشان به پول را به تصویر بکشد. جوانانی که برای به دست آوردن پول و رسیدن به آرزوهایشان حاضرند حتی دست به سرقت از کتابخانه‌ای بزنند که در آن نسخه‌های اولیه کتاب‌های ارزشمند هنری و تاریخی نگه‌داری می‌شوند و بدون هیچ گارد و سیستم امنیتی خاصی تنها توسط یک پیرزن ناتوان نگهبانی می‌شوند. این فیلم بازیگران بااستعداد و آشنایی را برای هنرنمایی برگزیده است و طبق ایده جالبی از حضور نسخه‌های اصلی کاراکترهای درون داستان هم بهره می‌برد که در قالب کات‌های چند ثانیه‌ای در مقابل دوربین حاضر می‌شوند و ماجرای اصلی را روایت می‌کنند. شاید یکی از اصلی‌ترین ایرادات فیلم American Animals سرنخ‌هایی هستند که راجع به عاقبت ماجرا به بیننده داده می‌شوند. برای مثال به خوبی می‌شد حدس زد که دقیقا همان کاراکتر دلرحمی که به هیچ‌وجه نمی‌خواهد به یک پیرزن آسیب بزند، مسئول گروگان‌گیری فرد مذکور می‌شود و ممکن است تمام نقشه را بر هم بریزد. یا دیگر کاراکتر روشن‌فکر و منطقی ماجرا که علی‌رغم دوستانش هنوز دچار جنون نشده، قرار است در دقیقه نود ماجرا زیر قول‌هایش بزند و از نقشه سرقت کنار برود. اتفاقات این‌چنینی را می‌توان گلیچ‌های فیلم‌نامه‌ی فیلم به حساب آورد که باید آن‌ها را پای کم‌کاری‌های نویسندگان آن نوشت.

american animals در فیلم چهار کاراکتر با پتانسیل‌های زیادی حضور دارند که متاسفانه فیلمنامه با اولویت‌بندی کردن آن‌ها، بعضی‌هایش را نادیده می‌گیرد.

فیلم American Animals از اکشن‌های نرم و بدون خشونتی تشکیل شده است که در آن‌ها هیچ فرد شروری حضور ندارد. کاراکترهای اصلی فیلم جوانان ماجراجو و ریسک‌پذیری هستند که می‌خواهند یک سرقت 12میلیون دلاری را با موفقیت به انجام برسانند اما به هیچ‌وجه حاضر به آسیب رساندن به دیگران نیستند و حتی هنگام گروگان گرفتن مراقب کتابخانه، حسابی از آن عذرخواهی می‌کنند و تمام تلاششان را می‌کنند تا هیچ آسیبی به وی نرسانند. این یعنی فیلم می‌خواهد علاوه بر به نمایش گذاشتن ماجرای یک سرقت ناموفق، دلیل متفاوتی برای انگیزه سارقان این ماجرا در نظر بگیرد. دلیلی که نه از روی شرارت سارقان، بلکه از روی نیاز بسیار شدیدشان به پول بیشتر نشات می‌گیرد و حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد. چهار سارق درون فیلم به نمایندگی از تمام افراد نیازمندی هستند که از روی نیازهای مادی‌شان حاضر به انجام کارهای بی‌رحمانه می‌شوند. این موضوع یکی از پهن‌های بسیار مثبت فیلم American Animals است که با حضور پدر و مادرهای واقعی کاراکترهای داستان اصلی، رنگ و لعاب واقعی‌تر و قابل لمس‌تری به خود می‌گیرد و مطمئنا تاثیر بیشتری هم در اثرگذاری اصل مطلب برروی بیننده می‌گذارد.

american animals evan petersفیلم American Animals ثابت می‌کند که همچنان در شرارت‌های ناشی از نیازهای مادی می‌توان رگه‌هایی از انسانیت پیدا کرد.

فیلم American Animals به عنوان یک درام – جنایی متفاوت با اکشن‌هایی نه‌چندان خشن و بی‌رحم، سوژه جالبی را دنبال می‌کند و سعی بر این دارد که دلایل منطقی میل چهار جوان معمولی و عاقل برای اقدام به سرقت را به نمایش بگذارد و در این هدف هم تاحدودی موفق می‌شود. شاید بتوان ضعف‌های نامبرده شده در فیلمنامه اثر را هم به پای منبع اقتباسش که یک ماجرای واقعی در سال 2004 است نوشت. برت لیتون فیلم American Animals را با ساختاری جدید و متفاوت به عنوان یک درام – جنایی اکشن تولید کرده است و این تفاوت در لحظه به لحظه اثر به خوبی احساس می‌شود و نظیرش را معمولا در کم‌تر آثاری مشاهده کرده‌ایم. اگر به دنبال یک فیلم جنایی با خشونت بسیار کم و لحنی مناسب خوانواده می‌گردید که در آن چندی از کمدی‌های جذاب و نه‌چندان بی‌ادبانه استفاده شده است؛ فیلم American Animals می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی برای آخر هفته شما باشد.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: آبان 1396
    نظرها: 113
    تشکر: 18
    تشکرشده: 15
    کنسول‌های بازی:

    خسته نباشی ممنون از نقد خوبت
    به نظر من نمیشه صرفا انگیزه این چهار جوان رو پول دونست...هر کدوم شاید سعی داشتند به نوعی خودشونو ثابت کنن و نشون بدن توانایی خاصی دارن که هنوز کشف نشده..به طور مثال کاراکتر چِس نیازی نداشت تا اساسا به خاطر پول این سرقتو انجام بده چون یه خانواده ثروتمند داشت..من فک میکنم این کاراکتر به دلیل اثبات خودش جلوی خانواده این کارو انجام داد تا پول...اینو تا حدودی میشه در مورد اریک هم گفت چون اگه یادتون باشه این کاراکتر در مصاحبش تو فیلم در مورد حسرتش برای عضو شدن در اف بی آی صحبت کرد و حتی دلیل اولیش برای انجام این کار یه دلیل پیش پا افتاده بود یعنی همون تجدید دوستی با وارن.
    پول شاید نقش مهمی رو ایفا میکرد اما مهم ترین انگیزه این جوان ها برای انجام این سرقت نبود.

لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.