نویسنده: محمد مقصودی پنج شنبه، 30 فروردين 1397
ساعت 17:40

فرنچایز Fast and Furious دیگر به وین دیزل نیازی ندارد

5 از 5

احتمال دارد در آینده نزدیک دیگر وین دیزل را در مجموعه فیلم‌های Fast and Furious نبینیم

همیشه در داستان‌ مجموعه فیلم‌های Fast and Furious کاراکتر دومنیک تورتو (با بازی وین دیزل) نقشی مرکزی و حیاتی را ایفا می‌کرد، اما بنظر فرنچایز بیش‌ازحد نیاز او را بزرگ جلوه داده است؛ وقتی این مجموعه فیلم‌ها کار خود را آغاز کردند، ما شاهد تیمی از رانندگان خیابانی در شهر لس‌آنجلس بودیم اما به مرور زمان این فیلم‌ها تبدیل به آثاری جهانی و تماشایی شد که طی آن همان تیم (اضافه یا کم شدن برخی از اعضای آن) در مقابل مزدوران، هکرها و تروریست‌ها قرار گرفتند.

این فرنچایز به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرد، تا جایی که تصمیم گرفته شد فیلمی فرعی از آن ساخته شود؛ داستان این فیلم فرعی حول محور دو تن از کاراکترهایش یعنی لوک هابز (با بازی دواین جانسون) و دکارد شاو (با بازی جیسون استاتهام) می‌چرخد.

طبق گفته دیوید لیچ کارگردان فیلم فرعی مورد نظر (طبق شایعات نام این فیلم Hobbs and Shaw است)، این عنوان بسیار بزرگ شده و ممکن است وین دیزل را نیز پشت سر بگذارد.

دیگر بر همگان مشخص شده که در پشت‌صحنه این فرنچایز درگیری‌های متعددی رخ داده است؛ درحالی‌که فیلم سعی دارد تا ارزش «خانواده» را بیان کند، بنظر جانسون و بازیگر ستاره این عناوین وین دیزل، حاضر نیستند تا در یک خانواده قرار بگیرند. اختلافات زیادی مابین این دو نفر وجود دارد و این اختلافات به اندازه‌ای است که آن‌ها حتی نمی‌توانند در یک صحنه مشترک با هم بازی کنند. همه این‌ها بدین معنی است زمانی که جانسون در فیلم خود به ایفای نقش بپردازد، به‌احتمال‌زیاد ما دیگر شاهد بازگشت او برای فیلم Fast and Furious 9 نخواهیم بود؛ با توجه به اتفاقات پشت‌صحنه مطمئنا رقابت و مبارزه‌ای بین آن‌ها، برای نشان دادن برتری‌شان بر یکدیگر شکل گرفته است.

با وجود افزایش تعداد ابرقهرمانان فیلم نباید این را فراموش کنیم که دومنیک تورتو فقط یک راننده خیابانی و حتی یک مجرم است؛ فراموش نکنید که این خانواده سریع کار خود را با دزدیدن وسایل الکترونیکی، رانندگی و اقدامات غیرقانونی آغاز کردند، تا جایی که برایان اوکانر (با بازی پاول واکر) مامور شد آن‌ها را زیر نظر داشته باشد. تورتو مطمئنا راننده‌ای ماهر است اما استعداد او فقط در تعمیر ماشین‌ها و رانندگی بسیار سریع خلاصه می‌شود و نه چیزی بیشتر؛ این افراد با انجام ماموریت‌هایی عجیب‌وغریب مدت‌ها پیش فاکتور باورپذیری را از ذهن مخاطبین بیرون کرده‌اند.

اما می‌توان انجام چنین ماموریت‌هایی را برای هابز و شاو تصور کرد، زیرا هابز مامور سابق سرویس امنیتی دیپلماتیک بود، او فردی ماهر در استفاده از اسلحه‌ها محسوب می‌شود که دولت ایالات متحده او را تامین و از او در ماموریت‌هایش حمایت می‌کرد. شاو نیز عضو سابق نیرو‌های ویژه بریتانیا بود، او در مبارزات تن به تن استاد است، مهارت بالایی در استفاده از اسلحه‌ها دارد و به‌عنوان قاتل و مزدور نیز کار کرده است. این دو مرد بسیار آموزش‌دیده هستند و مهارت‌های خاص خود را دارند، بنابراین منطقی است که از چنین افرادی برای تیم خود جهت مقابله با تروریست‌ها، هکر‌ها و گروه‌های جنایتکاری استفاده کنید. اگر این فیلم‌ها جدا شوند، این اجازه به فیلم‌های Fast & Furious داده می‌شود تا به اصل و ریشه خود بازگردند، درحالی‌که هابز و شاو قدم‌های بزرگ بعدی را خواهند پیمود.

مرگ غم‌انگیز پاول واکر هم برای بازیگران Fast & Furious و هم برای طرفداران سینما واقعه‌ای ویران‌کننده بود؛ از دست دادن یک بازیگر اصلا راحت نیست، به‌خصوص شخصی که برای مدت زمان زیادی همراه یک فرنچایز بود. به دلیل مرگ پاول واکر فضای فیلم Furious 7 برای خانواده (و طرفداران) بسیار احساسی شده بود، این فیلم موقعیت مناسبی را ایجاد کرد تا به‌واسطه آن بتوان با این بازیگر خداحافظی کرد.

اما برایان اوکانر هنوز نقش بزرگی در دنیای Fast دارد؛ رابطه او با دومنیک تورتو بنیان و اساس فیلم‌های اولیه این فرنچایز بود و ازآنجایی‌که کاراکتر او هنوز کشته نشده است بنابراین او هنوز در این دنیا حضور دارد. آن‌ها می‌توانند هنگامی‌که به مشکل برخوردند نام برایان را ببرند (مانند آنچه که در فیلم Fate of the Furious رخ داد) اما این کار باعث می‌شود که نبود او بیشتر احساس شود.

بنابراین با تمامی این تفاسیر مجموعه فیلم‌های Fast & Furious همیشه در سایه واکر قرار خواهند داشت و با توجه به ریشه احساسی حاکم، سخت است که نام او را جدای از این فیلم‌ها تصور کنیم؛ اما فیلم‌های فرعی آزادی بیشتر خواهند داشت زیرا هابز و شاو چنین ارتباطی با برایان و دیگر اعضای خانواده ندارند و آن‌ها می‌توانند بدون نام بردن از برایان و احساس کمبود وجود او، فیلم را پیش ببرند.

دواین جانسون بزرگ‌ترین و قابل‌اعتمادترین ستاره فرنچایز Fast & Furious است؛ آخرین فیلم او یعنی Rampage با وجود نقد‌های متوسطی که دریافت کرد توانست رتبه یک باکس ‌آفیس را در اولین آخر هفته‌ی اکران نصیب خود کند؛ فیلم قبلی جانسون Jumanji: Welcome to the Jungle نیز تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سونی شد. این بازیگر موفق همچنین قرار است طی سالیان آتی در فیلم‌های Skyscraper، Jungle Cruise کمپانی دیزنی، Suicide Squad 2 کمپانی دی سی و Jumanji 3 به ایفای نقش بپردازد؛ او یک بازیگر جدی اکشن است که می‌تواند کودکان را نیز در فیلم‌های کمدی خانوادگی خود بخنداند.

جیسون استاتهام نیز ستاره بزرگی محسوب می‌شود؛ او اکنون به ‌خاطر بازی در فیلم‌های موفقی چون Crank و Transporter تبدیل به یک قهرمان اکشن شده است. جفت این بازیگرها می‌توانند تمامی مشکلات موجود در راه تولید این فیلم فرعی را از بین ببرند و حس شوخ‌طبعی آن‌ها نیز می‌تواند در این راه کمکشان کند؛ این دو مرد دارای کیفیتی فوق‌العاده هستند که طی صحنه‌های مشترک در فیلم Fate of the Furious کاملا مشهود است. (این کیفیت باعث می‌شود که آن‌ها فیلم مستقل خودشان را دارا باشند)

کارگردانی این فیلم فرعی بر عهده دیوید لیچ کارگردان فیلم‌های John Wick، Atomic Blonde و فیلم در دست تولید Deadpool 2 است؛ اگر فیلم هابز و شاو بتواند تمامی پتانسیل مورد نظر خود را نشان دهد، درواقع تهدیدی برای ستاره فیلم‌های Fast and Furious یعنی دومنیک تورتو محسوب می‌شود و به‌نوعی ما شاهد رقابت شدید بین این دو فیلم خواهیم بود؛ با توجه به اختلافات بین دیزل و جانسون احتمالا ما شاهد بازگشت هابز به فیلم‌های بعدی Fast & Furious نخواهیم بود و این موضوع فشار را بر روی دیزل بیشتر می‌کند. بنا به چیزهایی که گفته شد نبود جانسون دو راه را برای دیزل باقی می‌گذارد: یا روند فیلم را به ریشه اصلی خود یعنی رانندگی خیابانی بازگرداند و یا اینکه با این مجموعه فیلم‌ها خداحافظی کند؛ در حال حاضر به‌صورت منطقی چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد مگر اینکه در آینده شاهد سورپرایزهای جدیدی باشیم.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.