چارلی بروکر (Charlie Brooker)، خالق و مغز متفکر سریال تحسین برانگیز آینه سیاه (Black Mirror)، فرصت را غنیمت می‌شمارد تا در آخرین روزهای سال بدیمن ۲۰۲۰، مستندی هجوآمیز (به اصلاح ماکیومنتری) از وقایع سال گذشته برای شبکه نتفلیکس (Netflix) تولید کند. حالا آن که درون‌مایه طنز ابداً به رویدادهای تلخ سال ۲۰۲۰ پیوست ... ادامه مطلب
پس از گذشت دو دهه، جورج کلونی (George Clooney) همچنان تلاش می‌کند به‌عنوان کارگردانی صاحب‌سبک جایگاهش را در صنعت هالیوود تثبیت کند اما تجربه‌های متفاوت و تا حدودی ناموفق وی در ژانرهای سینمایی گوناگون، باعث شده که کارنامه فیلم‌سازی‌اش روند سینوسی داشته باشد. تازه‌ترین تجربه کلونی در ژانر علمی تخیلی با نام آسما ... ادامه مطلب
فیلم سرمایه انسانی (Human Capital) تصاویر ناهماهنگ در پی ارتباط با نیروی محرکه قصه (تصادف) را نشان می‌دهد. حالا آن که نیروی محرکه مذکور بدیع و ملتهب نیست. با بازی مگ همراه شوید. بازار جشنواره فیلم تورنتو (Toronto Film Festival) مکانی گسترده برای فیلم سازان بین‌المللی است که آثار خود را برای عموم به نمایش بگذ ... ادامه مطلب
فیلمی در مورد فیلمنامه‌نویسی از دوران طلایی سیستم استودیومحور هالیوود توسط کارگردانی مثل David Fincher که بارها به ساخت آثاری «بیش از حد کارگردانی شده» متهم شده، پروژه‌ای جذاب و غیرمنتظره بود. سوژۀ اصلی فیلم تلاش Herman J. Mankiewicz (با بازی Gary Oldman) برای نوشتن فیلمنامۀ یکی از مهمترین و اثرگذارترین آثار ... ادامه مطلب
پرداختن به اختلالات روانی و فیزیکی یک هنرمند یا موسیقیدان در قالب یک اثر نمایشی چیز تازه‌ای به شمار نمی‌آید ولی نحوه پرداخت و سیر کنار آمدن پروتاگونیست با این معضل‌ها می‌تواند در تمامی آثار ساخته شده در این دایره تمایز ایجاد نماید. فیلم Sound of Metal دومین فیلم امسال پس از Lost Transmission  است که به ا ... ادامه مطلب
یکی از دلایلی که فیلم جستجو (Searching) را می‌توان با سایر آثار سینمایی برگزیده سال 2018 متمایز کرد، تزریق زیاد حس تعلیق (Suspense) در سرتاسر کشمکش قهرمان قصه با بحران و مسئله گم شدن دخترش است. حالا اگر همان تعلیق منحصر به فرد آنیش چاگانتی (Aneesh Chaganty) با اضطراب و ترس درونی یک قهرمان معلول ترکیب شود، اثر ... ادامه مطلب
بی شک اکنون دلیلی نمی‌بینم که فیلم‌های میدسامر (Midsommar) و موروثی (Hereditary) آری آستر (Ari Aster) را کسل‌کننده و مبهم بنامم؛ زیرا پس از تماشای فیلم مائود مقدس (Saint Maud)، اثر مذکور را لیاقت چنین الفاظی نیز می‌دانم. فیلم Saint Maud سفری کوتاه، خسته‌کننده و غیر ترسناک به ذهن منزوی، افسرده و مضطرب دختری اس ... ادامه مطلب
اولیویه آسایاس (Olivier Assayas) یکی از موفق‌ترین فیلم سازان دهه اخیر به شمار می‌آید که توانست هیجان و تعلیق را به استادانه‌ترین شکل در فیلم کارلوس (Carlos) تجویز کند و احساسات پیچیده زنان را در فیلم‌های ابرهای سلیس ماریا (Clouds of Sils Maria) و مأمور خرید شخصی (Personal Shopper) به‌درستی نمایش بگذارد. تجربه ... ادامه مطلب
فیلم ناخودآگاه (Unhinged) درباره تجربه یک روز بد است که می‌خواهد پدیده خشونت را زیر تیغ برنده انتقاد ببرد ولی فیلم‌ساز نه تنها دست به این عمل نمی‌زند، بلکه خشونت را به عقده‌ای غیرقابل نقد و در بستر تعقیب و گریزی کلیشه‌ای به نمایش می‌گذارد. با بازی مگ همراه باشید. Unhinged فیلمی مهیج به کارگردانی دریک بوت&n ... ادامه مطلب
وینا ساد (Veena Sud) سابقه درخشانی در عرصه سریال‌سازی دارد. سریال‌های او با نام‌های قتل (The Killing) و هفت ثانیه (Seven Seconds) از سریال‌های به‌یادماندنی دهه اخیر بودند. او ماهیت تعلیق، تردید و جنایت را به‌خوبی می‌فهمد و همین باعث می‌شود که مخاطب تا لحظه گره‌گشایی معمای پیچیده به صندلی میخکوب بماند. دومین س ... ادامه مطلب
این شاید چندمین مرتبه باشد که شرکت فیلم‌سازی‌ای درجهت تبلیغ اثر خود و کشاندن مخاطب به سینما، از عنوان فیلم برو بیرون (Get Out) استفاده ابزاری می‌کند. Get Out به‌عنوان نماد تحول سینمای وحشت عصر مدرن شناخته می‌شود و فیلم‌سازان عصر حاضر هم سعی دارند همانند جردن پیل (Jordan Peele)، با کم‌ترین بودجه و داشتن فیلم‌ن ... ادامه مطلب
اخیراً دو فیلم با نام‌های شیطان تمام‌وقت (The Devil All the Time) و پرنده سیاه (Blackbird) در شبکه‌های خانگی منتشر شدند که هر دو اثر از تیم بازیگری محشری برخوردار هستند و مخاطب ناخودآگاه به سمت آثار مذکور کشیده می‌شود. اما مشکل اصلی هر دو فیلم در این است که از یک قصه‌ای جذاب و منحصربه‌فرد رنج می‌برند. چینش رن ... ادامه مطلب
معمولاً شبکه‌ها از معیارهای مرسوم در جهت کنسل کردن یک مجموعه تلویزیونی استفاده می‌کنند. این معیارهای مرسوم شامل عدم جذب بیننده به اندازه کافی، کسب نقدهای منفی از سوی منتقدان و برآوردن هزینه تولید بالا هستند. البته گاهی اوقات شبکه‌های پخش کننده این معیارها را نادیده می‌گیرند و در حساس‌ترین مقطع زمانی، بهترین س ... ادامه مطلب
فیلم زن آمریکایی (American Woman) به جای آن که به قصه‌ای ملتهب پیرامون گم شدن فرزند یک مادر بپردازد، تصاویری از پیشرفت مادر (قهرمان داستان) پس از وقوع حادثه را به نمایش می‌گذارد. فیلم ساز از پیرنگ مفقودالاثر شدن فرزند نهایت سوءاستفاده را می‌کند تا زندگی شخصیت اصلی را از فرش به عرش برساند. با بازی مگ همراه باش ... ادامه مطلب
سریال فراری (The Fugitive) برگه‌ای باارزش از کتاب تاریخ تلویزیون آمریکا است. اثری کلاسیک که توانست چهره ژانر اکشن و مهیج قاب تلویزیون را تغییر دهد و به الگویی مناسب برای سریال‌های آینده تلویزیون تبدیل شود. اقتباس‌های گوناگونی از قصه و ایده سریال مذکور در مدیوم سینما و تلویزیون ساخته شدند که بارزترین نمونه آن ... ادامه مطلب
جای تقدیر دارد که راب سویج (Rob Savage) در اوج خستگی، کسالت، نومیدی مردم و تعطیلی بسیاری از شرکت‌های فیلم سازی دست به اقدام هوشمندانه می‌زند و در ایامی که ویروس کرونا بر جهان حکمرانی می‌کند، فیلمی با هزینه بسیار اندک می‌سازد. فیلم ترسناک میزبان (Host) که مدت زمان آن تنها 56 دقیقه است و می‌توان آن را به عنوان ... ادامه مطلب
دیوید آیر (David Ayer)  فیلم‌ساز خلاق و جسوری است و این خلاقیت و جسارتش را به خوبی در نگارش فیلم‌نامه روز تمرین (The Training Day) و در کارگردانی فیلم کم هزینه آخرین گشت (End of Watch) می‌توان درک و مشاهده کرد. متأسفانه پس از شکست دیوید آیر در تولید یک اثر درخور ابرقهرمانی (منظورم فیلم Suicide Squad است! ... ادامه مطلب
پس از موفقیت چشمگیر و غیرقابل پیش بینی فیلم Get Out (که متاسفانه از دید من فیلم خوبی نیست!)، شرکت فیلم‌سازی بلوم هوس پروداکشن (Blumhouse Production) به خاستگاه فیلم‌سازان تازه وارد در ژانر وحشت و معمایی تبدیل شد. اگر کارنامه محصولات شرکت فیلم سازی Blumhouse Production را زیر ذره بین ببریم، می‌توان به آن نمره ... ادامه مطلب