نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع سه شنبه، 11 ارديبهشت 1397
ساعت 18:30

به گفته مایکل پکتر بازی های انحصاری به اندازه قبل مهم نیستند

5 از 5

مایکل پکتر تحلیلگر مطرح دنیای گیم، به تازگی از کم شدن اهمیت محتواهای انحصاری First-Party برای کنسول‌ها گفته است.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ امسال هر سه شرکت گیمینگ بزرگ جهان (نینتندو، سونی و مایکروسافت) قصد دارند همچون گذشته، بازی‌هایی انحصاری را مختص پلتفرم‌های خودشان عرضه کنند و این کار، عملا برای تشویق مردم به تهیه پلتفرم آن‌ها و تجربه چنین بازی‌هایی صورت می‌گیرد. مطرح‌ترین بازی‌های انحصاری سونی برای ادامه سال جاری، عناوینی نظیر Detroit: Become Human و Marvel’s Spider-Man هستند. نینتندو نیز قصد عرضه Super Smash Bros برای پلتفرم سوییچ را دارد و ایکس‌باکس وان نیز تنها کنسولی است که می‌توان State of Decay 2 و Crackdown 3 را در آن تجربه کرد. این عناوین، مشخصا بازی‌های بزرگی هستند که تنها قابل بازی در پلتفرم‌های خودشان‌اند. با این حال، آیا هنوز هم بازی‌های انحصاری داخلی، اهمیت سابق را دارند؟

مایکل پکتر، تحلیلگر شناخته‌شده دنیای گیمینگ اخیرا در اظهار نظری این ایده را به چالش کشیده است. پکتر در جریان یک مصاحبه جدید، توضیح داده که زمانی شرکت‌ها از این عناوین انحصاری به عنوان ترفندی برای رقابت با رقبای خود استفاده می‌کردند.

گرچه این عناوین حالا دیگر به خوبی شناخته و پذیرفته شده‌اند، با این حال فکر نمی‌کنم دیگر مثل سابق به پشتیبانی عظیم بازی‌های انحصاری داخلی نیاز باشد. من دیگر حتی فکر نمی‌کنم که پشتیبانی بالا از عناوین انحصاری دلیل این باشد که بیشتر مردم کنسول‌های پلی‌استیشن را می‌خرند. درواقع ترکیب محتواهای انحصاری داخلی و غیر داخلی می‌تواند دلیل این اتفاق باشد. برای مثال چیزی شبیه به «DLC های انحصاری زمان‌دار بازی Call of Duty برای پلی‌استیشن» نقش مهم‌تری را در فروش بیشتر پلی‌استیشن داشته‌اند.

پکتر براساس این ارزیابی از بازار، وضعیت مایکروسافت را هم «خوب» می‌بیند. با این وجود، اخیرا انتقادات بسیار زیادی به مایکروسافت و کمبود عناوین انحصاری برای پلتفرم ایکس‌باکس وان وارد شده است. این رویه به خصوص از وقتی بیشتر تشدید شد که این شرکت، یکی از عناوین انحصاری و شدیدا مورد انتظارش یعنی بازی Scalebound را کنسل کرد. به گفته پکتر، عناوین انحصاری مایکروسافت، واقعا از کیفیت پایینی برخوردار نیستند، ولی باید گفت میزان مقبولیت کمتری در بازار دارند و از طرفی دیگر، به اندازه محتواهای انحصاری نینتندو یا سونی، بازار را جذب خودشان نمی‌کنند.

گفتنی است تازه‌ترین تحلیل پکتر، می‌تواند بسیاری از کسانی که معتقدند عناوین انحصاری مهم‌ترین جا برای نمایش اینکه کنسول واقعا چه کارهایی می‌تواند انجام دهد را نادیده می‌گیرد. بازی‌های انحصاری که توسط استودیوهای داخلی ساخته می‌شوند، اغلب بهترین روش‌ها را برای به کار گرفتن حداکثر قدرت و ویژگی‌های یک کنسول استفاده می‌کنند. همچنین وقتی بحث مقایسه کنسول‌هایی با قیمت‌های مشابه به میان کشیده شود، خزانه بازی‌های انحصاری موجود روی کنسول‌ها یکی از فاکتورهای اصلی در انتخاب یک شخص محسوب می‌شود.

یکی دیگر از نمونه‌های مهم دیگر برای رد نظر پکتر، کنسول نینتندو سوییچ است. سوییچ، واقعا کنسولی قدرتمند‌تر یا حتی ارزان‌تر از پلی‌استیشن ۴ یا ایکس‌باکس وان نیست. با این وجود، در اختیار داشتن عناوین انحصاری بسیار قدرتمندی مثل The Legend of Zelda: Breath of the Wild و Super Mario Odyssey کمک بزرگی به نینتندو کردند تا کنسول نوپای آن‌ها، به موفقیتی عظیم برسد. در مورد سونی، این شرکت نیز اخیرا بازی God of War را عرضه و با بازخوردهای بسیار عالی مواجه شد. صرف‌نظر از تفاوت‌های میان محتواهای انحصاری سونی و مایکروسافت، قطعا نمی‌توان گفت که داشتن قرارداد با ناشران طرف سوم، و عرضه محتواهای انحصاری زمان‌دار اهمیتی ندارند؛ همکاری سونی با سری‌های FIFA و Destiny قطعا تاثیرگذار بوده‌اند، اما شاید عده کمی در دنیای گیم معتقد به این استراتژی باشند، که دیگر نیازی به عناوین انحصاری First-Party نیست.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: ارديبهشت 1397
    نظرها: 55
    تشکر: 16
    تشکرشده: 66
    کنسول‌های بازی:

    گل گفتی اینم از اون حرفهای صد من یه غاز بود... اگه بازی های انحصاری مهم نیستند پس چرا راجع بهش نگرانید و بحث می کنید...

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: اسفند 1396
    نظرها: 38
    تشکر: 19
    تشکرشده: 40
    کنسول‌های بازی:

    معمولا پیش بینی های ایشان درست از اب درمیاد اما نکته ای که به اون توجه نشده اینه که پیش بینی اقتصادی با پیش بینی رفتار گیمرها بعنوان جامعه ای با میانگین سنی ۲۵ سال و غرق در تکنولوژی و البته با هوش بالا کاملا فرق میکنه. ممنونم که به نینتندو اشاره کردید و موفقیتی که بواسطه ی محتوای انحصاری کسب کرد که قطعا در صورت نبود این محتوا به سرنوشتی مشابه ویتا دچار می شد. در هر صورت بنده اکیدا اعتقاد دارم که محتوای انحصاری درجه یک هنوز حرف اول رو برای فروش خوب یک سخت افزار میزنه اما به تنهایی کافی نیست و همراه شدن اون با بازی های خوب مولتی پلتفرم می تونه ضمانت موفقیت در یک نسل از کنسول های بازی باشه.

  • Registered
    آفلاین
    عضویت: فروردين 1397
    نظرها: 31
    تشکر: 19
    تشکرشده: 45
    کنسول‌های بازی:

    خب این جزو خزعبل ترین چیزهایی بود که اخیراً شنیده بودم

    ‏مهمان و ‏Sirvana از این نوشته تشکر کرده‌اند.
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.