نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع جمعه، 01 تیر 1397
ساعت 09:00

طعنه نامحسوس مایکروسافت/نینتندو به سونی در تیزر تبلیغاتی جدید

5 از 5

نینتندو به تازگی تیزر تبلیغاتی جدیدی از ویژگی کراس-پلی Minecraft منتشر کرده که به شکل نامحسوسی به سونی و حواشی اخیر طعنه می‌زند.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ نینتندو در کنفرانس نینتندو دایرکت E3 2018،‌ رسما از آمدن بازی Fortnite به پلتفرم نینتندو سوییچ خبر داد و از آن زمان تاکنون، قابلیت کراس-پلی این بازی موضوع جنجال‌های زیادی بوده است. این اعتراضات ناشی از بسته بودن قابلیت کراس-پلی بازی‌ها در پلی‌استیشن 4 است و سونی بنا به دلایلی مثل پول، مایل نیست این ویژگی را برای PS4 فعال کند. به عنوان نتیجه، بازیکنان PS4 که قصد دارند پیشرفت‌های کسب شده در بازی Fortnite را حالا در نینتندو سوییچ پیگیری کنند، با مشکل مواجه می‌شوند و باید اکانت جدیدی ساخته و بازی را از نقطه صفر روی سوییچ شروع کنند. این عدم پشتیبانی سونی، اخیرا انتقادات زیادی را حواله شرکت کرده و باعث کاهش سهام شرکت نیز شده است. با عرضه نسخه بروزشده و جدید بازی Minecraft برای نینتندو سوییچ، تیزری تبلیغاتی با محوریت فراهم بودن کراس-پلی توسط نینتندو منتشر شده که به شکل واضحی، سعی می‌کند به سیاست‌های سونی در این زمینه طعنه بزند.

به طور مشخص هدف اصلی در این تیزر تبلیغاتی، نمایش قابلیت پیرامون این ویژگی است که بازیکنان قادر به بازی کردن پیوسته بازی Minecraft با هر دو پلتفرم سوییچ و ایکس‌باکس وان هستند. در تیزر جدید ساخته شده توسط نینتندو، حتی کنترلر ایکس‌باکس وان نیز دیده می‌شود و در بخش پایانی نیز شعارهای تبلیغاتی با محوریت رنگ‌های همیشگی سبز و قرمز ایکس‌باکس و نینتندو دیده می‌شود. در این تیزر که درست در میانه دوره حواشی بلوکه بودن کراس-پلی در PS4 منتشر شده، شعارهای تبلیغاتی مثل «با هم بازی کنیم ... با هم زنده بمانیم و ...» هم خطاب به بازیکنان ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ ذکر می‌شود. شما در ادامه می‌توانید این تیزر تبلیغاتی را مشاهده کنید:

در این تیزر، درواقع نینتندو هیچ اشاره‌ای به سونی نداشته و مشخصا ویدیو را با کارکرد تبلیغاتی و تجاری و با استفاده از علائم مرتبط با مایکروسافت ساخته است. با این حال این همزمانی با دوره موج انتقادی به سونی درباره حواشی فعال نبودن کراس-پلی و همچنین شعارها، می‌تواند با این هدف نیز باشد که بازیکنان به فشار روی سونی ادامه دهند. براساس بیانیه قبلی سونی، این کمپانی اجازه کراس-پلی میان PS4 و پلتفرم‌هایی نظیر PC و موبایل را داده ولی درباره کنسول‌های رقیب نسل هشتمی خود به این شکل عمل نمی‌کند.

پیش از این در بازی‌مگ مطالعه کردید که John Smedley، مدیر سابق بخش سرگرمی‌های آنلاین سونی در اظهارنظری گفته بود که سونی با انگیزه‌های مالی مانع فعال شدن کراس-پلی روی پلی‌استیشن 4 شده است. او در این زمینه گفته بود:

زمانی که من در سونی بودم دلیل داخلی که برای این تصمیم ذکر می‌شد، پیرامون پول بود... آن‌ها دوست نداشتند کسی چیزی در ایکس‌باکس بخرد و آن را در یک پلی‌استیشن مورد استفاده قرار دهد. به همین سادگی. دلیل احمقانه‌ای است، ولی سیاست داخلی سونی این‌طور بود.

اسمدلی نیز در بحث‌های خود طرفداران را تشویق کرده بود که به فشار روی سونی ادامه دهند؛ هرچند اذعان کرده بود که مشخص نیست این فشارها اثری روی تصمیم‌گیران سونی داشته باشد. این خصوصا با توجه به بیانیه سونی نسبت به موج انتقادی بود که اعلام شد « ... ما نیز برای Fortnite قابلیت کراس-پلی با پلتفرم‌های PC، مک و iOS و اندروید را فراهم کردیم ... در حال حاضر هیچ سیاست جدیدی در این باره وجود ندارد». سونی در همان بیانیه از حدود ۸۰ میلیون بازیکن آنلاین ماهانه در پلتفرم PSN صحبت کرده بود که نشان می‌دهد سونی درواقع مایل است روی آمارهای پلتفرم خود کار کرده و آن را بزرگ‌تر کند و از این جهت، بازیکنان چندپلتفرمی احتمالا نباید منتظر شنیدن خبرهای خوش از کراس-پلی میان پلی‌استیشن 4 با نینتندو سوییچ و حتی ایکس‌باکس وان باشند.

با وجود همه این گزارش‌ها، به نظر می‌رسد که نینتندو و مایکروسافت مایل نیستند این موج انتقادی طرفداران به سونی، به این زودی‌ها فروکش کند و باید دید که در آینده‌ نزدیک، سونی چه واکنشی به ادامه موج انتقادات نشان می‌دهد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.