نویسنده: محمدرضا زارع‌رفیع سه شنبه، 06 شهریور 1397
ساعت 16:00

به گفته NPD عناوین انحصاری تفاوت‌ها میان کنسول‌ها را مشخص می‌کنند

0 از 5

به تازگی یکی از تحلیلگران موسسه آماری NPD، مهم‌ترین تفاوت عملکرد کنسول‌ها در بازار را عناوین انحصاری آن‌ها دانسته است.

در جدیدترین اخبار بازی در بازی‌مگ؛ شاید یکی از سوال‌های مهم برای طرفداران و حتی پلتفرم داران، این است که عناوین انحصاری کنسول‌های بازی تا چه میزان اهمیت دارند و باعث موفقیت یک کنسول نسبت به سایر رقیبان می‌شوند. در این زمینه، تحلیلگران مختلفی نظرات خود را مطرح کردند و برای مثال مایکل پکتر، قبل از این گفته بود که «به نظر او، عناوین انحصاری دیگر مثل گذشته از اهمیت بالایی برای کنسول‌ها برخوردار نیستند». با وجود این قبیل اظهارنظرها، به تازگی یکی از تحلیلگران موسسه آماری NPD نظر دیگری در این رابطه دارد و از دید او، همین عناوین انحصاری هستند که تفاوت عملکردها میان کنسول‌های بازی را در بازار کنونی مشخص می‌کنند.

گزارش اخیر براساس صحبت‌های جدید Mat Piscatella از NPD است که به گفته او، اگر بازی‌های چندپلتفرمی مثل Fortnite را نگاه کنیم، این باعث سودآوری همه کنسول‌ها می‌شود، اما عناوین انحصاری، بازی‌هایی هستند که تفاوت کارایی و عملکرد کنسول‌های مختلف نسبت به یکدیگر را نمایش می‌دهند. اینکه وضعیت کنسول‌های PS4، Xbox One و Switch در بازار به چه شکلی است، ارتباط مستقیمی با عناوین انحصاری آن‌ها دارد. در این زمینه، ما می‌دانیم که PS4 و Switch کنسول‌هایی هستند که عملکرد قدرتمندی در ارائه محتواهای انحصاری داخلی و حتی third party داشتند. از دید Piscatella، این موضوع که این دو کنسول در بالاترین رتبه‌های آماری محبوبیت و فروش قرار دارند بی‌تاثیر نبوده است. در این زمینه، درحالی که Xbox One عملکردی ضعیف‌تر نسبت به رقبای خود داشته نیز با وجود موفقیت‌های جدیدی که کسب کرده، اما همچنان پشت سر دو رقیب دیگرش قرار دارد. پیسکاتلا در این زمینه گفت:

نمی‌دانم، به نظر من عناوین انحصاری «دقیقا» همان چیزی هستند که تفاوت عملکرد میان کنسول‌ها را در حال حاضر نشان می‌دهند. بازی‌هایی مثل فورتنایت در واقع به همه ولی باز هم با درجاتی متفاوت سود می‌رسانند.

در نسل هشتم کنسول‌های بازی، بیشترین نقدها به مایکروسافت و پلتفرم ایکس‌باکس وان وارد بوده که در زمینه ارائه محتواهای انحصاری و با کیفیت، بسیار ضعیف‌تر از رقیبان خود عمل کرده است. در این زمینه، فیل اسپنسر رئیس ایکس‌باکس نیز قبل از این به این حقیقت اعتراف کرده بود و وعده‌های او برای رفع این مشکل، به خبر اخیر و خریداری چندین استودیو بازی‌سازی جدید توسط مایکروسافت منتهی شد. در این زمینه، گفته می‌شود که مایکروسافت همچنان مایل به خریداری یا تاسیس استودیوهای بازی‌‌سازی بیشتری است و به نظر می‌رسد در ادامه نسل حاضر یا شروع نسل بعدی، مایکروسافت نیز با دستی پر از عناوین انحصاری با دیگر پلتفرم‌داران رقابت خواهد کرد.

  • هیچ نظری یافت نشد
لطفا برای ثبت نظر خود وارد شوید و یا ثبت نام کنید.