نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع یکشنبه، 02 آذر 1399
ساعت 12:00

پهنای باند انتقال دیتا در HDMI 2.1 کنسول PS5 روی 32GB/s محدود است

0 از 5

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ یک گزارش نشان می‌دهد که پهنای باند انتقال دیتا در HDMI 2.1 کنسول PS5 محدود شده و درحال حاضر حداکثر 32 گیگابایت در ثانیه است.

دو کنسول بازی نسل نهمی PS5 و Xbox Series X حالا در بازارهای جهانی در دسترس قرار دارند و به تدریج مقایسه‌های بیشتری پیرامون این دو سخت‌افزار نیز منتشر می‌شوند. در این رابطه برای مثال اخیرا فاش شد که PS5 از ویژگی variable refresh rate پشتیبانی نمی‌کند، که البته هرچند در این رابطه سونی وعده داده که احتمال اضافه کردن چنین پشتیبانی در آینده وجود دارد. در رابطه با این مقایسه‌ها، گزارش جدیدی نشان می‌دهد که PS5 یک محدودیت دیگر هم روی پلتفرم اعمال کرده و آن در رابطه با سرعت انتقال دیتا در HDMI 2.1 است.

Vincent Teoh از HDTVTest اخیرا در ویدیویی در یوتیوب فاش کرده که تست او با Xbox Series X در یک تلویزیون مدل LG CX، کنسول موفق شده تا خروجی با سرعت تا 40 گیگابایت در ثانیه به تلویزیون منتقل کند، حال اینکه PS5 این سرعت را محدود کرده و حداکثر 32 گیگابایت در ثانیه است. پیرامون این مسئله که عمدتا در زمان اجرای بازی با نرخ فریم 120 ممکن است به چشم بیاید، البته Teoh گفته که PS5 راه حل جایگزین جالبی را پیاده‌سازی کرده که بر این مبنا، بازی در زمان اجرا در نرخ فریم  120 خروجی تصویر را به صورت 4:2:2 و chroma subsampling تبدیل می‌کند که این برخلاف روش عادی پیاده‌سازی شده در Xbox Series X یعنی 4:4:4 است. به گفته Teoh همین راهکار جالب سونی باعث شده تا PS5 عملکرد بهتری در سیگنال‌رسانی داشته باشد چون دیتا با نرخ لینک ثابت منتقل می‌شود، حال اینکه در Xbox Series X و در زمان اجرای بازی‌ها با نرخ فریم بالا، سرعت سیگنال‌رسانی به صورت پیش فرض پایین می‌آید.

باید توجه داشت که این مقایسه عمدتا درباره بازی‌های با نرخ فریم 120 تصویر در ثانیه کاربرد دارد که هر دو پلتفرم امکان ارائه آن را دارند، و به نظر می‌رسد که دو شرکت روش‌های متفاوتی را برای ارائه چنین تجربه‌ای دنبال کردند. درحال حاضر البته عناوین 120FPS چندان زیادی در بازار برای این دو وجود ندارد، و باید دید که رقابت در این حوزه به چه صورت پیش خواهد رفت.

برچسب‌ها
  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.