نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع سه شنبه، 06 اسفند 1398
ساعت 09:00

اطلاعات جدیدی از ویژگی‌های سخت‌افزاری Xbox Series X منتشر شده است

5 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ فیل اسپنسر اخیرا جزئیات تازه‌ای را از برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری کنسول جدید Xbox Series X فاش کرده است.

مایکروسافت و فیل اسپنسر، اخیرا در یک سورپرایز جالب جزئیات تازه‌ای را از برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری کنسول نسل نهمی «ایکس‌باکس سری ایکس» منتشر کردند. این گزارش که به تازگی از طریق وبلاگ Xbox Newswire به اشتراک گذاشته شده، به صورت رسمی از تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌های سخت‌افزاری کنسول بعدی ایکس‌باکس پرده‌برداری می‌کند. گفتنی است که هر دو شرکت سونی و مایکروسافت در اواخر سال ۲۰۲۰، کنسول‌های بازی خانگی جدیدی را وارد بازار می‌کنند که در این رابطه، گرچه سونی هنوز از PS5 رونمایی نکرده، با این حال مایکروسافت در یک اقدام غافلگیرکننده در جریان The Game Awards 2019 کنسول جدید خود را با یک تیزر ویدیویی رونمایی کرده بود.

در گزارش اخیر وبلاگ ایکس‌باکس، فیل اسپنسر به شکل خلاصه تایید کرده که توان پردازشی گرافیکی Xbox Series X برابر با ۱۲ ترافلاپس، پشتیبانی از سرویس backwards compatibility در این کنسول شامل همه کنسول‌های قبلی ایکس‌باکس در نسل‌های قبل، مجهز به سخت‌افزار شتاب‌دهنده اختصاصی برای تکنولوژی ray tracing، پشتیبانی از نرخ فریم ۱۲۰ تصویر در ثانیه و به خاطر استفاده از سخت‌افزارهایی نظیر هارد SSD امکان توقف-شروع بازی برای چندین بازی اجرا شده همزمان را هم دارد.

در پست طولانی منتشر شده توسط اسپنسر، تایید شده که ایکس‌باکس سری ایکس از یک پردازنده مجتمع سفارشی‌سازی شده با معماری AMD's Zen 2 (پردازشگر) و AMD's RDNA 2 (پردازشگر گرافیکی) استفاده می‌کند. این قطعات سخت‌افزاری از نظر توان پردازشی چهار برابر قوی‌تر از توان پردازشی Xbox One و از نظر گرافیکی با ۱۲ ترافلاپس توان پردازشی، دو برابر قدرتمندتر از کنسول بالارده فعلی Xbox One X و هشت برابر قوی‌تر از Xbox One معمولی است. در زمینه پردازنده گرافیکی، این کنسول مجهز به یک سخت‌افزار شتاب‌دهنده DirectX raytracing نیز هست که تکنولوژی مدرن «رهگیری پرتو» را برای استفاده بازیسازان در زمینه نورپردازی و سایه‌زنی واقع‌گرایانه قرار می‌دهد.

استفاده Xbox Series X از حافظه‌های SSD امکان ساخت دنیاهای بزرگ‌تر و همچنین زمان لود بسیار سریع را فراهم کرده است. این شامل ویژگی Quick resume برای چند بازی همزمان درحال اجرا نیز می‌شود و بازیکن برای مثال در حین تجربه یک بازی، می‌تواند آن را متوقف سپس بازی دوم را شروع و در هر زمان به سرعت میان این دو بازی سوییچ کرده و از جایی که بازی را متوقف کرده بود کار را دنبال کند. سرعت بالای لود فقط محدود به اجرای بازی و صفحات لودینگ هم نیست و کنسول حالا اجازه پردازش بازی با نرخ فریم بالاتر از ۶۰ یعنی حداکثر تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه را نیز می‌دهد. مایکروسافت برای استفاده از این ویژگی، تایید کرده که با تولیدکنندگان تلویزیون‌های خانگی همکاری می‌کند.

xbox series x 1200 80

سرویس backwards compatibility در Xbox Series X یکی از کامل‌ترین و بزرگ‌ترین کاتالوگ‌های بازی را دراختیار بازیکنان قرار می‌دهد. این کنسول درواقع اکثر بازی‌های قابل اجرا در کنسول‌های قبلی ایکس‌باکس در نسل‌های قبلی را اجرا خواهد کرد که این شامل عناوین کنسول نسل ششمی Xbox هم می‌شود. این ویژگی درواقع دنباله سرویس موجود برای Xbox One است که شامل بازی‌های قابل اجرا از Xbox 360 و Xbox شده و مرتبا به تعداد بازی‌های مورد پشتیبانی نیز افزوده می‌شود. جدای از اجرای بازی‌های قدیمی، اسپنسر وعده داده که حتی این بازی‌های قدیمی‌تر نیز از ویژگی‌های کنسول جدید نظیر زمان لود سریع، نرخ فریم بالاتر و ابعاد تصویر بزرگ‌تر سود می‌برند. به علاوه، سرویس اشتراکی Xbox Game Pass در کنسول جدید نیز قابل استفاده خواهد بود و بازی‌های انحصاری از جمله Halo Infinite نیز در روز عرضه در دسترس مشترکان قرار می‌گیرد.

در زمینه بازی، ویژگی دیگری با عنوان «Smart Delivery» نیز معرفی شده که شامل همه بازی‌های انحصاری مایکروسافت می‌شود و بازیسازان دیگر نیز امکان استفاده از آن را دارند. به شکل خلاصه، این سرویس اجازه می‌دهد تا مشتری به جای خرید چند نسخه متفاوت برای هر پلتفرم ایکس‌باکس، بازی را یک بار خریداری و متناسب با کنسول خود، دیتاهای مرتبط با همان کنسول را دریافت کند. این شامل کنسول‌های ایکس‌باکس وان و سری ایکس می‌شود و برای مثال با خرید Halo Infinite از فروشگاه ایکس‌باکس، امکان استفاده از همین نسخه در ایکس‌باکس وان یا ایکس‌باکس سری ایکس فراهم می‌باشد که بستگی کامل به پلتفرم مقصد مشتری دارد.

در پست جدید وبلاگ ایکس‌باکس، ویژگی‌های دیگری نظیر Dynamic Latency Input، Low Latency Mode، Variable Refresh Rate و Variable Rate Shading برای بالا بردن کیفیت تجربه کاربری کنسول نیز معرفی شده که می‌توانید مشخصات آن را در گزارش مطالعه کنید. گزارش جدید البته هنوز درباره اطلاعات مهم دیگر نظیر قیمت، تاریخ عرضه دقیق، بازی‌های روز عرضه و ... مورد خاصی را فاش نکرده است و در ماه‌های جاری می‌توان منتظر خبرهای تکمیلی بیشتری از این کنسول نسل نهمی بود. به علاوه، مایکروسافت برنامه‌های بزرگی هم برای رویداد E3 2020 دارد و انتظار می‌رود که ایکس‌باکس سری ایکس در کانون تمرکز این شرکت قرار بگیرد.

Xbox Series X قرار است در تعطیلات پایانی سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.